SPRZĘGŁO - DIY

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
Damian Domański
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 4
Rejestracja: 01 mar 2014, 08:12
Lokalizacja: śląsk

SPRZĘGŁO - DIY

#1

Post napisał: Damian Domański » 01 mar 2014, 12:56

Chce wam przedstawić sprzęgiełko na które pomysł zaczerpnąłem z tego forum. Patent bardzo ciekawy - można takie sprzęgiełko zrobić posiadając jedynie wiertarkę jako narzędzie (oczywiście chodzi o zachowanie samej zasady). Ja poszedłem o pół kroku dalej i zrobiłem (nie ukrywam że z dużą pomocą osób trzecich - bo tokarki nie posiadam) coś takiego:

[youtube][/youtube]

Do środka można wrzucić praktycznie wszystko, ja użyłem 2x1mm PP



Tagi:


tomekr
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 2
Rejestracja: 09 wrz 2007, 11:04
Lokalizacja: Warszawa-Zabki

#2

Post napisał: tomekr » 12 mar 2014, 08:51

Widywałem takie sprzęgła, ale zamiast płytki plastikowej jest nitowany pierścień-tarcza mosiężna. Takie sprzęgło zachowuje się jak sprzęgło z mieszkiem które ma bardzo ważną zaletę - kompensuje wzdłużne ruchy. Widziałem porozbijane enkodery od uderzeń stołu o ograniczniki. Nawet gdy nie ma wyczuwalnych luzów to pojawiają się drgania i mikroprzesunięcia rujnujące enkodery.
Może się czepiam, ale wykonanie jest dosyć toporne i ciężkie. Można było wytoczyć tarczkę a nie płytkę z plastiku, wywiercić otwory na przeciwko łbów śrub aby mogły się tam schować. Skróciłoby to śruby, a wręcz uprościloby budowę, bo płytkę plastikową można by przykręcic nie za pomocą kontrowanych nakrętek, ale wkrętami przez te dodatkowe otwory na łby wkrętow i użyć tylko podkładek dystansowych lub tulejek. Rozwiązanie takie też mniej naraża wkręty na zginanie (bo są krótsze) i można zastosować je mniejsze. Na zdjeciu podobne rozwiązanie fabryczne z dwoma takimi pierścieniami i tulejką aby kompensować również niewspółosiowości.

Obrazek
Pozdrawiam TR

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”