Strona 1 z 3
uszkodzony wał
: 26 lip 2017, 18:28
autor: ALZ
Mam pytanie do fachowców którzy znają silniki indukcyjne.
W uproszczeniu, na wale jest pakiet - rdzeń, nieizolowane pręty i pierścienie zwierające.
Co się będzie działo jeśli z jednej strony zostanie odcięty pierścień zwierający??

: 26 lip 2017, 19:36
autor: clipper7
Przez pręty nie popłynie prawidłowo prąd, silnik przestanie być, jak to się kiedyś mówiło, "krótkozwarty".
: 26 lip 2017, 20:18
autor: strikexp
A skąd pomysł na taką sytuację?
Wirnik silnika asynchronicznego nie różni się zbytnio od zwykłego silnika komutatorowego. W obu płynie prąd, tyle że w asynchronicznym on sie indukuje od wirującego pola magnetycznego.
Taka konstrukcja jest właśnie po to żeby prąd miał gdzie krążyć i wytwarzać pole magnetyczne na wirniku. Tak masywna budowa wirnika sprawia że nie zużywa się on na przestrzeni lat.
Prawdziwy wirnik jest znacznie masywniejszy niż ten z rysunku.
: 26 lip 2017, 21:24
autor: antybeton
Czasami się zdarza że odlewany (najczęściej) pierścień zwierający pręty oderwie się od nich w jakiejś ilości. Silnik Będzie się kręcił, ale nie wytworzy odpowiedniego momentu obrotowego i przy obciążeniu będzie stawał.
: 26 lip 2017, 21:41
autor: ALZ
Pytam, bo mam wrzeciono które dziwnie się zachowywało tzn. obroty jakby mniejsze, długi rozbieg i dość wysoka temperatura wału. Trochę to trwało zanim znalazłem przyczynę - oderwany pierścień na pakiecie. W związku z tym że wrzeciono było dość mocno przysmażone można było podejrzewać jeszcze uzwojenia bo mają dość słaba izolację ok 1 Mohma.
: 26 lip 2017, 22:18
autor: strikexp
Rezystancja o wartości 1M ohm to bardzo duża wartość, wręcz ogromna.
Inna sprawa że rezystancja niekoniecznie jest liniowa. I dla pomiaru 9V daje wartość 1Mohm, a dla 230V będzie przebicie
Raczej trzeba by zmierzyć prąd pod obciążeniem niż rezystancję. Ale to chyba mało prawdopodobne.
Musisz wymienić wirnik, samemu dorobić raczej ciężko i znacznie pogorszy osiągi.
: 26 lip 2017, 22:24
autor: ALZ
Ten 1 mohm to mierzone miernikiem izolacji przy 1000V. "Zdrowe" uzwojenie w takim wrzecionie ma nie mniej niż 3 Mohm.
: 26 lip 2017, 23:24
autor: Andrzej 40
Przy 400V prąd upływu rzędu 0,4mA nie będzie miał wpływu na pracę wrzeciona. Uszkodzenia mechaniczno-elektryczne pewnie tak. Swoją drogą dość rzadkie uszkodzenie i moje uznanie za wykrycie.
: 26 lip 2017, 23:38
autor: Yarec
Andrzej 40 - weź pod uwagę:
"Wirnik silnika asynchronicznego nie różni się zbytnio od zwykłego silnika komutatorowego"
: 27 lip 2017, 00:06
autor: Andrzej 40
Wzionem. Wiem, że silnik od silnika zbytnio się nie różni.