Strona 1 z 2

hartowanie listwy zębatej

: 08 lip 2009, 01:11
autor: ARAS
słuchajcie
w sklepiku administratora piszą że listwy zębate mają twardośc 10-15 hrc i nadają się do obróbki cieplnej
jaka jest żywotnośc takich zębów na listwie ?
czy warto inwestowac w hartowanie ?
może taniej wyjdzie wymienic listwę i zębatkę co jakiś okres czasu

[ Dodano: 2009-07-09, 23:37 ]
rozumiem że nikt na forum nie ma maszyny napędzaną listwami zębatymi ???
a może te listwy zębate są wieczne he,he :wink:

: 10 lip 2009, 09:20
autor: mike217
jesli naprawde maja te 15 hrc to bez hartowania , zniszczysz to po 30 przejazdach. 15 hrc to jakas glina aż sie wierzyc nie chce. Co do hartowania to raczej tylko indukcyjnie, mozna by tez powierzchnie zebów Azotowac lub nawęglać. Tylko jaki to materiał?

: 10 lip 2009, 11:08
autor: ARAS
gatunek stali C43 PN-73/H-84026
wiesz może gdzie by mi zahartowali indukcyjnie takie listwy zębate ?
byłbym wdzięczny :wink:

: 10 lip 2009, 11:27
autor: mike217
no na pewno dobrze to zrobia w wojskowych zakładach lotniczych w bydgoszczy. WZL2 bydgoszcz. Podejmuja sie takich zleceń bo im kryzys przypalił du**. w zeszłym roku nawet nie chcieli słyszec o jednostkowych pracach, hehe pan z oburzeniem powiedział , że to zakłady lotnicze a nie ślusarstwo..

: 12 lip 2009, 21:28
autor: kalachan
mike217 pisze:jesli naprawde maja te 15 hrc to bez hartowania , zniszczysz to po 30 przejazdach. 15 hrc to jakas glina aż sie wierzyc nie chce. Co do hartowania to raczej tylko indukcyjnie, mozna by tez powierzchnie zebów Azotowac lub nawęglać. Tylko jaki to materiał?

Witam
Nie wiem skąd masz takie informacje ze listwa po 30 przejazdach......
Jestem odpowiedzialny z utrzymanie ruchu w sporej firmie, Mamy wypalarkę Zinser gdzie napęd osi realizowany jest za pomocą listew zębatych + koła na serwonapędach
Właśnie gdzieś w styczniu zmieniałem listwy zębate po 10!!!latach bardzo ostrej jazdy. Warunki pracy niczym czołg na poligonie: pył wysoka temp. itp.

Powodem zmiany było to że powiększaliśmy pole pracy w osi Y do 6m. Dodatkowo kiedyś były problemy z masowaniem plazmy i listwa i koło zębate napędowe nosiły ślady łuku elektrycznego więc tak dla zasady.
Serwis zawołał coś jak pamiętam 3 tyś za 7mb za sama listwę. Więc kupiłem tę ze strony sponsora plus koła zębate + listwę na oś X i z przesyłką coś koło 800 zł.
Stara listwa po ukłuciu Rockwell-em miała ledwo 15 HRC
Idea stosowania listew zębatych to ograniczona dokładność np. do wypalarki bo tutaj 0,5 mm to fikcja.
Załóż na wypalarkę arkusz blachy gr. 100mm włącz plazmę a będziesz wiedział jaka precyzja jest realna.
Nawiasem mówiąc cienka blacha bez stołu wodnego jest jeszcze gorsza.
Mam mało postów i nie zależy mi na ich ilości , nie jestem ekspertem, ale jak wyrażacie swoje opinie i straszycie gościa że musi zęby w listwie zębatej azotować, nawęglać , hartować, pewnie po czymś takim szlifować.To nie wytrzymałem. Może rzeczywiście potrzebujesz tak dokładnego i wytrzymałego napędu, ale wtedy szukaj śrub kulowych bo cena jaka byś zapłacił za taką obróbkę będzie spora, a tym bardziej w jakimś dużym zakładzie. Wiem jak moje "Bossy" kalkulują zew. zlecenia. Napisz dla czego i do czego użyjesz listew.
Panowie na Boga nie piszcie o azotowaniu metrowej , albo o zgrozo 2mb listwy zębatej bo oznacza to że nie macie pojęcia jak przebiega ten proces i w jakich warunkach, atmosferze przebiega azotowanie. Nawet nawęglanie takiej listwy to spore wyzwanie.

Potrzebny jest piec, do którego zmieścimy skrzynkę na węgiel Lmin=2m długości. Sam koszt prądu do rozbujania takiego pieca + czas nawęglania to horror dla domowej produkcji CNC i rozwali każdy budżet (zazwyczaj ograniczony)
Owszem indukcyjnie można to trochę utwardzić ale też nie jest to stal do hartowania więc o ile się podniesie twardość ? Nie wiem jak wysoko można zahartować C45, jutro z ciekawości popatrzę na tabele jak będę na hartowni.


ARAS jeśli chcesz zrobię dla Ciebie fotke listwy po półrocznej pracy w ekstremalnych warunkach?

Jeszcze dla pożądku, jednostkę twardości przy pomiarach metodą Rockwella oznacza się HRC dużymi literami. Tak naprawdę nie powinno sie oznaczać HRC litera C stosowana jest do stali hartowanych i wtedy zaczyna się od 20HRC i jako wgłębnik używany jest stożek diamentowy, tutaj powinno się oznaczać jako stal niehartowaną np. 15HRB i wciskamy wtedy w stal C45 kulkę ze stali hartowanej . Nie będę zmieniał skali w ofercie sklepu ... nie mam takiej możliwości a moja wiedza pochodzi jeszcze z poczciwego technikum, nie było wtedy "google " ani "wikipedii" stąd mogę się mylić.
Poza tym sami nie mamy kulki tyko diament więc trochę naginając podaję HRC. Tak jak pisałem nie jestem ekspertem i pewnie mnie zjedziecie że się tu rozpycham i nadymam jak co najmniej admin, ale to forum różni sie od innych np.: o tematykach miłosnych tym że w technice nie ma miejsca na błędy. Bardzo pasują tutaj słowa nieżyjącego ks. Tischnera cytat "Są trzy prawdy: cała prawda, też prawda i gówno prawda"


Pozdrawiam

: 12 lip 2009, 21:36
autor: pukury
witam.
chlopie - daj spokoj !
kto by Cie mial " zjechac " i za co ?
przedstawiasz swoje doswiadczenia i to jest cenne .
pisz jak cos wiesz ( i chcesz sie podzielic wiedza ) i nie przejmuj sie jak ktos cos tam bedzie gdakal .
pozdrawiam .

: 12 lip 2009, 22:22
autor: ARAS
kalachan :wink:
dzięki za tego posta bo podniósł mnie mocno na duchu
te listwy co mam nie będą pracowac w takich warunkach jak u Ciebie
przede wszystkim obróbka drewna i wycinanie otworów w drzwiach 2x blaszka 0.6mm i styropian w środku
będzie także mocny odciąg trocin
czym najlepiej smarowac te listwy zębate ? pytam bo nie mam zabardzo doświadczenia jeżeli chodzi o napędy na listwach zębatych.

[ Dodano: 2009-07-12, 23:20 ]
proszę o wstawienie tego zdjęcia

: 12 lip 2009, 23:20
autor: pukury
witam.
z uwagi na to ze listwy sa na wierzchu to za bardzo sobie nie posmarujesz .
calosc zalepi sie wiorami .
najlepszy to by chyba byl po prostyu " towot " .
w maszynach poligraficznych ( typodruk ) listwy byly z zeliwa i smarowalismy je smarem " stalym " - towotem .

pozdrawiam .

: 13 lip 2009, 08:04
autor: kalachan
Mnie uczono takiej nie zapisanej zasady że jeśli niema możliwości osłonić takiej przekładni to lepiej nie smarować. Smarowanie spowoduje przylepianie się kurzu i wiór i robi się pasta ścierna . Znowu odniosę się do przykładu gąsienic czołgu tam smarowanie wykończyło by je moment. Ja bym tego nie smarował. Najwyżej na koniec roboty szczotka druciana i przelecieć po listwie zęby z dna zębów wyrzucić wióra.
Fotkę zrobię jutro
Pozdrawiam

: 17 sie 2009, 10:30
autor: piotrekp
warto zainwestowac w hartowana listwe - koszt niewiele wiekszy a zywotnosc o wiele dlusza

gotowa listwe z hartowanym uzebieniem kupic mozna na www.moelndals.se

i to do modulu 16!