Mini wrzeciono BLDC

Dyskusje na temat elektrowrzecion do napędu narzędzi skrawających
Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1670
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

#231

Post napisał: grg12 » 26 cze 2012, 08:26

Planuję następny model - z lepszymi łożyskami i napędem bezpośrednim (przy obrotach powyżej 16000 paski zaczynały wydawać dziwne dźwięki). Chłodzenie też by się przydało - szczególnie chłodzenie wału - tylko na razie nie mam pomysłu jak je zrealizować.



Tagi:


kak
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1227
Rejestracja: 21 sie 2008, 17:46
Lokalizacja: Dania

#232

Post napisał: kak » 26 cze 2012, 16:14

Fajnie BLDC pożera aluminium :smile:
Na silnik też przydało by się jakąś rurę z wentylatorem założyć.

Awatar użytkownika

syntetyczny
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2696
Rejestracja: 08 gru 2009, 22:33
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

#233

Post napisał: syntetyczny » 26 cze 2012, 20:06

Kurcze, ja mam outrunnera i nie za bardzo wiem jak się zabrać za modyfikację. Próbowałem odkręcić wszystkie śrubki, ale wał tak łatwo nie schodzi, a specjalnie wybrałem 8mm, aby ER11 wszedł bez problemów...Jakieś sugestie?
Kto pyta, nie błądzi. Eppur si muove
Kreatura CNC
Modernizacja plotera megaplot

Awatar użytkownika

smouki
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 48
Posty: 1508
Rejestracja: 04 lis 2007, 19:45
Lokalizacja: Kristiansund
Kontakt:

#234

Post napisał: smouki » 26 cze 2012, 22:16

Nie wiem czy wszystkie outrunnery są tak samo skonstruowane, u mnie był jeden imbus przez obudowę do wału, odkręciłem i zeszło, nie powiem że lekko, bo bym skłamał, wybijakiem się udało. a ER11 napychałem na obudowę imadłem, śrubka imbusowa już nie była potrzebna.
jak ktoś chce znajdzie sposób...jak ktoś nie chce znajdzie powód
MÓJ KANAŁ YOUTUBE

Awatar użytkownika

syntetyczny
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2696
Rejestracja: 08 gru 2009, 22:33
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

#235

Post napisał: syntetyczny » 26 cze 2012, 22:36

smouki pisze:wybijakiem się udało
Trzymany w imadle był silnik?
Generalnie trochę się zmartwiłem po obejrzeniu takich poradników.
Kto pyta, nie błądzi. Eppur si muove
Kreatura CNC
Modernizacja plotera megaplot


kak
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1227
Rejestracja: 21 sie 2008, 17:46
Lokalizacja: Dania

#236

Post napisał: kak » 27 cze 2012, 18:59

Może spróbuj go na pare godzin do zamrażarki wsadzić, to się skurczy i sprawdź czy zejdzie. Obudowa się w reku podgrzeje, może...

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1670
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

tak dla obudzenia tematu

#237

Post napisał: grg12 » 21 paź 2012, 16:44

Zacząłem pracę nad drugą wersją swojego wrzeciona - "myśl przewodnia" taka sama jak poprzednio ale z lepszymi łożyskami, silnikiem i poprawione błędy konstrukcyjne które wyszły przy budowie pierwszego modelu.

Na początek projekt:
Obrazek
łożyska główne to SKF7201BEP (nie jest to klasa polecana do wrzecion ale do zabawy powinny wystarczyć) tylne 6901Z.

Obrazek
Pracę zacząłem od ustawienia kąta stożka (łatwiej to zrobić na czystej tokarce :) )

Obrazek
I skontrolowania go czujnikiem - dla kąta 30 stopni, po przesunięciu sanek czujnik powinien się odchylić o 8.66mm, jak widać (albo i nie) - pokazuje trochę mniej - 8.62. Jest to celowe - chodzi o to żeby tulejki były "łapane" za szeroki koniec

Obrazek
Gwint do mocowania kołnierza osłaniającego przed kurzem

Obrazek
I stopniowe zgrubne wydobywanie średnicy zewnętrznej (zostawiłem 0.5mm na obróbkę końcową). Przypuszczam że lepiej by było najpierw zrobić wnętrze wrzeciona a potem, stopniowo, "odkopywać" kolejne fragmenty wrzeciona - zostawiając możliwie dużo materiału pomiędzy miejscem obróbki a uchwytem.


Obrazek
Rozwiercanie średnicy wewnętrznej - 8mm średnicy 33mm głębokości, narzędzie to stałka HSS 4mm średnicy. Od tego momentu cała obróbka jest robiona bez podparcia - mój konik jest o trochę zbyt wysoki i przy podparciu kłem nie ma co liczyć na dużą dokładność

Obrazek
Stożek - bogu dzięki można już było schować większość noża
Obrazek
obcianie

Obrazek
i wiercenie "od tyłu" - w tulejce zaciskowej. Między innymi ze względu na tą operacją kołnierz o który opierają się łożyska jest zrealizowany jako oddzielna część - inaczej główka wrzeciona nie zmieściłaby się się w uchwycie

Obrazek
płaszczyzny pod klucz

No i wrzeciono z zamontowanymi łożyskami - próba oszacowania bicia (pomiarowcy proszeni są zażycie waleriany przed obejrzeniem zdjęcia :) )

Obrazek
Wynik "pomiaru" - dużo poniżej 0.01mm, chyba nieźle...
Pozdrawiam
Grzesiek

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 18
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#238

Post napisał: zacharius » 22 paź 2012, 09:21

jak tyle wyjdzie po skręceniu wszystkiego do kupy to schylam głowę i zdejmuje czapkę. zapowiada się ciekawie, czekamy na kontynuacje
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1670
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

#239

Post napisał: grg12 » 11 lis 2012, 11:57

Części składowe
Obrazek

I pomiar - na trzpieniu starego frezika:

Obrazek

Wskazówka nawet nie drgnie :mrgreen:

A teraz biorę się za montaż silnika
Pozdrawiam
Grzesiek


vicdoc
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 90
Rejestracja: 24 mar 2012, 01:21
Lokalizacja: k-k

#240

Post napisał: vicdoc » 09 lut 2013, 00:53

Jak się nowe wrzecionko sprawuje, może jakiś filmik z pracy.
Jak nie wiesz co zrobić, zapytaj

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektrowrzeciono”