Strona 1 z 1

WYWAŻANIE WIRNIKA

: 31 mar 2012, 10:18
autor: Kowal
Witam
czy ktoś ma doświadczenie jak w amatorski , domowy sposób można wyważyć wirnik silnika mam aluminiowe zakończenia więc mogę trochę ubrać materiału z cięższej strony.

: 31 mar 2012, 10:58
autor: mariohs
Można trzema sposobami to zrobić w zależności co z tego silnika jest zrobione, jak sądzę elektrowrzeciono.
1. na pierścieniu aluminiowym są kołki i tu wywarza się podkładkami
2. poprzez ujęcie masy czyli wybieramy frezem lub wiertłem w miejscach gdzie wskazała nam wywarzarka na zewnątrz wirnika lub w przestrzeni między pierścieniem aluminiowym lub wałkiem nie zawsze jest tam miejsce.
3. widziałem również iż niektórzy wybierają na samym wałku lub montują jakieś dodatkowe pierścienie stalowe ale nie wiem jak to dokładnie robią.

: 31 mar 2012, 11:30
autor: RomanJ4
A co to za wirnik? Wyważyć statycznie jeszcze się domowo da, dynamicznie raczej zapomnieć.
Temat analogiczny do zagadnień wyważania (statycznego) śmigieł w modelarstwie, bo zasady są podobne więc można je zastosować do innych rzeczy. Tu znajdziesz pasujący opis
http://www.heli-team.pl/forum/viewtopic ... 95&p=12407
https://www.cnc.info.pl/topics65/wywaza ... vt8741.htm

Wyważarkę można bez problemu przy pewnej staranności zrobić samemu wzorując się na gotowych (w necie znajdziesz masę przykładów, lub kupić (w zależności jak duży i ciężki jest ten wirnik)
http://www.conrad.pl/Wielofunkcyjna-wyw ... 72_1214073
http://www.motylasty.pl/warszt_3.html#warsztat7

inne http://forum.centrumrc.pl/post825.html
http://www.modelarz.one.pl/porady-model ... a-smigiel/
http://www.fsrvho.fora.pl/budujemy-fsr- ... 6-105.html

a już zupełnie prosto (ale i mniej dokładnie) to tak http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=4472&s ... 77716351b6

: 31 mar 2012, 16:12
autor: Kowal
mariohs pisze:Można trzema sposobami to zrobić w zależności co z tego silnika jest zrobione, jak sądzę elektrowrzeciono.
1. na pierścieniu aluminiowym są kołki i tu wywarza się podkładkami
2. poprzez ujęcie masy czyli wybieramy frezem lub wiertłem w miejscach gdzie wskazała nam wywarzarka na zewnątrz wirnika lub w przestrzeni między pierścieniem aluminiowym lub wałkiem nie zawsze jest tam miejsce.
3. widziałem również iż niektórzy wybierają na samym wałku lub montują jakieś dodatkowe pierścienie stalowe ale nie wiem jak to dokładnie robią.
Źle kolega zrozumiał pytanie , nie chodzi mi o samą operacje bo to co kolega napisał to wszystko wiem tylko o sposób znalezienia miejsca gdzie wałek jest najcięższy czyli miejsca niewyważenia. :cry:

[ Dodano: 2012-03-31, 16:34 ]
RomanJ4 pisze:A co to za wirnik? Wyważyć statycznie jeszcze się domowo da, dynamicznie raczej zapomnieć.
Temat analogiczny do zagadnień wyważania (statycznego) śmigieł w modelarstwie, bo zasady są podobne więc można je zastosować do innych rzeczy. Tu znajdziesz pasujący opis
http://www.heli-team.pl/forum/viewtopic ... 95&p=12407
https://www.cnc.info.pl/topics65/wywaza ... vt8741.htm

Wyważarkę można bez problemu przy pewnej staranności zrobić samemu wzorując się na gotowych (w necie znajdziesz masę przykładów, lub kupić (w zależności jak duży i ciężki jest ten wirnik)
http://www.conrad.pl/Wielofunkcyjna-wyw ... 72_1214073
http://www.motylasty.pl/warszt_3.html#warsztat7

inne http://forum.centrumrc.pl/post825.html
http://www.modelarz.one.pl/porady-model ... a-smigiel/
http://www.fsrvho.fora.pl/budujemy-fsr- ... 6-105.html

a już zupełnie prosto (ale i mniej dokładnie) to tak http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=4472&s ... 77716351b6
Dzięki za odpowiedź ale wszystkie te metody nie nadają się :mrgreen: do wirnika od silnika a przecież o takie wyważanie chodzi :lol: trochę koledzy popłynęli nie w tą stronę nie chodziło mi o wyważanie śmigieł ,,,, bo jak wyważyć wirnik który jest wielkości butelki od kokakoli i waży ok 12kg a silnik ma 8kilowatów za pomocą którejkolwiek z metod przytoczonych powyżej .?? :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

: 31 mar 2012, 17:47
autor: RomanJ4
Właśnie dlatego pytałem co to za wirnik. Jeśli tak ciężki i duży, to chałupniczą metodą pozostaje tylko zamocować go w kłach, może być nawet tokarki (i kieł we wrzecionie i drugi w koniku musi być obrotowy, aby wirnik mógł się lekko i swobodnie obracać) i ręcznie wprawiamy go w ruch obrotowy. Kiedy się zatrzyma zaznaczamy na nim mazakiem , czy ołówkiem najniższy punkt od dołu. Powtarzamy tę czynność kilkakrotnie(im wiecej tym dokładniejsza będzie średnia). Jeśli punkt wypada zawsze w tym samym położeniu, to oznacza że w tę stronę masa jest przesunięta od osi (cięższy po tej stronie) i trzeba jej ująć (nie za wiele na raz!) np przez nawiercanie lub szlifowanie, co widać na zdjęciach poniżej
Obrazek Obrazek

jeśli natomiast punkty zawierają się w jakimś przedziale kątowym, to należy wyznaczyć środek tego przedziału, który będzie środkiem dewiacji masy, i w tym miejscu należy jej trochę ująć. Sprawdzamy ponownie, aż do skutku. Dodać należy, że im szerszy ten ką tym mniejsza jest dewiacja masy, więc ostrożnie z ujmowaniem.
Przy dobrym wyważeniu wirnik będzie się zatrzymywał w różnych przypadkowych położeniach.

A analogia do śmigieł jest jak najbardziej właściwa, metoda ta sama (przy statycznym, oczywiście), różne są tylko przedmioty wyważania :wink:
ObrazekObrazek

: 31 mar 2012, 18:03
autor: ALZ
Wyślij wirnik do Schencka. SCHENCK - RoTec Polska

: 31 mar 2012, 18:21
autor: mariohs
Nie proponował bym tą metodą na tokarce bo nie masz pewności przy którym kołnierzu wirnika to zrobić, wiem bo kilka lat pracowałem w FSE Tamel w Tarnowie. Efekt złego wyważenia może być tragiczny dla silnika, trzeba uważać żeby ci nie rozwaliło łożysk za szybko a kolega z tego pewnie elektrowrzeciono robi więc obroty wysokie trzeba go dobrze wyważyć z dużą dokładnością. Jeśli będziesz wysyłał do Schenka to też musisz im podać do jakiej wagi muszą wyważyć. Spróbuj do FSE Tamel lub do Besela zadzwonić czy podejmą się czegoś takiego.