Strona 1 z 2

przekładnia pasowa

: 22 lut 2011, 13:37
autor: c'mon
Witam szanowne grono. Jako nowy a interesujacy się tematyka cnc mam pytanie odnosnie sposobu budowy i rekomendowanych podzespołów do budowy przekładni pasowej. A więc:
- silnik posiada ok.10000 obrotów, a potrzeba min.20000
- myslałem o zostosowaniu paska i koła zębatego
Czy da radę a jeśli nie to co zrobić. Silnik dysponuje mocą ok1800watt, czy zatem po dwukrotnym zwiększeniu obrotów jego moc zmaleje?Jak wykonać taką przekładnię "aby głowy nie urwało"Za wszelkie sugestie bardzo dziekuje i pozdrawiam.

: 22 lut 2011, 17:20
autor: BYDGOST
c'mon pisze:silnik posiada ok.10000 obrotów, a potrzeba min.20000
W takim razie musisz dać przełożenie 1:5 czyli na każdy ząb koła na silniku będzie przypadało 5 zębów na wale.

[ Dodano: 2011-02-22, 17:24 ]
c'mon pisze:Silnik dysponuje mocą ok1800watt, czy zatem po dwukrotnym zwiększeniu obrotów jego moc zmaleje?
Moc silnika, nie zmaleje, ale im więcej przekładni tym więcej mocy pójdzie na straty. Słyszałeś chyba o sprawności? Jesli na wyjściu masz 5x mniejsze obroty to jednocześnie znaczy to, że masz na tym wale tyle razy większy moment obrotowy a dokładnie to nieco mniej ze względu na wspomniane straty.

AAAAAAAA mi się przeoczyło! Odczytałem jako 2000! Zatem wszystko na odwrót i dużo szybciej niż mi się zdawało. Słuszna uwaga kol. ma555rek.

: 22 lut 2011, 17:29
autor: ma555rek
przekładnia 2:1 na pasku z drobnym wieloklinem lub wręcz płaskim. Takie obroty przy 2kW to byle rzemyk nie przeniesie. Wbrew oczywistej prostocie mogą wyskoczyć niespodzianki
Osie poziomo czy pionowe?


BYDGOST pisze:
c'mon pisze:silnik posiada ok.10000 obrotów, a potrzeba min.20000
W takim razie musisz dać przełożenie 1:5 czyli na każdy ząb koła na silniku będzie przypadało 5 zębów na wale.
eeetam 5x

przekładnia pasowa

: 22 lut 2011, 23:43
autor: c'mon
Witam. Czy są na forum rysunki poglądowe jak zrobic takową przekładnie. Jakie materiały byłyby najlepsze i jakie parametry paska oraz kół pasowych. Przeglądam dział o paskach zebatych i kołach pasowych ale nic tam nie widzę. Jakie zastosowac aby bezproblemowo przeniosły napęd i były trwałe. Może jakieś linki. Z góry dziękuje

: 23 lut 2011, 02:16
autor: dudis69
Oj,c'mon, są... :wink:
Tu masz kalkulator do przekładni:
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/przegl ... zynowe.htm#
Poczytaj jeszcze tu...
http://*/pasy-zebate-informacje-techniczne
http://www.*.pl/kola-zebate-i-pasy- ... 3wodlQv9ag
A co to za silnik, jakie gabaryty, masa?
Co chcesz nim napędzać?

[ Dodano: 2011-02-23, 03:23 ]
c'mon pisze:- myslałem o zostosowaniu paska i koła zębatego
Czy da radę a jeśli nie to co zrobić. Silnik dysponuje mocą ok1800watt, czy zatem po dwukrotnym zwiększeniu obrotów jego moc zmaleje?Jak wykonać taką przekładnię "aby głowy nie urwało"Za wszelkie sugestie bardzo dziekuje i pozdrawiam.
#1. Da radę... na pasku HTD 8M 25-30mm, przełożenie 0.5:1 :mrgreen:
#2. Przekładnia zębata 0.5:1, łańcuchowa 0.5:1, tak też uzyskasz 20k.obrotów, tylko są trochę głośne.
#3. Moc silnika nigdy nie zmaleje, chyba że prądu zbraknie. :wink:
#4. Jeżeli zębatka zdawcza (napędowa) na silniku jest większa, napędza mniejszą odbiorczą zębatkę w celu otrzymania wyższych obrotów, silnik musi wykonać znacznie większą pracę żeby wprawić w ruch mniejszą zębatkę odbiorczą i osiągnąć swoje nominalne obroty. Stąd właśnie bierze się spadek momentu obrotowego na przekładni.
#5. Jeszcze nikogo fruwający pasek życia nie pozbawił :mrgreen:
#6 Możesz wykonać osłonę przekładni, i spać spokojnie.

: 23 lut 2011, 09:36
autor: ma555rek
dudis69 pisze:#1. Da radę... na pasku HTD 8M 25-30mm, przełożenie 0.5:1
#2. Przekładnia zębata 0.5:1, łańcuchowa 0.5:1, tak też uzyskasz 20k.obrotów, tylko są trochę głośne.
#3. Moc silnika nigdy nie zmaleje, chyba że prądu zbraknie.
#4. Jeżeli zębatka zdawcza (napędowa) na silniku jest większa, napędza mniejszą odbiorczą zębatkę w celu otrzymania wyższych obrotów, silnik musi wykonać znacznie większą pracę żeby wprawić w ruch mniejszą zębatkę odbiorczą i osiągnąć swoje nominalne obroty. Stąd właśnie bierze się spadek momentu obrotowego na przekładni.
#5. Jeszcze nikogo fruwający pasek życia nie pozbawił
#6 Możesz wykonać osłonę przekładni, i spać spokojnie.
tak ogólnie to nie wiem - żarty czy brednie
Kol. c'mon popytaj jeszcze innych ludzi o koło z paskiem na 20 000/min.

: 23 lut 2011, 09:54
autor: galon
moc silnika nie zmaleje ale kolega źle zadał pytanie jeżeli zastosuje przełożenie 1:2 to na wale roboczym moc spadnie o połowę każdy wat dzielony na dwa osobiście bym nie polecał eksperymentów z przekładnią pasową przy takich obrotach bo nie wyobrażam sobie jak taki eksperyment wyważyć ale do odważnych świat należy :mrgreen:

przekładnia pasowa

: 23 lut 2011, 11:25
autor: c'mon
Witam. Sprawdzałem na kilku stronach parametry paska HTD 8M i podają, że do 20000 da radę - koło pasowe tym bardziej. Noszę się z zamiarem budowy amatorskiej frezarki napędzanej w 3 osiach manualnie. Regulacja w osi x,y ok 400mm, z 150mm. Konstrukcja bramowa z bramą stałą, śruby napędowe trapezowe 16x4 lub 18x4, nakretki poliamidowe - tarnamid - 40mm ze sprężyna niwelującą luzy, łożyska liniowe to tuleje teflonowe 40mm, wałki to rurki stalowe 25mm, podpory końcowe wałków to skręcane płaskowniki ternamidowe 70x30x115mm. No i moję nieszczęsne wrzeciono - silnik wysokoobrotowy - silnik, który daje na wyjściu ok 10000. Wszystko skompletowane, montaż na dniach. Konstrukcja spawana z profili stalowych 40x40 lub z płyty bakelitowej - co lepsze.
Z wszelkie sugestie z góry thx. Pozdrawiam

p.s jakiś link do budowy takiej przekładni pasowej!!!!

: 23 lut 2011, 12:15
autor: dudis69
ma555rek pisze:tak ogólnie to nie wiem - żarty czy brednie
To może się kolega konkretnie wypowie, a nie rzuca lakoniczne stwierdzenia.
Jakieś argumenty??? Hmm... Skoro brak podstawowej wiedzy, to się nie dziwie.

[ Dodano: 2011-02-23, 13:06 ]
galon pisze:moc silnika nie zmaleje ale kolega źle zadał pytanie jeżeli zastosuje przełożenie 1:2 to na wale roboczym moc spadnie o połowę każdy wat dzielony na dwa osobiście bym nie polecał eksperymentów z przekładnią pasową przy takich obrotach bo nie wyobrażam sobie jak taki eksperyment wyważyć ale do odważnych świat należy
To kolejne poparcie dla mych słów :mrgreen:
Spadek, lub wzrost momentu obrotowego zawsze występuje na przededniach, z wyjątkiem przełożenia 1:1 :wink:
0.5:1 = 1:2 =...... 100:200 itd...
To nie eksperymenty, tylko codzienne zastosowania - nic nowego, najbardziej efektowne zastosowania to w HD, i ultra lekkich konstrukcjach lotniczych (tych poważnych), BLDC na pasku jako wrzeciono
Paski zębate rozrządu z palcem w nosie przenoszą 100 kW i więcej. :wink:
c'mon, zapowiada się ciekawie :wink:

: 24 lut 2011, 11:09
autor: ma555rek
dudis69 pisze:Skoro brak podstawowej wiedzy, to się nie dziwie.
nie no, faktycznie wiem niewiele - o przekładni łańcuchowej tak szybkiej nic nie słyszałem. Dlatego pomyślałem że to żarty.