jak ustawić napięcie paska, max i min ?

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
pyrrus
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 6
Posty: 65
Rejestracja: 15 mar 2011, 08:32
Lokalizacja: koniecPolski

jak ustawić napięcie paska, max i min ?

#1

Post napisał: pyrrus » 15 mar 2011, 10:00

Witam

Przekładnia pasowa zębata,która została przedstawiona poniżej jest dość nietypowa.
Mam spory problem z ustawieniem odpowiedniego napięcia paska.W szczególności mam problem z ustawieniem dolnej granicy kiedy pasek jest za luźny.Jeśli ktoś ma jakikolwiek pomysł to będę bardzo wdzieczny za pomoc. Elementy te mają zastosowanie w dość precyzyjnym sprzęcie dokładności rzędu 20 mikronów.
Obrazek[img]
Parametry :
silnik nanotec ST4209X1004- http://en.nanotec.com/steppermotor_st4209.html
zębatka na silniku Z25
zębatka na osi liniowej THK- Z18
podziałka T2.5
pasek zębaty T2.5/długość 145mm/liczba zębów 58 typ SFX zgodnie z din 7721

Jeśli ktoś ma pomysł jak to zrobić to będę bardzo wdzięczny. Wszelkie wskazówki jak można zweryfikować tą przekładnie pod względem obliczeń będą również mile widziane.

pozdrawiam



Tagi:


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7735
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#2

Post napisał: pukury » 15 mar 2011, 10:20

witam.
nie bardzo rozumiem o co właściwie chodzi .
pasek możesz napinać na dwa sposoby - odsuwając silnik lub stosując napinacz w postaci rolki .
w czym problem ?
pozdrawiam .

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#3

Post napisał: dudis69 » 15 mar 2011, 11:39

pyrrus pisze:Elementy te mają zastosowanie w dość precyzyjnym sprzęcie dokładności rzędu 20 mikronów
To akurat nie ma nic do rzeczy, pasek napięty być powinien i basta :wink:
Te paski mają znikomy zakres regulacji w układzie bez napinacza, pomiędzy napięciem,
a luzem powodującym ich uskok na zębach. Dodatkowo napięcie to mogą ograniczyć zbyt krótkie fasolowe otwory regulacyjne pod śruby mocujące i kołnierz silnika.
Proszę poluzować śruby mocujące silnik, wsadzić porządny śrubokręt pomiędzy silnik a profil prowadnicy, ruchem do dołu odciągnąć silnik i w pozycji odpowiedniego napięcia paska dokręcić śruby. Jedynie o co bym się pokusił na kolegi miejscu, to wymienił bym te liche podkładki pod śrubami mocującymi. Jako element ozdobny mogą być, ale raczej nie spełniają dobrze swojej funkcji, są za małe względem otworów. Proszę jeszcze sprawdzić kąt między prowadnicą a mocowaniem silnika. Poza tym układ przeniesienia napędu wygląda poprawnie.

Obrazek

Więc, gdzie tkwi Twój problem kolego?
Pozdrawiam Sławek



Autor tematu
pyrrus
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 6
Posty: 65
Rejestracja: 15 mar 2011, 08:32
Lokalizacja: koniecPolski

#4

Post napisał: pyrrus » 15 mar 2011, 11:55

dzięki za propozycje ale nie do końca chyba zostałem zrozumiany bo ustawić napięcie paska potrafie ,chodzi mi o dokładny zakres min i max napięcia paska oraz luz jaki jest wskazany w danej sytuacji. Próbowałem już ustawić napięcie paska za pomocą paskomierza ale niestety pasek był poza zakresem. Czy ma ktoś jakiś sposób/przyrząd ,którym ustawia napięcie ??
Poza tym mam wątpliwości co do obliczeń tej przekładni. Gdzie mogę to zweryfikować?

Awatar użytkownika

Piotrjub
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1494
Rejestracja: 11 kwie 2005, 13:00
Lokalizacja: Gdansk

#5

Post napisał: Piotrjub » 15 mar 2011, 11:58

Tak jak koledzy mówili albo odsuniecie silnika albo napinacz może być coś podobnego ze zdjęcia


Obrazek

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#6

Post napisał: dudis69 » 15 mar 2011, 12:05

pyrrus, to wygooglaj sobie belt tension T2.5 datasheet pewnie coś znajdziesz :mrgreen:
Co prawda, to nie łańcuch rowerowy, ale przerost formy nad treścią... :mrgreen:

http://www.akcesoria.cnc.info.pl/zadajniki_mpg.htm#
...zakładka kalkulator
Pozdrawiam Sławek


Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#7

Post napisał: bartuss1 » 15 mar 2011, 16:25

pyrrus pisze:Przekładnia pasowa zębata,która została przedstawiona poniżej jest dość nietypowa.
a jaka jest typowa ?
20 mikronów to chyba 0,02mm, więc sprzęt zwyczajny
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


pit
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 311
Rejestracja: 23 cze 2006, 08:02
Lokalizacja: wawa

#8

Post napisał: pit » 15 mar 2011, 21:18

Jakiś czas temu byłem przy pewnym serwisie i przy wymianie paska niewiem co dokładnie ci serwisanci mierzyli ale przykładali takie coś do napiętego paska i brzdęk w niego jak w strunę a potem sprawdzali czy dzwięk wydany z tego paska mieści się w skali. To tak może to i śmieszne ale tak było.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7735
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#9

Post napisał: pukury » 15 mar 2011, 21:29

witam.
no to można by wziąć stroik od gitary i mikrofon i sprawdzić czy e czy g :lol:
tylko ile ma być - oto wielka tajemnica serwisu !
pozdrawiam .


Autor tematu
pyrrus
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 6
Posty: 65
Rejestracja: 15 mar 2011, 08:32
Lokalizacja: koniecPolski

#10

Post napisał: pyrrus » 15 mar 2011, 21:48

dudis69
to wygooglaj sobie belt tension T2.5 datasheet pewnie coś znajdzies
jak coś wyszperam to dam znać.dzieki za kalkulator

Piotrjub
Tak jak koledzy mówili albo odsuniecie silnika albo napinacz może być coś podobnego ze zdjęcia
Odsuwanie ,przysuwanie silnika odbywa się cały czas. napinacz odpada raczej, już kiedyś proponowałem takie rozwiązanie niestety podobno odpadł wcześniejszych testach aczkolwiek zaproponowany przez Ciebie wydaje się wart rozważenia,zobaczymy co da się zrobić

bartuss1
jaka jest typowa ?
20 mikronów to chyba 0,02mm, więc sprzęt zwyczajny
Nietypowa ze względu na koszt produkcji takie informacje przynajmniej mam od kolegi po fachu.Duża dokładność niskim kosztem. Fakt nie znam się tak na przekładniach jak zapewne Ty więc mogę się mylić. Czy sprzęt zwyczajny?Polemizowałbym


Zakres napięcia paska mniej więcej na oko jest znany. Łatwiej jest określić ,górną granicę napięcia bo wówczas dochodzi do przeskoku i zaczyna hałasować poza tym wyniki na to wskazują.Problem pojawia przy próbie określenia tego jak bardzo pasek może być luźny? Od razu nasuwa się pytanie czy statystyki z wynikami są w tym wypadku wystarczające do podjęcia decyzji ? wydaje się ,że tak ale od strony obliczeń pewności nie mam bo kalkulator pokazuje co innego.
średnice obecnie używanych alu kół to:
dw1=13,8mm
dw2=19,35mm
Obrazek

[ Dodano: 2011-03-15, 21:55 ]
pit
Jakiś czas temu byłem przy pewnym serwisie i przy wymianie paska niewiem co dokładnie ci serwisanci mierzyli ale przykładali takie coś do napiętego paska i brzdęk w niego jak w strunę a potem sprawdzali czy dzwięk wydany z tego paska mieści się w skali. To tak może to i śmieszne ale tak było
wspominałem już wcześniej o tym w tym poście a mianowicie o próbie wykorzystania miernika napięcia paska mierzącego w Herzach czestotliwość drgań paska. Niestety za mały pasek i zakres paskomierza "trummeter" nie obejmował tego.

pukury
witam.
no to można by wziąć stroik od gitary i mikrofon i sprawdzić czy e czy g
tylko ile ma być - oto wielka tajemnica serwisu !
pozdrawiam .
no przecież pisałem ,że pasek za krótki i dzwięków nie wydaje donośnych :P[/b]

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”