Strona 1 z 2
Pomysł na wrzecion o elte
: 28 sie 2014, 14:27
autor: kond666
witam
zakupiłem takie wrzeciono:
W skrócie jest chłodzone powietrzem z kompresora 2bar, oraz ma dwa zakończenia er32.
Tak sobie leżało na półce i naszła mnie myśl.
Nawet przy takiej mocy 5,6kw ma ono za małą moc np. do wiercenia lub frezowania na małych obrotach rzedu 500obr/min.
A gdyby tak zamontować w uchwycie koło pasowe i napędzać elektrowrzeciono zewnętrznym silnikiem np. 2,2kw/1400obr/min.?
Mielibyśmy 2w1, bo z jednej strony zwykłe elektrowrzeciono wysokoobrotowe, a po założeniu w uchwyt koła pasowego i przełożeniu 1:1 niskoobrotowe wrzeciono do wiercenia czy większego frezowania.
To tylko dywagacja, nie uwzględniam wpływu na łożyska, ani konieczności posiadania dwóch falowników.
Uważam że jakiś czas ma to prawo działać - oczywiście używane z głową.
Co o tym koledzy myślą?
pozdrawiam
: 28 sie 2014, 17:53
autor: Zmierzchun
Jakiś to sposób jest, ale weź kolego pod uwagę, że łożyska w tym elciaku dostaną mocno po d... ponadto przekładnia pasowa wymaga naprężenia pasa co też nie odbija się pozytywnie na łożyskowaniu - chyba, że będziesz to napędzał bezpośrednio przez sprzęgło.
: 29 sie 2014, 00:05
autor: Dudi1203
Jakiej wielkości narzędziami chcesz pracować? Bo moze nie doceniasz wrzeciona
: 29 sie 2014, 09:50
autor: kond666
Tylko teoretyzuje. Na chwile obecną do niczego nie jest mi ono potrzebne. Po prostu leżało na półce i napadł mnie koncept. Najbardziej zależy mi na możliwością wiercenia. Wrzecionem 5kw jako tako się wierci w aluminium wiertełkiem 6mm kobaltowym, w stali raczej bieda.
A tak dokłądając silnik i falownik zyskujemy moment obrotowy przy niskich obrotach, trzeba by potestować na ile można sobie pozwolić.
Co do obciążenia łożysk paskiem to wiadomo nie można przeginać napięcie delikatne, a najwyżej dać dwa pasku, lub w ogóle dać napęd na pasku zębatym htd gdzie napięcie można dać minimalne i po problemie.
: 29 sie 2014, 10:22
autor: 251mz
kond666,
Wrzeciono fajne do pracy na narzędzia z obrotem o 180st np siłownikiem pneumatycznym ...
Jeśli to nie tajemnica to ile kosztowało?
: 29 sie 2014, 11:17
autor: kond666
u sponsora 4500 brutto jest w promocji.
: 29 sie 2014, 23:01
autor: Dudi1203
kond666 pisze:Wrzecionem 5kw jako tako się wierci w aluminium wiertełkiem 6mm kobaltowym
Dziwne teorie bo ja na 1,5kW wierce hssem w stali fi 8, a w alu mi sie 14tka nie zatrzyma. Fakt, ze ja mam 1,5kW przy 3000rpm, ale mimo wszystko silnik 5,6 jakis sensowny moment juz powinien miec.
: 01 wrz 2014, 11:44
autor: ursus_arctos
Prosta fizyka mówi tyle:
1.5kW / 3000 RPM ≈ 4.8 Nm
5.6kW / 18000 RPM ≈ 3 Nm.
To jest minimum - przy odpowiednim sterowaniu taki moment wyciśnie się z wrzeciona niezależnie od obrotów. Chłodzenie jest z zewnętrznego źródła powietrza, więc nie powinno być problemu z przegrzewaniem. Pytanie tylko, czy każdy falownik będzie umiał odpowiednio wysterować to wrzeciono.
: 01 wrz 2014, 13:16
autor: Dudi1203
ursus_arctos, takie założenie można przyjąć zakładając liniową charakterystykę momentu, a zwykle wysokoobrotowe silniki w pełni liniowej charakterystyki nie mają.
: 01 wrz 2014, 14:14
autor: 251mz
Dudi1203,
Żeby wiedzieć wszystko trzeba by zajrzeć w kartę produktu na chrakterystykę momentu.
Ale zwykle jest tak jak pisze ursus_arctos,
Dlatego np silnik 0,75kW 1500obr i 1,5kW 2800 są wymiarowo praktycznie takie same bo rozwijają taki sam moment obrotowy