Strona 1 z 2

Silnik bezszczotkowy do napedu wrzeciona

: 05 gru 2005, 19:58
autor: Kenzo
A moze by tak silniki bezszczotkowe?Łazikując po sieci natknąłem sie na ciekawe rzeczy zwiazane z silnikami bezszczotkowymi.To w sumie dośc ciekawe silniki uzywane teraz często w modelarstwie lotniczym/miedzy innymi/do napedu modeli latających RC w zastepstwie silników spalinowych.Mozna kupić fabryczne,a mozna i zrobić samemu taki silnik.W zasadzie kazdy wirnik dowolnego silnika o ilości klatek podzielnej przez trzy mozna do tego celu wykorzystać.Mechanika jest niezbyt skomplikowana,nawinięcie silnika też-wszystko jest dokładnie opisane/po polsku też :lol: /Osiągi-to duza moc,płynna regulacja obrotów,i co wazne niewielka waga silnika.Zasilanie pradem stałym za posrednictwem specjalnego reglera,którego cena też nie powala na kolana.Regler potrzebny jest z tego powodu ze trzeba zasilać te silniki trójfazowo.Silniki te wydaja się być idealnym rozwiazaniem dla niewielkich maszynek CNC jako naped wrzeciona.Obroty takiego silnika oscylują koło wartości 30000-35000/max/przy mocy oddawanej kilkudziesieciu W.

: 05 gru 2005, 20:21
autor: bogdan_p
temat dość ciekawy sam nawet kombinowałem nad wiertarką do PCB z takim silnikiem ( bez przewijania oryginalny z HDD ) dla mnie problemem było centryczne zamocowanie uchwytu na wiertła

: 05 gru 2005, 22:51
autor: Kenzo
Orginalny z HDD ma guzik nie moc,musiałbyś go nawinąć odpowiednio i zasilac przez regulator,oczywiscie przerabiając go to wtedy zmienia sie oś na taka by mozna było mocować albo wiertło w stosownym uchwycie ,albo zmajstrować cos na kształt miniaturowej wiertarki kolumnowej z oddzielnym wrzeciennikiem i przekazaniem napedu za pomocą np paska klinowego.Widziałem na necie tak przerobione silniki z CD,CDROM itp uzywane potem do napedu modeli latających,klatki maja po kilkanaście zwoi drutu o fi 0,5mm,silnik łączony jest w gwiazde lub trójkat,bierze kilka ładnych amper,ma dobrze ponad 10000 obrotów i przyzwoity ciąg na smigle.

: 05 gru 2005, 23:02
autor: pltmaxnc
Bardzo ciekawe rozwiązanie.
A jak realizowane jest chłodzenie silnika przy długotrwałej pracy ?
Ten regler to chyba mini falownik.

: 05 gru 2005, 23:26
autor: Kenzo
Wirnik otacza stator,czyli wiruje cos w kształcie kubka,w przedniej części wirnik ma otwory,ale ogólnie tak sa dobierane prądy ,że silnik sie niezbyt grzeje i to pomimo tego ze w niektórych modelach latajacych jest dośc mocno zabudowany.Nie znam dokładnie schematu reglera,nie publikuja ich zbyt wiele,prawdopodobnie z tego powodu ze ich budowa jest nieopłacalna z powodu stosunkowo niskiej ceny gotowego ,prawdopodobnie zakup części w detalu do budowy reglera jest droższy niz kupno gotowca.Jest jedno ale,połaczony zestaw,czyli silnik+regler+akumulatory nie wystartuje bez dodatkowego sygnału sterującego,modelarze podaja go z aparatury RC,ten sygnał oprócz startu steruje równiez obrotami silnika.Ale nie sadzę by tego nie dało sie obejśc i wykorzystać.

: 06 gru 2005, 23:34
autor: Kostek
Kilka takich silniczkow zrobilem .W tej chwili zeby za duzo nie wydawac na regulator mozna zrobic silnik do 1KW.(20V 50A)
Widze jednak spory problem w wywazeniu wirnika .Regulator steruje sie impulsem o dlugosci od 1ms do 2ms .nie wiem jak tanie
regulatory zniosa zmienne obciazenie frezem.Te drozsze sa odporne , ale chinski spalil sie przy zatrzymaniu lub przychamowaniu smigla
sporo informacji na ten temat tutaj.
www.alexrc.com

: 07 gru 2005, 08:51
autor: mag32
Nom, jestem pod wrażeniem.
Panowie, ale jak to się ma do fabrycznych silników ? bezszczotkowych ?
A jak by zastosować serwomotor ? Co wy na to ?

: 07 gru 2005, 20:03
autor: p
bardzo dobre są wrzeciona elte , obroty od 1000-24000 wodne od 1000-40000 tys obr/min

[ Dodano: 2005-12-07, 20:05 ]
chłodzone wodą są bardzo ciche

[ Dodano: 2005-12-07, 20:18 ]
Kostek, posiadam wyważarkę dynamiczną wrazie potrzeby mogę wyważyć nawet w klasie g1

: 17 gru 2005, 23:21
autor: filip_gd
Sam jestem modelarzem
Silnik bezszczotkowy może być dobrym pomysłem o ile zastosuje się odpowiedni uchwyt freza.
Silniki te napędzane są z napiecia 2-4 lion/lipol czyli spokonnie można zastosować akumulator albo trafo lub ew. zasilacz komputerowy.
Silnik o prądzie 30-40A i obrotach 3000kv (obrotów na 1 volt zasilania) koszuje koło 100-150$ odpowiedni regler koło 300zł.
Oczywiście można dostać mniejsze np 20A za 40$
Silniczki te praktycznie się nie grzeją ew. można dokupic firmowe radiatory i w tedy już wogóle nie ma kłopotów. Mają bardzo wysoką sprawność dochodzącą według producentów do 75-80% przy jakiś 3/4 obrotów.
Co do tego że regler pod obciązeniem się spalił to poprostu kwestia marki
Firmowy czeski regler Yeti lub Hacker tylko się wyłaczy.
Do sterowania mozna używać jednego z kitów AVT lub samemu zrobić driver.

: 17 gru 2005, 23:55
autor: Kostek
Filip , za te pieniadze ktore zostawisz w sklepie na modelarskie zabawki , kupisz porzadne wrzeciono.Gotowe.Bez kombinowania z uchwytem.
Silniczki te praktycznie się nie grzeją ew. można dokupic firmowe radiatory
To po co radiatory jak sie nie grzeja?
Prawda jest taka ze sa to silniki mocno wysilaone , na bardzo delikatnych lozyskach, przeznaczone do krotkotrwalej pracy.W modelu latajacy maja intensywne chlodzenie strumieniem zasmiglowym.
Mam kilka takich silnikow .Kupione jak i robione wlasnorecznie.I zadnego z nich nie wlozyl bym do czegos wiekszego niz frezarka do PCb
Firmowy czeski regler Yeti lub Hacker tylko się wyłaczy.
To musisz sprobowac na swoim czy tak jest , bo ja mojego do takiej proby bym nie dal. :lol: .Yeti spalil sie w moim modelu bez zadnej zewnetrznej przyczyny.