Łożyska do wrzeciona ELTE 2,2kW

Dyskusje na temat elektrowrzecion do napędu narzędzi skrawających

Autor tematu
Seemann
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 277
Rejestracja: 21 lis 2006, 12:22
Lokalizacja: Polkowice

Łożyska do wrzeciona ELTE 2,2kW

#1

Post napisał: Seemann » 25 mar 2014, 16:52

Witam,
Posiadam wrzeciono ELTE TMPE3 12/2 2,2kW 18tys obr. Wrzeciono od nowości nie pracowało najciszej ale widocznie taka jest jakość Elte. Chciałbym wymienić łożyska bo pracują coraz głośniej.
Zna ktoś symbole łożysk do tego wrzeciona? chciałbym zaopatrzyć się w nie już przed rozbiórką
.
Pozdrawiam



Tagi:


gozdd
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 842
Rejestracja: 02 gru 2013, 19:21
Lokalizacja: Częstochowa

#2

Post napisał: gozdd » 25 mar 2014, 17:32

Rozgrzewałeś wrzeciono przed pracą? Mniej więcej ile do tej pory pracowało? Co obrabiało?
Pytam, gdyż chcę kupić dokładnie to wrzeciono (tylko, że 24k RPM).


Autor tematu
Seemann
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 277
Rejestracja: 21 lis 2006, 12:22
Lokalizacja: Polkowice

#3

Post napisał: Seemann » 25 mar 2014, 18:18

Rozgrzewam za każdym razem.
Przepracowało 1600 godzin, 20% z tego to obróbka materiałów takich jak mdf,różne odmiany drewna i laminat.
Reszta to frezowanie pianek, styroduru i styropianu. Używam długich narzędzi więc to też skraca życie wrzeciona.
24k może będzie lepiej chodziło, podobno jest na ceramicznych łożyskach.
Ogólnie nie ma tragedii, zależy jak trafisz :) . Po wymianie łożysk będę balansował to wrzeciono, może będzie lepiej chodziło niż po zakupie.


gozdd
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 842
Rejestracja: 02 gru 2013, 19:21
Lokalizacja: Częstochowa

#4

Post napisał: gozdd » 25 mar 2014, 18:57

Czyli nie mam się o co bać, dziękuje za odpowiedź ;)


Autor tematu
Seemann
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 277
Rejestracja: 21 lis 2006, 12:22
Lokalizacja: Polkowice

#5

Post napisał: Seemann » 06 kwie 2014, 22:15

Rozebrałem wrzeciono.
Niedługo zamieszczę więcej fotek z rozbiórki wrzeciona.

Zamieszczam symbole łożysk gdyby ktoś potrzebował

Obrazek

Obrazek


ZbLaB
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 91
Rejestracja: 22 sie 2011, 16:44
Lokalizacja: Warszawa

#6

Post napisał: ZbLaB » 01 maja 2016, 10:51

Nie chcę otwierać nowego tematu, bo w sumie sprawa jest pokrewnego rodzaju.

Pacjent: fabrycznie nowe wrzeciono Elte 2,2 kW, 18000 obr./min.

W trakcie docierania pierwsze minuty wszystko szło dobrze.

W pewnym momencie pojawił się hałas i wibracje, szczególnie wyczuwalne przy 10500 obr./min.

Metodą patyka przykładanego do ucha i korpusu wrzeciona wytropiłem, że hałas dochodzi z górnego łożyska.

Wrzeciono niestety jest już dawno po gwarancji, dlatego zdecydowałem się zajrzeć do środka.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Okazało się, że górne łożysko obraca się całe (łącznie z pierścieniem zewnętrznym!!!) w gnieździe - gniazdo ma zbyt dużą średnicę. Samo łożysko wydaje się być sprawne.

Co zrobić - wkleić je na loctite? Pochromować gniazdo, żeby zmniejszyć jego średnicę? Jak rozumiem, łożysko powinno mieć możliwość ruchu w gnieździe, by kompensować rozszerzalność cieplną wirnika. Ale żeby aż tak?

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#7

Post napisał: clipper7 » 01 maja 2016, 12:28

ZbLaB pisze:Co zrobić - wkleić je na loctite?
Często tak robię, ale...:
1. Wklejone łożysko jest praktycznie zamocowane na sztywno, bez możliwości ruchu osiowego.
2. Sprawdź, jaką temperaturę osiągnie wirnik i korpus, większość klei ma określoną temp. max, potem puszcza (tak się przeprowadza demontaż wklejonych elementów)
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


ZbLaB
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 91
Rejestracja: 22 sie 2011, 16:44
Lokalizacja: Warszawa

#8

Post napisał: ZbLaB » 01 maja 2016, 19:18



ZbLaB
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 91
Rejestracja: 22 sie 2011, 16:44
Lokalizacja: Warszawa

#9

Post napisał: ZbLaB » 03 maja 2016, 11:01

Naprawiłem... lakierem do włosów pożyczonym od żony.

Gdyby ktoś w przyszłości miał podobny problem, lub po prostu chciał wymienić zużyte łożyska górne, załączam plik dxf z obrysami "kluczy" potrzebnych do rozkręcenia góry wrzeciona bez uszkodzenia nietypowych nakrętek.

Obrazek

"Klucze" to przejściówki z nakrętek wrzeciona na standardowy, sześciokątny klucz nasadowy 32 mm. Można je wyfrezować z aluminium (użyłem blachy gr. 8 mm), dodatkowo potrzebne będą 4 śrubki M4 oraz taki gwintownik. Warto w razie czego nagwintować M5 cztery otwory na śrubki w korpusie trzymającym łożyska - będzie go łatwiej wyciągnąć (za co solidnie złapać i pociągnąć w górę), w razie, gdyby łożyska zewnętrznymi bieżniami zbyt mocno przykleiły się do gniazda - to te na fotce poniżej:

Obrazek
Załączniki
klucz elte gorne lozyska.dxf
(131.62 KiB) Pobrany 297 razy

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektrowrzeciono”