Strona 1 z 1

Mokry chińczyk moment dokręcania nakrętki

: 20 cze 2015, 21:12
autor: Takayukii
Witam forum.
Z jakim momentem dokręcać nakrętkę tulejki ER20 w chińskim wrzecionie 2.2kw?
Wydawało mi się, że wystarczy tak jak dokręcam dość mocno, ale jednak nie wystarczy - raz się rozkręciła w trakcie pracy... od wtedy dokręcam dużo mocniej, ale boję się przedobrzyć... razy kilkadziesiąt/set wymian może być po gwincie.
Wziąć moment z książki dla danego gwintu, czy przez to że zaciskamy tam tulejkę powinien on być większy/mniejszy?

: 21 cze 2015, 09:07
autor: zacharius
kolega ma zamiar za kazdym razem do tego z kluczem dynamometrycznym podchodzic?

Re: Mokry chińczyk moment dokręcania nakrętki

: 21 cze 2015, 20:13
autor: oprawcafotografii
"Ile zabierze".

q

: 22 cze 2015, 07:45
autor: noel20
A czy odkręcając po obróbce nakrętkę, musisz tak odkręcać żeby nakrętka wyciągnęła tulejkę bo ta się zakleszcza?
U mnie się praktycznie zawsze zakleszcza i wydaje mi się, że tak musi być. Stożek ER ma kąt taki, a nie inny, żeby właśnie taki był efekt. Wtedy nakrętka lekko wciska tulejkę z narzędziem w stożek, ten się zakleszcza i całość się trzyma bez problemu.
Ale do tego potrzeba żeby nakrętka i tulejki były dobrej jakości (ja mam wykonane w II klasie firmy chyba AMT czy jakoś tak) i stożek miał dobrą geometrię. W kilku chińczykach mierzyłem stożek i każdy miał bicie od 0,06 do nawet 0,19mm i na dodatek żaden nie miał kąta 8st. Były takie, że nawet 7 stopni nie było.

: 23 cze 2015, 01:48
autor: ALZ
Należy też od czasu do czasu przetrzeć lekkim olejem zaciski i gniazda. Gwint pod nakrętkę dobrze jest posmarować jakimś "uszlachetniaczem" bo suche gwinty bardzo szybko ulegają destrukcji :mrgreen:

: 24 cze 2015, 19:31
autor: Takayukii
Z kluczem za każdym razem nie będę biegać, ale kilka razy tak dokręcając będę wiedział jaka mniej-więcej jest siła.
Przy odkręcaniu się zakleszcza tulejka. Obrót-dwa palcami i trzeba poprawić kluczem żeby zruszyć tulejkę.
Kąta stożka nie mam jak zmierzyć, ale bicie jest pomijalne - poniżej 0.01 :shock:

Olejem jest przesmarowany gwint i stożek/tulejka.
Dzięki za porady :wink: