Strona 1 z 4

Perske 4,8kW + falownik Encom

: 12 kwie 2013, 21:52
autor: gaspar
Mam problem ze startem wrzeciona perske.
Wrzeciono 165V, 17500 obr/min, 24A, 4,8 kW, 300hz

Posiadam chiński falownik wektorowy ENCOM Typ: EDS1000-4T0110G/0150P 11/15 kW. 25/33A.

Podłączyłem wrzeciono do falownika i falownik do sieci trójfazowej. Z sieci masę podałem na zacisk E. Samo wrzeciono uziemniłem do ziemi. Oczywiście silnik podpięty w trójkąt.

korzystając z manuala do falownika
ustawiłem w falowniku wszystkie podstawowe parametry (jeszcze bez szczegółowych ustawień ramp itp...) tj.

(strona 45)
1. F0.00 - 1 - ustawianie częstotliwości za pomocą panelu
2. F0.01 - Freq. digit setting (Lower limit Freq ~ upper limit freq. - 50hz
3. F0.02 - Run command - 1 (keypad)
4. F0.04 - Acce/dece mode selection (akceleracja i deakceleracja) - 0 (linear)
5. F0.08 - upper limit freq. (lower limit freq - 400hz) - ustawiłem na 300hz
6. F0.09 - lower limit freq. (0.00 - upper limit freq.) - ustawiłem na 10hz

(strona 59)
7. F8.00 - control mode - 1 (vector control)
8. F8.01 - motor rated voltage - 165V
9. F8.02 - motor rated current - 24A
10. F8.03 - motor rated frequency - 300hz
11. F8.04 - motor rated speed (1 - 9999r/min) - ustawiłem na maksa 9999 bo więcej nie można
12. F8.05 - motor pole - ustawiłem na 2 bieguny
13. F8.06 - motor rated power - 4,8 kW

Włączam wrzeciono i jest jak na filmiku poniżej. Po 1 sekundzie wyłącza się. Zgłasza błąd E001 (strona 114). Kombinowałem z akceleracją, różne ustawienia. Wrzeciono szybciej lub wolniej zakręcało ale zawsze po 1s falownik wyłączał.

Co o tym sądzicie? :)

[youtube][/youtube]

: 12 kwie 2013, 22:45
autor: jacek-1210
Nie bardzo jarzę tabliczkę znamionową. Jest tam oznaczenie "trójkąt" 110/165 V 24A. Na ogół takie oznaczenia są dla "gwiazda/trójkąt". Nie wiem, czy dla trójkąta nie jest właściwe napięcie 110V a 165V to jest dla gwiazdy (?) Zauważ że prąd jest ten sam 24A, wydaje mi się że powinno być trójkąt/110V gwiazda/165V ale pewności nie mam. O ile zwykłe silniki załączamy na 400V w trójkącie żeby dawały większą moc, to w przypadku wrzeciona jest trochę inaczej, na wiekszym napięciu pracuje w gwieździe

: 12 kwie 2013, 23:06
autor: gaspar
Próbowałem z ustawieniem prądu 110V i 200hz. Efekt ten sam :(

: 13 kwie 2013, 00:55
autor: skrzat
a przy V/F kręci normalnie?

: 13 kwie 2013, 07:39
autor: kond666
witam
Mam to samo wrzeciono.
Kiedyś we frezarce https://www.cnc.info.pl/topics60/frezar ... t11107.htm , obecnie w innej maszynie nie cnc.
Stary klamor z czasów kiedy nie było jeszcze falowników ale wg mnie bardzo fajna, pancerna konstrukcja. Moim rozwiązaniem na niestandardowe napięcie było przezwojenie silnika - kosztowało to 300zł i miałem spokój gdyż uprzednio zakupiony falonik lg 5,5kw miał za mały amperaż i również nie pozwalał poprawnie odpalić wrzeciona.

pozdrawiam
radek

: 13 kwie 2013, 08:15
autor: wood carver
Str. 52- sprawdzanie parametrów przy których wystąpił błąd...
Str. 70- wykaz parametrów

przede wszystkim musisz znaleźć parametr zabezpieczenia "prądowego"/termicznego falownika lub silnika. Moim zdaniem wybija "bezpieczenik" zabezpieczenia falownika lub silnika Chociaz z reguły powinien być ustawiony nominalnie na maks.Bądź czas inicjacji zabezpieczenia.

stro.123 tabela 7.1- E001- overcurrent protecion during acceleration proces- "próg zabezpieczenia prądowego podczas rozpędzania silnika"...
Czyli musisz zmienić próg zabezpieczenia prądowego lub termicznego/czas zadziałania lub rampe przyspieszenia/ hamowania

parametr do ustawienia musisz poszukać sam.

: 14 kwie 2013, 22:22
autor: Tomciowoj
Witam.
Spróbuj zmienić charakterystykę V/F w funkcji F0.15, aby przy częstotliwości przy której występuje błąd było niższe napięcie. Kiedyś przy zmianie z przetwornicy elektromagnetycznej na falowniki miałem podobny problem, jedynym wyjściem było nieznaczne obniżenie napięcia zasilania silnika.
Podczas próby uruchomienia sprawdź napięcie wyjściowe w funkcji C-03, lub miernikiem na zaciskach silnika (ostrożnie) czy falownik rzeczywiście je obniża. Ewentualnie można zaryzykować i w funkcji F9.12 wyłączyć nadzór nad przeciążeniem podczas przyspieszania i hamowania, ale nie polecam.
Co do tabliczki znamionowej jest ona jak najbardziej prawidłowa, uzwojenie jest obliczone na prąd 24A, w związku z tym, że mamy do czynienia z prądem przemiennym przy 300Hz induktancja (rezystancja przy danej częstotliwości) uzwojeń będzie mniejsza dlatego jest wyższe napięcie 165V, przy 200 Hz przy mniejszej induktancji aby nie przekroczyć prądu 24A należy zmniejszyć napięcie do 110V, stąd też spada moc wrzeciona.

: 15 kwie 2013, 20:13
autor: gaspar
Tomciowoj pisze:Spróbuj zmienić charakterystykę V/F w funkcji F0.15
Czuje, że już jesteśmy coraz bliżej. Dzięki za rady.
Czasami zakręci się dłużej (2s) zanim wywali błąd.

Parametry sprawdziłem i krzywą w F0.15 ustawiłem na 3.
FD06 (failure set frequency) - 50
FD07 (failure output frequency) - 3,17
FD08 - (failure current) - 36,3 (amper?! - o co tutaj chodzi)
FD09 - (failure output volt.) - 69
FD10 - (DC bus-bar voltage of previous failure) - 586

i parametr C-03 - 69.

Jakiś pomysł?

: 15 kwie 2013, 22:26
autor: Tomciowoj
Z moich obliczeń wychodzi, że przy 50 Hz powinno być na zaciskach silnika około 27,5 V, a nie 69; przy 100 Hz odpowiednio 55 V. Proszę spróbować obniżyć napięcie na początek ze 165 na 90 V ( pozostawić częstotliwość bazową silnika na 300 Hz) i spróbować odpalić. Jeśli ruszy sprawdzić prąd i napięcie na silniku, piszę z telefonu i nie pamiętam które funkcje wyświetlają te dane C 0.ileś.
Można też spróbować ustawić napięcie 55 V, f bazową na 100 Hz i zobaczyć czy rusza.
Charakterystykę V/F można też ustawiać ręcznie, dla 50 Hz przy których występuje błąd dać niższe napięcie.

: 16 kwie 2013, 21:51
autor: gaspar
Tomciowoj pisze:Z moich obliczeń wychodzi, że przy 50 Hz powinno być na zaciskach silnika około 27,5 V, a nie 69
Próbowałem już chyba wszystkiego, dalej nie rusza na dłużej niż 2s. Zrobiłem tak jak napisałeś. Zmieniałem też charakterystykę V/F ręcznie. Ustawiałem dla 50hz napięcie 15V, też nie gada.

Jedyne czego nie robiłem, to F9.12 wyłączyć nadzór nad przeciążeniem podczas przyspieszania i hamowania. Traktuję to jako ostateczność.

Obawiam się, że to jakaś mała pierdoła, jeden parametr wszystko psuje...