Budowa Wrzeciona 3KW BLDC
: 13 gru 2010, 17:31
Witam jestem w trakcie projektowania wrzeciona 3KW na silniku BLDC.
Obroty silnika 8500 moment wyszedł by około 3.3 Nm z tym że silniki BLDC nie mają stałego momentu i potrafią pracować na połowie znamionowych obrotów z pełną mocą czyli przy 4250 mogą mieć 6.6 Oczywiście bardziej się grzeją chociaż by dlatego że przepłynie przez nie większy prąd. Pomijam straty które na pewno są obliczenia są czysto teoretyczne.
w zamyśle jest przełożenie 4:1 a więc obroty maksymalne były by około 2125 z momentem około 13Nm
gdyby było by to przeniesione na freza fi 10 miał by on siłę około 2600 N (gdzieś na forum widziałem że potrzebna siła jest około 700)
na frezie fi 20 1300N przy zmniejszeniu obrotów można by trochę zwiększyć.
Nie wiem czy ta siła wystarczy dla freza fi 20 oczywiście wszystko zależy jaki będzie posów i jak bardzo frez będzie zagłębiony w materiale.
Druga sprawa przekazanie napędu z sinika na wrzeciono prawdopodobnie za pomocą paska htd 5m znalazłem że paski te mogą pracować z obciążeniem 650 N na 10 mm czyli wyszło by 1625N na pasek 25mm to troszkę może być za mało. siła potrzebna do zerwania to 6500N dla tego paska ale to świadczy tylko ze tyle wytrzyma na zerwanie a zęby na pasku na pewno wytrzymają dużo mniej.
Wiem że silnik ten do ciągłej pracy się nie nadaje ale testowałem już kilka silników i wiem że silniki są godne uwagi mają bardzo wysoką sprawność od 95 do 98 % więc na tym silniku powinno wydzielić się 150 w ciepła ja przyjmuję nawet 300 na silnik tej wielkości nie jest to wiele tym bardziej że będzie chłodzony pozostałe ciepło jest to ciepło tarcia łożyska itp.
silnik nie pracując pod wielkim obciążeniem praktycznie może chodzić aż mu łożyska się nie zatrą. Używanie dużego obciążenia czyli np. freza fi 20 przewiduję bardzo rzadko.
zastanawiam się czy robić wrzeciono pod oprawę ze Stożkiem Morse'a czy może iso.
co moglibyście doradzić albo czego zapomniałem dopisać proszę o sprostowanie błędów (wszystkie obliczenia są teoretyczne i wiem że wszędzie są straty)
Obroty silnika 8500 moment wyszedł by około 3.3 Nm z tym że silniki BLDC nie mają stałego momentu i potrafią pracować na połowie znamionowych obrotów z pełną mocą czyli przy 4250 mogą mieć 6.6 Oczywiście bardziej się grzeją chociaż by dlatego że przepłynie przez nie większy prąd. Pomijam straty które na pewno są obliczenia są czysto teoretyczne.
w zamyśle jest przełożenie 4:1 a więc obroty maksymalne były by około 2125 z momentem około 13Nm
gdyby było by to przeniesione na freza fi 10 miał by on siłę około 2600 N (gdzieś na forum widziałem że potrzebna siła jest około 700)
na frezie fi 20 1300N przy zmniejszeniu obrotów można by trochę zwiększyć.
Nie wiem czy ta siła wystarczy dla freza fi 20 oczywiście wszystko zależy jaki będzie posów i jak bardzo frez będzie zagłębiony w materiale.
Druga sprawa przekazanie napędu z sinika na wrzeciono prawdopodobnie za pomocą paska htd 5m znalazłem że paski te mogą pracować z obciążeniem 650 N na 10 mm czyli wyszło by 1625N na pasek 25mm to troszkę może być za mało. siła potrzebna do zerwania to 6500N dla tego paska ale to świadczy tylko ze tyle wytrzyma na zerwanie a zęby na pasku na pewno wytrzymają dużo mniej.
Wiem że silnik ten do ciągłej pracy się nie nadaje ale testowałem już kilka silników i wiem że silniki są godne uwagi mają bardzo wysoką sprawność od 95 do 98 % więc na tym silniku powinno wydzielić się 150 w ciepła ja przyjmuję nawet 300 na silnik tej wielkości nie jest to wiele tym bardziej że będzie chłodzony pozostałe ciepło jest to ciepło tarcia łożyska itp.
silnik nie pracując pod wielkim obciążeniem praktycznie może chodzić aż mu łożyska się nie zatrą. Używanie dużego obciążenia czyli np. freza fi 20 przewiduję bardzo rzadko.
zastanawiam się czy robić wrzeciono pod oprawę ze Stożkiem Morse'a czy może iso.
co moglibyście doradzić albo czego zapomniałem dopisać proszę o sprostowanie błędów (wszystkie obliczenia są teoretyczne i wiem że wszędzie są straty)