Strona 1 z 2

Łożyskowanie śruby tocznej

: 15 lut 2011, 23:54
autor: stawec
Witam Panowie.
Mam pytanie dotyczące łożyskowania śruby trapezowej Tr15x2. Ma ona dł. 500mm i jest ona ustawiona pionowo. Na górze znajduje się silnik krokowy, który za pomocą sprzęgła mieszkowego łączy się z śruba.

Oto moje pytanie. Czy poprawne będzie zastosowanie łożyskowania- od strony silnika: łożysko wahliwe kulkowe a na dole: łozysko dwurzedowe skośne?

Wiem, że przy łożyskowaniu normalnym- poziomym, stosuje się od strony silnika łożysko dwurzędowe. Czy w tym przypadku również tak będzie?

Edytowane:
Czy może z obu stron zastosować dwurzędowe?

: 16 lut 2011, 02:32
autor: dudis69
Witam.

Jak śruba trapezowa to Tr nie M.
A 15-tka to jakaś nie standardowa, x2 to jakaś drobnozwojna musi być ona :wink:

Zgodnie z prawidłami sztuki:
#1 Nie
#2 Tak

Ale jakie masz, takie dasz...

: 16 lut 2011, 08:24
autor: stawec
Dziękuję Sławku za odpowiedź. Proszę jeszcze wypowiedzieć się na temat zastosowania łożysk dwurzędowych z obu stron?

: 16 lut 2011, 12:10
autor: dudis69
Widzę że skośnych dwurzędowych masz w nadmiarze.
I nie masz ich gdzie upchnąć :wink:
Możesz (niema takiej potrzeby) zastosować, lecz pamiętaj, łożysko na śrubę od strony silnika osadzasz zawsze ciasno, na drugim końcu śruby wykonujesz podtoczenie tolerowane luźno, tak aby śruba mogła osiowo pracować względem łożyska.
Wszystko jest opisane na forum, więc czytaj, czytaj, czytaj... :evil:
Praktycznie większość stosuje śrubę ustawioną pionowo np. w osi Z i nie jest to jakieś nowatorstwo.

: 16 lut 2011, 12:25
autor: ezbig
Ja mechanikiem nie jestem, ale mam 2 śruby kulowe wymontowane z jakiegoś robota i wygląda to tak: łożyska podwójne skośne, sprzęgło, śruba, łożysko wachliwe, napęd paskowy. Widziałem też w innej profesjonalnej maszynie takie rozwiązanie: łożyska podwójne skośne, śruba, łożysko, sprzęgło, silnik. Na chłopski rozum umiejscowienie łożysk skośnych nie ma znaczenia, bo ich zadaniem jest utwierdzenie śruby, więc w/g mnie to obojętne z której strony.

: 16 lut 2011, 13:22
autor: dudis69
Idąc dalej tym tokiem, to wogóle nie ma potrzeby stosowania jakichkolwiek łożysk tocznych, a w zamian możemy podeprzeć śrubę po taniości na zwykłych tulejkach od rozrusznika po 1zł sztuka :mrgreen: i też będzie działać.
Możemy wykonać podparcie na dwóch lub więcej zespołach łożysk (bloki łożyskujące), tylko po co???...
Pod nazwą tego forum widnieje jeszcze napis..."Amatorskie maszyny CNC" i tego się trzymajmy :mrgreen:
A zadaniem łożysk skośnych jest niwelowanie sił innych niż osiowe.

: 16 lut 2011, 13:25
autor: stawec
Panowie, zmiana koncepcji.

Silnik montowany na dole. Przy silniku łożysko oporowe + skośne dwurzędowe a po drugiej stronie podparcia łożysko kulkowe wahliwe. Co wy na to?

: 16 lut 2011, 13:34
autor: dudis69
A czy coś będzie jeździć po tej śrubie?

: 16 lut 2011, 13:50
autor: ezbig
dudis69 pisze:Idąc dalej tym tokiem, to wogóle nie ma potrzeby stosowania jakichkolwiek łożysk tocznych, a w zamian możemy podeprzeć śrubę po taniości na zwykłych tulejkach od rozrusznika po 1zł sztuka :mrgreen: i też będzie działać.
Możemy wykonać podparcie na dwóch lub więcej zespołach łożysk (bloki łożyskujące), tylko po co???...
Pod nazwą tego forum widnieje jeszcze napis..."Amatorskie maszyny CNC" i tego się trzymajmy :mrgreen:
A zadaniem łożysk skośnych jest niwelowanie sił innych niż osiowe.
Chyba mnie nie zrozumiałeś. Utwierdzenie - czyli zablokowanie śruby w kierunku wzdłużnym, bo w osi to chyba oczywiste. Jest obojętne czy zablokujesz to po stronie silnika, czy po drugiej. Napisałem, że osobiście spotkałem się z takim rozwiązaniem w profesjonalnych konstrukcjach i z pewnością nikt tam nie oszczędzał. Śrubę kulową z blokiem podtrzymującym po stronie napędu mam "pod ręką". Pochodzi z drogiego, nie chińskiego urządzenia :).

: 16 lut 2011, 14:15
autor: stawec
Dudis69- tak, będzie na tej śrubie poruszał się wózek- połączony za pomocą nakrętki.