Strona 1 z 5

Wrzeciono 160k obr/min

: 26 paź 2016, 11:55
autor: Yarec
Temat dla zaawansowanych.
Czy w warunkach semi-amatorskich jest możliwe zbudowanie wrzeciona szybko-obrotowego ?
Chodzi o napęd (czym/jak) i łożyskowanie (air?)
poza forum > [email protected]

: 26 paź 2016, 14:18
autor: STELMI
160.000 obrotów ?

Wg mnie w.w. warunkach jest to niewykonalne. 50.000 obrotów jest ogromnym wyzwaniem

: 26 paź 2016, 14:25
autor: adam Fx
tak na początek widzę już kilka problemów w wykonaniu DIY-
-wyważenie dynamiczne
-Bardzo wysoka dokładność wymiarowa geometryczna oraz powierzchniowa
a jak się tak bardziej zastanowić to problemów pewnie będzie więcej

: 26 paź 2016, 21:35
autor: Yarec
adam wieidzałem (liczałem na Cię) ,ale jak osiągnać obroty (napad) ?

: 26 paź 2016, 23:16
autor: zdzicho
Wrzdecina szybko obrotowe do szlifierki do otworów UVA ,miały do 100 tys obr max. były napędzane turbiną powietrzną.Chcesz przeskoczyć Szwedów -ambitne zadanie.Powodzenia życzę.

: 26 paź 2016, 23:29
autor: ALZ
Podstawowe pytanie - jaka średnica wałka? 160 000 dla fi 7 a dla fi 20 to spora różnica.
Tak w ogóle, po jaką cholerę w domowych warunkach 160 000?

: 27 paź 2016, 00:22
autor: adam Fx
napędzane turbiną powietrzną
chyba zwykle to pneumaty
Można się wzorować http://www.nskamericacorp.com/product/detail/xpeed1600

: 15 lis 2016, 17:34
autor: atlc
160k to faktycznie wyzwanie, ale z tymi 50 000 to już nie przesadzajcie.
Chińskie szlifierki kątowe kręcą się do wyższych obrotów(wirnik, nie oś tarczy).
Jaka jest jakość wykonania tych wirników co niektórzy wiedzą..:D
Wyważenie wirników o niewielkich średnicach w w.w. warunkach jest jak najbardziej możliwe i jest sporo projektów DIY niewielkich wyważarek do takich zastosowań.

Co do tych 160k obrotów, to pytanie zasadnicze to jaką średnicę ma mieć wirnik/oś tego wrzeciona, jakim narzędziem ma pracować oraz jaką moc ustrojstwo ma mieć.
Przydałoby się też określenie czym są warunki semi-amatorskie.
Dla jednego to kilka samoróbek cnc, dla innego wiertarka stołowa, kowadło i szlifierka kątowa.

Jeżeli nie jest istotny aspekt ekonomiczny pod względem kosztów medium zasilającego wykonanie takiego wrzeciona może być bardzo tanie.
Bierzemy połowę turbosprężarki.
Gotowe.

To wrzeciono do którego filmik podesłał Adam, napędzane jest silnikiem BLDC- jedyne rozsądne rozwiązanie elektryczne przy tak dużych obrotach.
Pneumatyczne jest łożyskowanie.
W małych wrzecionkach jako napęd pneumatyczny, stosunkowo prosty do wykonania można wykorzystać turbinę tesli.

Warto obejrzeć filmiki tego gościa-
Wykonał samodzielnie tokarko szlifierkę z łożyskowaniem pneumatycznym. Jakość wykonywanych detali onieśmiela..:)

PS. Pisałem już jakiś czas temu do kolegi na PW, ale nie dotarło niestety.

: 15 lis 2016, 18:39
autor: oprawcafotografii
Czary normalnie :)



q

: 15 lis 2016, 19:23
autor: ALZ
atlc pisze:160k to faktycznie wyzwanie, ale z tymi 50 000 to już nie przesadzajcie.
Q...a jakie to proste. :shock: