Witam
Mam problem z jakimś napięciem a dokładnie jest ono uzależnione od falownika które jest między obudową silnika a korpusem maszyny co widać na filmie
robiłem pomiary i między uzwojeniami silnika a obudową nie ma przebicia (zwarcia) miedzy wszystkimi trzema uzwojeniami , po włączeniu obrotów dopóki silnik nie ma kontaktu z obudową bo położyłem go na desce i w ten sposób został odizolowany wszystko jest OK! ALE pomiędzy obudową a korpusem pojawia się napięcie które jest zależne od prędkości Ma ktoś pomysł skąd się bierze to napięcie bo mi cała elektronika wariuje!!!!
: 12 lis 2011, 15:47
autor: ALZ
Uziemienie się kłania, same zerowanie nie wystarczy
: 12 lis 2011, 16:22
autor: tuxcnc
Napięcie się bierze stąd, że takie są prawa fizyki.
Indukowane na obudowie silnika napięcie powoduje przepływ prądu przez jakiś przewód sygnałowy albo masowy, a to powoduje zadziałanie elektroniki.
Zwykle powodem jest pętla masy, czyli łączenie przewodów o tym samym potencjale jak popadnie, bez uwzględnienia faktu, że płyną w nich prądy.
Nikt wróżką nie jest i Ci nie powie który przewód podłączony jest wadliwie.
.
: 13 lis 2011, 16:09
autor: Kowal
No dobra tylko nic się nie indukuje jak ten sam silnik podepnę bezpośrednio do sieci, problem jest tylko wtedy gdy silnik pracuje przez falownik? Zrobiłem próbę z innym falownikiem i innym silnikiem i jest tak samo- na obudowie silnika podłączonego do falownika względem ziemi indukuje się napięcie nie ma tego efektu gdy silnik podłącze do tego samego gniazdka bezpośrednio do sieci wtedy napięcia nie ma?
: 13 lis 2011, 18:12
autor: qqaz
Wyjmij falownik, postaw gdzieś obok byle nie na wspólnej masie i sprawdź przy osobnym zasilaniu falownika i reszty elektroniki. Jeżeli nadal będzie zakłócać to przed falownikiem załóż filtr sieciowy - choćby nawet najprostszy - dławik + kondensatory. Oczywiście kabel silnika ekranowany do masy przy falowniku a sam silnik do masy osobnym przewodem ( różne są szkoły - inna mówi że wystarczy ekran do masy silnika.)
No i szukaj przejścia masy elektroniki na uziemienie ( albo plusa)
: 13 lis 2011, 18:22
autor: Kowal
qqaz pisze:sprawdź przy osobnym zasilaniu falownika i reszty elektroniki
elektronika zasilana z gniazdka 240 a falownik z gniazda trój fazowego , być moze jedna z faz elektroniki jest fazą gniazda od falownika nawet napewno no bo inaczej sie nie da mam tylko jeden kabel zasilajacy budynek
: 13 lis 2011, 19:03
autor: qqaz
Niemniej jednak rozdziel masy falownika i elektroniki - będziesz wiedział czy zakłócenie idzie galwanicznie z falownika czy przez eter.
Choć teraz to chyba ewidentna skucha w kablologii.
[ Dodano: 2011-11-13, 19:07 ]
Może masz pokopane zero w instalacji w części jednofazowej? Zobacz jak wygląda przejście między zerami w obu gniazdkach gdy oba są pod obciążeniem.
: 14 lis 2011, 09:50
autor: Kowal
qqaz pisze:Niemniej jednak rozdziel masy falownika i elektroniki - będziesz wiedział czy zakłócenie idzie galwanicznie z falownika czy przez eter.
Choć teraz to chyba ewidentna skucha w kablologii.
[ Dodano: 2011-11-13, 19:07 ]
Może masz pokopane zero w instalacji w części jednofazowej? Zobacz jak wygląda przejście między zerami w obu gniazdkach gdy oba są pod obciążeniem.
No ale pomijając całą maszynę i jej elektronikę mamy tylko gniazdko w ścianie silnik i falownik , jak podłącze silnik bezpośrednio do gniazdka to napięcia nie ma - mierze je pomiędzy metalowym stołem warsztatowym a obudową silnika postawionego na izolowanej podkładce. Teraz pomiędzy silnik a gniazdko wpinam falownik który też jest odizolowany no i teraz napięcie już jest. Nie potrafię tego wytłumaczyć!!!
: 15 lis 2011, 22:43
autor: qqaz
Fakt że na korpusie silnika indukuje się coś gdy jest zasilany z falownika to objaw wręcz typowy. Wartość tego napięcia zależy głównie od stanu silnika. Jakieś blachy zwarte i tworzące zwój, przypadkowe zagniecenie to główne przyczyny. Wreszcie falownik to te parę kHz sporego prądu - żaden problem przetransformowaś część energii poza druty stojana. Choć czasem nawet i w nowym silniku można wyprodukować niezłe napięcia. A to że to napięcie jest to tylko dowód że kolega nie ekranował obwodu.
Przy falowniku konieczne jest połączenie korpusu silnika do korpusu falownika i całość dalej do zera instalacji. I to nie byle drucikiem - raczej dwa razy większy przekrój niż kable zasilające.
I wtedy żadnych napięć nie będzie. Szczególnie takich do pokazania miernikiem.
: 24 lis 2011, 01:56
autor: Andrzej 40
Poza indukcyjnościami są jeszcze pojemności uzwojeń do obudowy, przewodów itp. Przy częstotliwościach impulsów falownika ( kHz) płynie przez nie prąd i pojawia się napięcie na obudowie jeżeli nie jest poprawnie uziemiona. Pewniejszym sposobem sprawdzenia źródła napięć jest pomiar prądu. Pojemnościowy dla małych silników (0,5kW) wynosi na ogół sporo poniżej 1 mA przy 50Hz. Przy większych częstotliwościach i większych silnikach może być większy ponieważ prąd (pojemnościowy) zależy od częstotliwości i pojemności, a pojemność od powierzchni.