Strona 1 z 2
Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem
: 15 lis 2021, 21:33
autor: Jakub95
Zastanawiam się nad sposobem wykonania detalu - chodzi o tuleję z obrazka z dwoma rowkami wpustowymi.
Potrzebuje z wału A odebrać moment obrotowy na tuleję B. Tuleja B dodatkowo musi posiadać możliwość przesuwania się wsdłuż osi wału A.
Moment obrotowy max 100 Nm , potrzebuje około 200 mm przesuwu więc zakładam długość tulei B około 350 może 400 mm .
Na jaką długość możliwe jest wykonywanie takich rowków wpustowych ? Może wielowypust DIN 5482 - tylko znowu pytanie na jaką długość mogę wykonać taki wielowypust i jakim narzędziem ?
Naszła mnie teraz jeszcze myśl żeby wykonać na części długości tulei B jakiś rodzaj wielowypustu i później przejść na delikatnie większą średnicę żeby umożliwoć swobodne przesuwanie.

Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem
: 15 lis 2021, 21:43
autor: orion32
A czemu zakładasz wersję trudniejszą, że wpust musi być osadzony w wałku. Przecież może być w tulei na stałe, a w wałku przesównie, jak w wałku pociągowym tokarki manualnej.
Takie rowki można wykonać dłutownicą, przepychaczem, przeciągaczem, drutówką.
.
Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem
: 15 lis 2021, 21:54
autor: Steryd
Wielowypust można wykonać nawet w kilkumetrowej tulei.
Dla tych 400 to jest sporo opcji- przeciąganie, dlutowanie, wycinanie drutem, drążenie wgłębne. Można oczywiście dodać wytoczenie w srodku, żeby zmniejszyć długość do obrobki, ale to niewiele zmieni.
Jak chcesz gotowca, to zobacz rury do wałków WOM, w sklepach rolniczych. Np taki cuś:
https://allegr o.pl/oferta/rura-profilowana-profilowa-walka-wom-29-0x4-0-p3-10479392024
Są różne do przenoszenia różnych momentów.
Kupujesz kawałek zewnetrznej, kawałek wewnętrznej i za 100 złych masz gotowca. Nikt Ci tak tanio nie zrobi.
Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem
: 15 lis 2021, 21:54
autor: Jakub95
orion32 pisze: ↑15 lis 2021, 21:43
A czemu zakładasz wersję trudniejszą, że wpust musi być osadzony w wałku. Przecież może być w tulei na stałe, a w wałku przesównie, jak w wałku pociągowym tokarki manualnej.
Takie rowki można wykonać dłutownicą, przepychaczem, przeciągaczem, drutówką.
.
Masz na myśli takie samo rozwiązanie jak na obrazku tylko wpust montowany w tulei ? Dlaczego miałaby być to łatiwejsza wersja ?
Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem
: 15 lis 2021, 21:57
autor: orion32
Krótszy kanałek, w tulei.
Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem
: 15 lis 2021, 22:01
autor: Jakub95
Steryd pisze: ↑15 lis 2021, 21:54
Wielowypust można wykonać nawet w kilkumetrowej tulei.
Dla tych 400 to jest sporo opcji- przeciąganie, dlutowanie, wycinanie drutem, drążenie wgłębne. Można oczywiście dodać wytoczenie w srodku, żeby zmniejszyć długość do obrobki, ale to niewiele zmieni.
Jak chcesz gotowca, to zobacz rury do wałków WOM, w sklepach rolniczych. Np taki cuś:
https://allegr o.pl/oferta/rura-profilowana-profilowa-walka-wom-29-0x4-0-p3-10479392024
Są różne do przenoszenia różnych momentów.
Kupujesz kawałek zewnetrznej, kawałek wewnętrznej i za 100 złych masz gotowca. Nikt Ci tak tanio nie zrobi.
Ciekawa podpowiedz. Musiałbym to w czymś obsadzić żeby dało się to jakoś ułozyskować

Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem
: 15 lis 2021, 22:08
autor: Steryd
Są rozne koncoweki dostępne mozna dokupić i przetoczyć.
Można to dospawaćdo wałka, albo przewiercić prostopadle i dać kołki rozprężne, czy choćby śruby. Takie rozwiązania są stosowane do napędzania różnych maszyn i jest dużo gotowych klocków do poskładania.
Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem
: 15 lis 2021, 22:19
autor: Jakub95
Mógłbyś ewentualnie polecić jakąś literaturę odnośnie wykonywania takich długich wielopypustów oraz firmy zajmujące się taką obróbką ?
Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem
: 15 lis 2021, 22:49
autor: Steryd
Długie wielowypusty to w zasadzie tylko przeciąganiem. W każdej książce o skrawaniu trochę o tym jest.
Jeśli chodzi o te rury wom, to są to po prostu rury ciągnione z metra. Obróbka plastyczna zwana często ekstrudowaniem, często wykorzystywana w przetwórstwie tworzyw sztucznych i stopów aluminium. Wszystkie profile meblowe i kształtowniki ze stopów aluminium są w ten sposób wykonywane. Również w wielu książkach o obrobce plastycznej jest sporo o tym.
Co do firm zajmujących się tym to niestety nic mi nie przychodzi do głowy.
Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem
: 15 lis 2021, 23:09
autor: bear
Dokładnie, tylko przeciągacze. Ogranicza nas wtedy tylko długośc przeciągacza i maszyny. Dłutownice te średniej wielkości nie mają większego skoku jak 200mm. Palenie tego drutówką zajmie wieki i wyniesie krocie o ile weszło by na maszynę. Przy 400mm ogarnął by to średniej wielkości strugarką z możliwością dłutowania.