Strona 1 z 2

Przeróbka silnika.

: 26 lut 2012, 22:37
autor: pixes2
Witam.
Czy można, bez szkody dla silnika, utraty mocy, zmienić kierunek obrotów w silniku komutatorowym AC ?
Silnik jest szeregowy. Wydaje się, że wystarczy zmienić "biegunowość" wirnika i będzie ok. Co ważne - szczotki są w osi wirnika.
Praktykował ktoś to ? Jakieś doświadczenia ? Nie chciałbym go trwale upośledzić.

Pozdrawiam.
Tomek.

: 27 lut 2012, 01:35
autor: mariuszbroda
Jeżli silnik jest nowy i nie pracował to nie ma problemu...
natomiast już używany jest pewien problem-należy odwrócić szczotki(mają już kierunek zużycia) i należy popracować nad komutatorem:wyczyścić działki i zaokrąglić delikatnie nowe krawędzie natarcia,bo są charakterystycznie wyostrzone na zejsciach szczotek,dobrze przeszlifować też komutator,choćby ładnie ręcznie,lepiej nie toczyć( papier 400-800 plus nafta,może być WD)

: 27 lut 2012, 12:14
autor: pixes2
mariuszbroda pisze:natomiast już używany jest pewien problem-należy odwrócić szczotki
Silnik przepracował może z 10minut. Fakt, że kręcąc ręką inaczej słychać pracę szczotek
zależnie od kierunku obracania. Z odwróceniem nie ma problemu.
Czyli poza w/w nie ma przeciwwskazań ?

Pozdrawiam.
Tomek.

: 28 lut 2012, 01:14
autor: mariuszbroda
Trzeba jeszcze zobaczyć,czy zmiana kierunku nie wpłynie źle na chłodzenie,jeżeli wentylator ma proste łopatki to ok.jezeli ma kierunkowe to zmieni się kierunek zasysania powietrza,co ma znczenie przy długotrwałej pracy...
przy kierunkowej turbinie może być źle,bo powietrze jeżeli pójdzie od strony przekładni np. będzie ciepłe....no takie duby teoretyczne,zmieniaj i jechaj :smile:

: 28 lut 2012, 13:41
autor: pixes2
mariuszbroda pisze:jeżeli wentylator ma proste łopatki to ok
Łopatki są proste, więc z chłodzeniem nie ma problemu.
Niestety po zamianie kabelków przy komutatorze iskrzy jak diabli. :neutral: Dałem tylko impulsik
zasilania, ale nie wygląda to dobrze... Można coś innego zakombinować z połączeniem ?

Pozdrawiam.
Tomek.

: 28 lut 2012, 13:55
autor: pukury
witam.
pozostaje kwestia - czy szczotki są symetrycznie do stojana .
to znaczy - czy są po kątem prostym .
niektóre silniki mają przesunięcie i źle pracują w drugą stronę .
pozdrawiam .

: 28 lut 2012, 19:53
autor: pixes2
Witam.
To może być to. Sprawdzę jeszcze dzisiaj.
Dzięki za podpowiedź.

Pozdrawiam.
Tomek.

: 28 lut 2012, 20:14
autor: ALZ
Szczotki na bank są symetryczne, ale przesuniete względem osi dla zmiejszenia kata natarcia komutatora do szczotki. Zmieniajac obroty właśnie to przesuniecie bedzie powodem iskrzenia bo szczotki wręcz frezują komutator. Jesli jest taki układ to zmiana obrotów jest wykluczona

: 28 lut 2012, 20:34
autor: Andrzej 40
Szczotki (poza uwagami kolegów) mają pewien luz w szczotkotrzymaczach i po odwróceniu obrotów będą do czasu dotarcia bardziej iskrzyły. Sprawdź czy iskrzenie maleje z czasem.

: 28 lut 2012, 20:42
autor: pukury
witam.
ALZ - o to mi chodziło .
przejściowo mózg mi się zlasował i nie mogłem znaleźć określenia .
pozdrawiam .