Strona 1 z 2

Napęd wrzeciona

: 11 gru 2006, 18:23
autor: Michał S
Witam serdecznie

Jeszcze nie miałem okazji poruszać jakiegokolwiek tematu na forum.
Od czegoś jednak należy zacząć.:)
Mam mały problemik z napędem wrzeciona.
A zatem pytanie podstawowe. Czy do napędu wrzeciona (wrzeciono w dużej dokładności-wytaczarskie) można zastosować pasek zębaty?
Jeśli istnieje taka możliwość to czy pasek zębaty może wprawiać w drgania całą konstrukcję.

pozdrawiam

: 11 gru 2006, 19:26
autor: webserver
Witam
nie stosuje sie raczej takich wynalazkow najlepiej jest ptzekazywac moc prosto z wirnika.

: 11 gru 2006, 19:35
autor: pukury
witam !! ja wiem ? dlaczego nie - jeżeli we frezarkach można napędzać wrzeciono kołami zębatymi to dlaczego nie pasek ? . wszystko zależy od zastosowania . jakie wytaczadło ( średnica ) , jakie obroty i w ogóle - o co chodzi ? . pozdrawiam !!

: 11 gru 2006, 19:56
autor: gmaro
to się często stosuję pasek zębaty między silnikiem a wrzecionem tak przynajmniej jest we frezarkach Haas ale nie tylko ...

: 11 gru 2006, 20:43
autor: Wodzu
Tak Gildemaister w swoich tokarkach tez stosuje pasy do napedu wrzeciona- co prawda szerokie ale sa.

: 11 gru 2006, 20:46
autor: Michał S
Witam dzięki za odpowiedzi.

Wiec opowiem dokładniej
W pracy robimy taką "maszynkę" której zadaniem będzie wytaczanie otworów podczas parowania wałów (wałów okrętowych). Jeśli ktoś słyszał o czymś takim to wie o co mi chodzi. "Maszynka " ta jest adaptacją przystawki szlifierskiej.
na suporcie zainstalowaliśmy wrzeciono osadzone w korpusie no i obok korpusu silnik.
Silnik ma moc 5,5kW i obroty 2900, sterowany jest falownikiem. wrzeciono jest wykonane jako zespół (gotowe na zamówieni :) ). Zastosowaliśmy przekładnie na pasek zębaty (pasek o podziałce 8M szerokość 50mm) przełożenie 0,53.

No i teraz najważniejsze. Jak włączamy silnik wszystko zaczyna drgać. A raczej nie powinno. Chodzi przecież o dokadne wytaczanie otworów.

Dlatego też pytam czy pasek zębaty moze powodować drgania. Gdy kręci się kołem przyciskając pasek wyczuwalne jest jak zęby paska wchodzą lub może wychodzą z zazębienia. Dlatego też przypuszczamy, że jest on przyczyną nadmiernych drgań i wprawia konstrukcję w rezonans.

Prosiłbym o dokładniejsze informację o tych rozwiązaniach w frezarkach.
Może ma ktoś dokładniejsze dane co do zastosowanego paska iitp.

Pozdrowionka

: 11 gru 2006, 21:00
autor: pukury
witam !! a może pasek metryczny a koła calowe ? . dlaczego właściwie nie daliście zwykłego paska klinowego ( lub kilku wąskich ) ? . pozdrawiam !!

: 11 gru 2006, 21:13
autor: Wodzu
Kurcze moze trywialne pytanie a czy jest tam napinacz?? Bo jak nie ma to zalozcie i po sprawie.
A moze sprobujcie pasy GT3 i koła HTD to obecnie najwyzsza polka ale mozesz poczyta o nich tutaj: http://www.akcesoria.cnc.info.pl/pas_gt3.htm

: 11 gru 2006, 21:32
autor: Michał S
Witam ponownie

Pasek i koła są metryczne. A co do tego czy jest napinacz, to go nie ma.
Napięcie paska uzyskujemy poprzez regulacje położenia silnika.
Odległość między osiami też nie jest za duża bo ma 345mm więc instalowanie dodatkowo napinacza moim zdaniem nie przyniosło by efektu.
Koło na silniku na 30 zębów a na wrzecionie 56.

Myślałem, że może zły pasek zastosowaliśmy, że są inne które nie wywołują drgań.
I jeszcze jedno. Jak sprawdzić prawidłowe napięcie takiego paska bez przyrządów specjalnie do tego przeznaczonych.
Bo może za mało napinamy??

Pozdrawiam

: 11 gru 2006, 23:10
autor: olo_3
Michał S,


Pasy zębate często stosuje się do napędu wrzecion, podobnie jak koła zębate i przekładnie klinowe.


Rad kilka:

1) Zdemontuj pas sprawdź bicie wrzeciona.
2) sprawdź łożyska
3) jak wyżej dla silnika
4) uruchom silnik bez pasa i sprawdź poziom drgań (jak nie masz jak to szklanka z woda i obserwuj lustro wody)
5) podłącz silnik bez falownika i sprawdź ponownie drgania.
6)podłącz inny silnik – na próbę.

Tymi metodami dojdziemy do tego czy silnik, czy falownik (a za nim silnik, na jego częstotliwość) wytwarza drgania czy cos innego.

Opisz wnioski to pomyslim cio dalej ;) , w tej chwil cza wykluczyć elementy sprawne.