Obroty wrzeciona

Dyskusje na temat elektrowrzecion do napędu narzędzi skrawających

Autor tematu
Johan
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 4
Rejestracja: 17 kwie 2011, 16:57
Lokalizacja: wawa

Obroty wrzeciona

#1

Post napisał: Johan » 17 kwie 2011, 17:22

Witam wszystkich użytkowników forum,

mam pytanie odnośnie napędu głównego. Z praktycznego punktu widzenia, kiedy stosuje się skrzynki prędkości zmieniające prędkość wrzeciona, a kiedy do tego celu używany jest falownik?
Wiem, że koszt falownika w przypadku silników dużej mocy jest spory, więc w takich przypadkach pewnie lepiej stosować przekładnie mechaniczne? Z góry dzięki za odpowiedź.



Tagi:


lolo2
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 703
Rejestracja: 30 paź 2009, 13:39
Lokalizacja: Global

#2

Post napisał: lolo2 » 17 kwie 2011, 19:40

Falownik, masz ciągłą zmianę prędkości, przekładnia no to masz biegi.

Nie wiem jak od falowanika działa moment na wrzeciono, bo na przekładni to czym wolniejsze obroty to większy moment.


Autor tematu
Johan
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 4
Rejestracja: 17 kwie 2011, 16:57
Lokalizacja: wawa

#3

Post napisał: Johan » 17 kwie 2011, 19:56

Zasadę działania znam, jeśli chodzi o falownik to on zmienia zarówno częstotliwość jak i napięcie, więc zmienia całą charakterystykę mechaniczną przenosząc ją w inne prędkości obrotowe.
Bardziej chodzi mi o zastosowania obu rozwiązań. Niby układ z falownikiem jest doskonalszy, ale jednak w wielu zastosowaniach stosuję się różnego rodzaju przekładnie. Jakie są ich zalety w porównaniu z sterowanie falownikiem?

A jak wygląda sprawa z silnikami DC, sterowanie dużo prostsze, charakterystyka mechaniczna bardzo dobra, a jednak obecnie stosowane są chyba dość rzadko w napędach wrzecion. Chodzi o szybkie zużycie szczotek?

A z kolei napędy hydrauliczne/pneumatyczne, w literaturze nie spotkałem się nimi odnośnie napędu głównego. Z góry dzięki za odpowiedzi.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 9323
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#4

Post napisał: tuxcnc » 17 kwie 2011, 20:39

Falowników używa się do silników indukcyjnych, a te pracują poprawnie tylko w pewnym zakresie częstotliwości, a więc i obrotów.
Moc oddawana przez silnik zależy od momentu i obrotów, więc przy tym samym momencie moc spada razem z obrotami.

Przekładnia działa w bardzo dużym zakresie przełożeń i przenosi stałą moc.
Ale z kolei zmiana prędkości jest kłopotliwa i skokowa.

.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektrowrzeciono”