Wrzeciono chińskie+falownik LG 2,2kW ustawienia

Dyskusje na temat elektrowrzecion do napędu narzędzi skrawających

Autor tematu
marqiz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 9
Posty: 26
Rejestracja: 19 sty 2013, 13:49
Lokalizacja: Polska

#11

Post napisał: marqiz » 25 gru 2013, 13:34

Dzięki Dudi;-) zrobię jak mówisz i dam znać.



Tagi:


Raven
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 681
Rejestracja: 24 paź 2011, 11:54
Lokalizacja: Warszawa

#12

Post napisał: Raven » 25 gru 2013, 16:54

251mz pisze:A czy kolega rozróżnia ilość faz od ilości biegunów?
Rozróżniam - a jak bym miał jeszcze "tabliczkę" na wrzecionie jawnie mówiącą ile ma biegunów to bym nie miał żadnych wątpliwości.

Chiński falownik domyślnie jest ustawiony na 4 bieguny.

Chińczyk w "instrukcji" nie wspomina nic o zmianie tego parametru, a opisy w sieci mówią różnie jedni ustawiają dwa, inni nie.

Dlatego nie stwierdziłem, że ma być "X", tylko wyraziłem wątpliwość. :)


Autor tematu
marqiz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 9
Posty: 26
Rejestracja: 19 sty 2013, 13:49
Lokalizacja: Polska

#13

Post napisał: marqiz » 25 gru 2013, 20:07

Zmiana nic nie dała. Jakieś pomysły jeszcze? Falownik uszkodzony?
Święta są bo tak to bym siedział i ustawial wszystko co się da. Moze ktoś używa takiego zestawu i ma gotową recepture?
Aha podczas autotuningu wirnik się nie zakręcił... Test trwał jak pisał dudi ok 20 sek.


Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#14

Post napisał: Dudi1203 » 25 gru 2013, 23:03

sprobuj jeszcze wydluzyc rampy rozpędzania/hamowania. Jesli zmieniles wszystko o czym mowilem wczesniej. To moze powodowac utyk, chociaz nie sadze zeby przy tak niskich obrotach byl z tym problem. Rozpedzanie do 70tys jak w moim malym wrzecionku sprawia wiecej problemow.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#15

Post napisał: ALZ » 26 gru 2013, 00:40

Proponuję przywrócić ustawienia fabryczne, a następnie zaprogramować od nowa tylko
napiecie 200V
częstotliwość rozruchu na np. 50 Hz
częstotliwość max
częstotliwość znamionową
max prąd silnika i
na takich ustwieniach silnik powinien ruszyc bez problemu. Potem mozna zacząć ustawiać szczególy.
Za kazdym razem po przeprogramowaniu falownika należy falownik odłaczyć od zasilania na ok 30 sekund i ponownie włączyć -ważne


Autor tematu
marqiz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 9
Posty: 26
Rejestracja: 19 sty 2013, 13:49
Lokalizacja: Polska

#16

Post napisał: marqiz » 26 gru 2013, 17:59

Panowie, falownik przywróciłem do ustawień fabrycznych i wpisałem parametry po czym wyłączyłem zasilanie, potem zrobiłem autotuning i znów odłączyłem zasilanie.
Włączyłem wrzeciono i tak szarpało że ze stołu chciało spaść (zwłaszcza powyżej 300Hz).

Wkurzony zrobiłem tak:
1) przywróciłem ustawienia fabryczne
2)wyłączyłem falownik
3)odczekałem chwilę
ALZ pisze: Za kazdym razem po przeprogramowaniu falownika należy falownik odłaczyć od zasilania na ok 30 sekund i ponownie włączyć -ważne
4)włączyłem i zmieniłem ustawienia fabryczne na :

drv-0
frq-2
F4-2
F20-400
F21-400
F22-300
F24-1
F25-400
F26-80
H30-2.2
H31-2
H33-8,6
H34-4,3
H41-1
I5-400

resztę pozostawiłem bez zmian choć kilka było fabrycznie innych niż w instrukcji (sprawdziłem wszystko) więc je zmieniłem zgodnie z instrukcją (wersja softu falownika 1.9)

5)wyłączyłem
6)odczekałem
7)włączyłem i uruchomiłem wrzeciono
8)pięknie śmiga bez potyczek w całym zakresie obrotów

Jutro przetestuję dokładnie przez dłuższa chwilę gdyby mu odbiło i znowu szarpało, napiszę.

Wciąż nie rozumiem parametru :
-ilość biegunów bo jak by nie ustawił to nie ma znaczenia...
-poślizg jest jak fabrycznie i działa ale czy tak ma być?

Dzięki za wszelką pomoc :smile: poszły "pomógł"

I jeszcze jedno.
W jakim celu stosuje się falowniki wektorowe do wrzecion tego typu skoro parametr pracy wektorowej jest wyłączony, z resztą musi bo max to 300Hz przy takim ustawieniu a wrzeciono ma 400Hz?
Mit na forum że ktoś coś napisał, reszta przepisuje a pozostali kupują wektorowce bo tak trzeba???
Na stronie Kimli czytamy:
...Sterowanie wektorowe jest stosowane przede wszystkim do obniżania prędkości obrotowej silnika indukcyjnego. Zalety tego typu sterowania ujawniają się przede wszystkim w sytuacjach, gdy stosunek prędkości obrotowej do poślizgu jest stosunkowo niewielki. W sytuacji gdy zastosowanie falownika ma na celu znaczne zwiększenie prędkości obrotowej powyżej 3000 obr/min, stosowanie falownika wektorowego nie ma sensu, a niekiedy powoduje nawet pogorszenie parametrów napędu z powodu nienadążania w wyliczaniu kolejnych orientacji pola przez procesor falownika..."


Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#17

Post napisał: Dudi1203 » 26 gru 2013, 18:23

Parametr ilosci biegunow jest potrzebny do prawidlowego wyswietlania ilosci obrotow, jesli ustawisz ze ma Ci wyswietlac obroty a nie Hz. Np przy 50Hz silnik 2polowy bedzie mial 3000rpm a 4ropolowy 1500rpm.
Poślizg to roznica miedzy obrotami teoretycznymi a faktycznymi (silnik 2polowy przy 50Hz nie ma 3000rpm a okolo 2800). To tez jest wykorzystywane do wyswietlania dokladnych obrotow albo do kompensacji poslizgu, aby obroty dokladnie odzwierciedlaly zadane (czyli zadajesz 3000rpm i falownik daje np 55Hz zeby nadgonić poslizg i dokladnie odwzorowac zadane obroty)

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#18

Post napisał: ALZ » 26 gru 2013, 18:33

autoroutimg - działa dobrze ale dla silników standardowych 50 Hz. Nie zdarzyło mi się aby autorouting prawidłowo ustawił parametry dla wrzecion powyżej 200Hz.
Praca wektorowa tylko do 300 Hz z reguły dla wszystkich falowników.
Ilość biegunów jest ważne aby wrzeciono kręciło się z zadaną prędkością bo np. ustawiając ilość biegunów na 4 predkość będzie o połowę mniejsza z tym że większość falowników domyślnie jest ustawiona na 2 polowe (zabezpiecza przed przekręceniem silnika)


Autor tematu
marqiz
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 9
Posty: 26
Rejestracja: 19 sty 2013, 13:49
Lokalizacja: Polska

#19

Post napisał: marqiz » 26 gru 2013, 18:37

Elegancko:) i wszystko jasne :idea:
Jak to jest z tymi falownikami do wrzecion?
Skalarne czy wektorowe?
Już był taki temat na forum i że wektorowe ale dlaczego skoro parametr sterowania wektorowego mam wyłączony?
Wiesz mógłbym olać sprawę bo mi działa i mam taki a nie inny już kupiony ale niektórzy zapewne mają dylemat i chętnie skorzystają z tego tematu...


dragon44
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 616
Rejestracja: 01 mar 2008, 20:46
Lokalizacja: Lubsko

#20

Post napisał: dragon44 » 26 gru 2013, 19:44

Dudi1203 pisze:Parametr ilosci biegunow jest potrzebny do prawidlowego wyswietlania ilosci obrotow, jesli ustawisz ze ma Ci wyswietlac obroty a nie Hz. Np przy 50Hz silnik 2polowy bedzie mial 3000rpm a 4ropolowy 1500rpm.
Poślizg to roznica miedzy obrotami teoretycznymi a faktycznymi (silnik 2polowy przy 50Hz nie ma 3000rpm a okolo 2800). To tez jest wykorzystywane do wyswietlania dokladnych obrotow albo do kompensacji poslizgu, aby obroty dokladnie odzwierciedlaly zadane (czyli zadajesz 3000rpm i falownik daje npb 55Hz zeby nadgonić poslizg i dokladnie odwzorowac zadane obroty)
no nie do końca tak to z tymi polami jest...
należy rozróżnić biegun pola magnetycznego od pary biegunów. Bieguny mamy jak w magnesie N i S, i to jest jedna para biegunów. W silniku elektrycznym mamy do czynienia z liczbą par biegunów, i tak dla przykładu zwykły silnik 50Hz, ma dwie pary biegunów i obroty teoretycznie 1500, realnie ~1430. Jamnik 50Hz, jedna para biegunów, stąd 3000 obr/min (~2800), trzy bieguny 50Hz: 1000obr. Teraz zagadka: skoro wraz z liczbą par biegunów obroty maleją to jak uzyskać 18 000 obr/min? otóż należy podnieść częstotliwość. O ile? a no to trzeba już sobie policzyć. Potrzebujemy obroty na minute oczekiwane i liczbę par biegunów - tzw. pola. Podstawiamy do wzoru, albo przekształcamy...: n=(fz*60)/p , gdzie n-obroty, fz- częstotliwość, p- liczba par biegunów.

Przykład dla "zwykłego" silnika: 50Hz, dwie pary biegunów:
n=(50 * 60)/ 2 = 3000 / 2 = 1500

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektrowrzeciono”