Strona 1 z 1

Falownik HFInverter + Elte 2.2kW = prośba o pomoc

: 14 lis 2008, 00:44
autor: berrrcik21
Witam,
no napędu wrzeciona Elte 2kW 380V zakupiłem TAKI jednofazowy falownik. Po podłączeniu, nie ruszając ustawień fabrycznych uruchomiłem wrzeciono. Silnik bardzo powoli się rozkręcał, po kilku sekundach pojawił się swąd z silnika więc natychmiast wyłączyłem. Zrobił się ciepły, ale nie gorący. Zmierzyłem omomierzem rezystancje między każda faza z każdą (w silniku) i była cały czas taka sama rezystancja na poziomie 3.6Ω, czyli uzwojenia są raczej ok. Falownik przy probie trochę "buczał". Łącznie wszystko pracowało około 8 sekund. Co może być przyczyną takie stanu rzeczy? Czyżby za duży prąd szedł na silnik? Fakt, że na silniku prąd jest 5.2A a falownik jest 10A. Może któryś z kolegów posiada taki falownik? Bardzo proszę o pomoc, z góry bardzo dziękuję i pozdrawiam! :)

: 14 lis 2008, 06:11
autor: gmaro
Kolega widzę szuka pomocy na każdym dostępnym forum z tym wrzecionem i falownikiem ale bez ustawienia odpowiednich parametrów w falowniku było to bezmyślne włączenie go i praca na wrzecionie . Przede wszystkim musisz ustawić podstawowe parametry w falowniku jakie znajdują się na tabliczce znamionowej wrzeciona to tyle na początek.

: 14 lis 2008, 17:25
autor: qqaz
berrrcik21 pisze:swąd z silnika więc natychmiast wyłączyłem. Zrobił się ciepły, ale nie gorący
ciepły zamiast gorącego gdyż przepalone już uzwojenie nie zdążyło nagrzać całego korpusu - tylko swąd jest prawdziwym wskaźnikiem stanu rzeczy. Przeplone to nie znaczy że nastąpiła przerwa - wystrczy osłabienie emalii na drucie i poluzowanie lakieru zalewowego "cementujacego" druty w cewce aby w czasie pracuy się nie poruszały bo grozi to przetarciem izolacji. Proces destrukcji już został rozpoczęty - resztę zrobi czas.
A przyczyna jest prozaiczna.
Falownik w ustawieniach fabrycznych maksymalne napiecie na cewki ma dawać przy nominalnej częstotliwości silnika - domyślnie dla 50 Hz.
Dla Elte częstotliwość nominalna to chyba 400Hz - i taka poowinna być w parametrze falownika. Wtedy dla 50Hz na zaciskach silnika pojawi się tylko około 50V co przy określonej indukcyjności Elte nie spowoduje popłynięcia prądu niszczącego.
Drugim niefrasobliwie popełnionym błędem było nie ustawienie ograniczenia prądowego do wartości dopuszczalnej dla Elte, tylko pozostawienie nastawy fabrycznej - możliwe że domyślne 10A.
Trzecim pominiętym elementem, aczkolwiek podstawowym, jest nieprzeczytanie instrukcji falownika - a to dobry zwyczaj. I najtańszy w zastosowaniu.
Chyba wszystko.

: 14 lis 2008, 21:01
autor: berrrcik21
Witam,
dziękuję za odpowiedzi, mam nadzieje ze wrzecionu nic się nie stało. Fakt, niedokładne przeczytanie instrukcji było lekkomyślne z mojej strony. Znalazłem instrukcje w PDF-ie dokładnie taką samą jaką dostałem z falownikiem. Oto ona: http://eurodrive.home.pl/DTR_F1500G_pl_ver05.pdf, ale nie mogę znaleźć nic na tema ustawienia ograniczenia prądu. Od strony 25 są wyszczególnione w tabeli parametry, które mogę zmieniać, ale ograniczenia prądu tam nie widzę, no chyba że jest ukryte pod jakimś innym parametrem. Prądu znamionowego widać nie da się zmienić, ale to chyba nie to samo co ograniczenie prądu?