Strona 1 z 2

Elektrowrezeciono HSD ES 929A 4p - problem

: 15 cze 2012, 14:11
autor: Adams1
Witam ,
posiadam cnc z eletrowrzecionem .
Mianowicie cos się w nim najprawdopobniej zepsulo:( . Objawy są takie , ze jak włącze maszyne np. na 16000 rpm, to slychac tylko dość głośny grzechot z wrzeciona ale uchwyt z frezem stoi w miejscu. Jak ustawie na 4000 rpm to odglos grzechotania prawie nie slyszalny i jak rusze wrzeciono(bo samo nie zakreci) to ruszy ale baaaardzo wolno , moze jakies 100-200 rpm. Wydaje mi się , że to łożysko ?? Może jakies przekładnie?Czy wymiana czegokolwiek w takim wrzecionie jest skomplikowana? Dodaje filmik jak kręce wrzecionem i słychać ten dźwięk , dodam że, wcześnej jak się nawet ręcznie zakręciło było niesłyszalne. Dodaje film [youtube][/youtube]

: 15 cze 2012, 16:20
autor: bart_ws
Obstawiam łożyska, o ile wymiana nie jest bardzo skomplikowana, o tyle sprawa wyrównoważenia wału to już cięższy temat i najlepiej zlecić to firmie zewnętrznej, która ma wyrównoważarkę dynamiczną, np. SMZ z Lubonia pod Poznaniem.

: 16 cze 2012, 16:55
autor: Leoo
Dość jednostajny dźwięk jak na wrzeciono 7,5kW na łożyskach ceramicznych. Może problem jest po stronie pneumatyki? Inna sprawa, że mimo wszystko powinno się obracać. Falownik też należy sprawdzić.

: 16 cze 2012, 18:11
autor: ALZ
Adams1 pisze: jak rusze wrzeciono(bo samo nie zakreci) to ruszy ale baaaardzo wolno
Wygląda na to że oprócz łożysk jest uszkodzone uzwojenie.

: 18 cze 2012, 08:19
autor: Adams1
Kurcze nowa maszyna (~6 miechów) , i nie dużo pracowala i juz takie cyrki:/. Dodam , że nie stało się to podczas pracy tylko po tym jak stała tydzień bo akurat nie było pracy na nią. Wrzeciono też specjalnie wziąlem włoskie a nie chinczyka zeby bylo "lepsze"... Sprawdze jeszcze napięcia z falownika, a co mogło by być z pneumatyką, bo nie mam osuszacza i kompresor tez jakiś leciwy.

: 18 cze 2012, 08:49
autor: ALZ
Sprawdź jeszcze ustawienie falownika bo 4p wskazuje na to że to wrzeciono 4 polowe czyli dla 24 000 potrzebne jest 800 Hz

: 18 cze 2012, 10:26
autor: Adams1
Chyba znalazlem przyczyne, do jednego z kabli pneumatycznych na wrzecione nie dochodzi powietrze. Dwa kabelki które odchodzą z wrzeciona idą do reduktorów powietrza i na jednym wskazniku jest cisnienie a na drugim( pisze ze to do "uchwytu", dokladnie- pressurising) jest caly czas 0. Tak jaby do niego wchodzi powietrze bo jak zdjąłem kabelek to leci powietrze ale z drugiej nie wychodzi. Teraz pytanie jak sprawdzic taki reduktor , naprawia się je jakoś czy tylko wymiana? O ile to w ogóle przez to...

: 18 cze 2012, 10:47
autor: ALZ
Na jednym przewodzie zasilającym w powietrze powinno być stale 2,5 bara , to powietrze do przedmuchiwania labiryntów. Na drugim przewodzie jest ciśnienie tylko podczas wymiany narzędzia. Tylko co wspólnego ma brak powietrza z głośną pracą łożysk?? nie wiem.

piszesz że nie masz osuszacza powietrza. To właśnie jest główna przyczyna wcześniejszego zużycia łożysk, zwłaszcza gdy ciśnienie jest większe niż zakładane 2,5-3,5 bara.

: 18 cze 2012, 14:58
autor: Adams1
Tak jak mówisz , nic to nie zmieniło jak puściłem tam powietrze. Pytanie czy to tylko łożysko skoro wrzeciono samo nie startuje tylko trzeba je "bujnąć" i wtedy się kręci. Sprawdze jeszcze czy dochodzi napięcie tylko nie wiem za bardzo jak to zrobić po odłączeniu kabla mam coś takiego Obrazek , rozumiem że na włączonym wrzecionie trzeba sprawdzac żeby miało to sens.

: 18 cze 2012, 15:10
autor: ALZ
sprawdź przede wszystkim na ile pól zaprogramowany jest falownik.
Wrzeciono dla 3000 obr musi mieć częstotliwość 100 Hz bo to chyba wrzeciono 4 polowe. Są falowniki które po resecie wchodzą w ustawienia domyślne i czesto jest to ustawienie dla 2 polowego silnika.
Poszukaj w instrukcji falownika, wszystkie interesując Cię parametry można podejrzeć