uszkodzony wał

Dyskusje na temat elektrowrzecion do napędu narzędzi skrawających
Awatar użytkownika

Autor tematu
ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

uszkodzony wał

#1

Post napisał: ALZ » 26 lip 2017, 18:28

Mam pytanie do fachowców którzy znają silniki indukcyjne.
W uproszczeniu, na wale jest pakiet - rdzeń, nieizolowane pręty i pierścienie zwierające.
Co się będzie działo jeśli z jednej strony zostanie odcięty pierścień zwierający??Obrazek



Tagi:

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#2

Post napisał: clipper7 » 26 lip 2017, 19:36

Przez pręty nie popłynie prawidłowo prąd, silnik przestanie być, jak to się kiedyś mówiło, "krótkozwarty".
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#3

Post napisał: strikexp » 26 lip 2017, 20:18

A skąd pomysł na taką sytuację?
Wirnik silnika asynchronicznego nie różni się zbytnio od zwykłego silnika komutatorowego. W obu płynie prąd, tyle że w asynchronicznym on sie indukuje od wirującego pola magnetycznego.
Taka konstrukcja jest właśnie po to żeby prąd miał gdzie krążyć i wytwarzać pole magnetyczne na wirniku. Tak masywna budowa wirnika sprawia że nie zużywa się on na przestrzeni lat.
Prawdziwy wirnik jest znacznie masywniejszy niż ten z rysunku.


antybeton
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 99
Rejestracja: 17 lis 2016, 22:59
Lokalizacja: Gżdawa

#4

Post napisał: antybeton » 26 lip 2017, 21:24

Czasami się zdarza że odlewany (najczęściej) pierścień zwierający pręty oderwie się od nich w jakiejś ilości. Silnik Będzie się kręcił, ale nie wytworzy odpowiedniego momentu obrotowego i przy obciążeniu będzie stawał.

Awatar użytkownika

Autor tematu
ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#5

Post napisał: ALZ » 26 lip 2017, 21:41

Pytam, bo mam wrzeciono które dziwnie się zachowywało tzn. obroty jakby mniejsze, długi rozbieg i dość wysoka temperatura wału. Trochę to trwało zanim znalazłem przyczynę - oderwany pierścień na pakiecie. W związku z tym że wrzeciono było dość mocno przysmażone można było podejrzewać jeszcze uzwojenia bo mają dość słaba izolację ok 1 Mohma.


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#6

Post napisał: strikexp » 26 lip 2017, 22:18

Rezystancja o wartości 1M ohm to bardzo duża wartość, wręcz ogromna.
Inna sprawa że rezystancja niekoniecznie jest liniowa. I dla pomiaru 9V daje wartość 1Mohm, a dla 230V będzie przebicie :wink:
Raczej trzeba by zmierzyć prąd pod obciążeniem niż rezystancję. Ale to chyba mało prawdopodobne.

Musisz wymienić wirnik, samemu dorobić raczej ciężko i znacznie pogorszy osiągi.

Awatar użytkownika

Autor tematu
ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#7

Post napisał: ALZ » 26 lip 2017, 22:24

Ten 1 mohm to mierzone miernikiem izolacji przy 1000V. "Zdrowe" uzwojenie w takim wrzecionie ma nie mniej niż 3 Mohm.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#8

Post napisał: Andrzej 40 » 26 lip 2017, 23:24

Przy 400V prąd upływu rzędu 0,4mA nie będzie miał wpływu na pracę wrzeciona. Uszkodzenia mechaniczno-elektryczne pewnie tak. Swoją drogą dość rzadkie uszkodzenie i moje uznanie za wykrycie.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#9

Post napisał: Yarec » 26 lip 2017, 23:38

Andrzej 40 - weź pod uwagę:
"Wirnik silnika asynchronicznego nie różni się zbytnio od zwykłego silnika komutatorowego"
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#10

Post napisał: Andrzej 40 » 27 lip 2017, 00:06

Wzionem. Wiem, że silnik od silnika zbytnio się nie różni.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektrowrzeciono”