Strona 1 z 1

Pytanie o przekładnie pasowe

: 28 gru 2009, 10:11
autor: ciekawski
Witam,

Pytania może banalne ale prośba o łopatologiczne wyjasnienie zasady działania.

Dlaczego w przekładniach pasowych z pasami płaskimi koła pasowe mają kształt
baryłkowaty ?. Jaka siła fizyczna sprawia, że pas na takich kołach ma tendencję
do " wdrapywania się " na wierzchołki baryłkowatych kół zapobiegając tym samym
zsuwaniu z przekładni ???

Pytanie kolejne dotyczy również przekładni ale wykorzystującej pasek zębaty.
Co sprawia, że pasek nie spada z kół zębatych ( przecież nie da się idealnie
ustawić 2 kół zebatych w jednej płaszczyźnie, zawsze jest jakaś odchyłka )
Czy w tym przypadku pomaga zewnętrzne "zfazowanie" zębów kół i wówczas
również mamy do czynienia z uproszczonym kształtem baryłkowatym ?

Pozdrawiam

ciekawski

: 14 sty 2010, 01:22
autor: Szymon LP
Pytania może banalne ale prośba o łopatologiczne wyjasnienie zasady działania.

Dlaczego w przekładniach pasowych z pasami płaskimi koła pasowe mają kształt
baryłkowaty ?. Jaka siła fizyczna sprawia, że pas na takich kołach ma tendencję
do " wdrapywania się " na wierzchołki baryłkowatych kół zapobiegając tym samym
zsuwaniu z przekładni ???
Ten sam efekt, który sprawia, że pochylając się rowerem zaczynasz skręcać pomimo, że kierownice masz prosto ;) . "Baryłkowość" o którą pytasz, sprawia, że obwód w zależności od odległości od środka jest różny.