Strona 1 z 2
Blokada wózka prowadnicy liniowej HIWIN
: 24 wrz 2017, 18:28
autor: frangerhawer
Witajcie, to mój pierwszy post na forum i potrzebuje pomocy z elementem dość prostym ale wydaje mi sie że dobre zrealizowanie go wymaga pewnego doświadczenia.
Planuje zamontować szyne HIWIN (HGR20R) na profilu aluminiowym 40x80. Wózek który będzie sie po niej poruszał będzie pełnił funkcje regulacji innej prowadnicy, dlatego musi być możliwość ręcznego odblokowania wózka, następnie przemieszczenie go i zablokowanie w innym miejscu.
W trakcie pracy maszyny wózek nie będzie sie przemieszczał, jednak będzie działała na niego siła (równoległa do kierunku posówu) równa ok 60-70kg.
Mam pomysł żeby wózek blokować dokręcając śróbę do profilu w którym byłaby jakaś podkładka młoteczkowa. Jednak nie wiem co dokładnie powinno być wsunięte w profil żeby po dokręceniu mocno trzymało wózek.
Może są jakieś gotowe rozwiązania?
Przesyłam także zdjęcia modelu i fragmentu który mnie interesuje:
Jeśli macie jakieś pomysły albo sugestje dajcie znać :)
: 24 wrz 2017, 21:19
autor: Dziejo
Witam,
niech kolega sprawdzi gotowe rozwiązania.....
http://www.automation4less.com/linearbrake.htm
w wyszukiwarce wpisać:
linear motion lock brake clamping
wszelkie dociski małopowierzchniowe mogą kaleczyć szynę --- profil.
: 24 wrz 2017, 21:26
autor: Petroholic
Taką blokadę można bez większych problemów zrobić samemu

Nic trudnego
I zdecydowanie polecam blokowanie na szynie nie na profilu jak kolega wyżej...
: 24 wrz 2017, 22:45
autor: frangerhawer
Super, właśnie coś takiego potrzebuje. Znalazłem już sklep sprzedający te zaciski na moją szyne.
Powiedzcie mi jeszcze co uważacie o zamontowaniu tych zacisków. Teraz w planie mam jeden wózek hiwin w wersji długiej, powinienem domontować zacisk przed albo za nim czy lepiej zamówić dwa krótsze wózki i zacisk pomiędzy nimi?
Siła będzie działać tylko w jednym kierunku więc może jeden wózek z zaciskiem przed lub za będzie wystarczająco stabilny?
: 24 wrz 2017, 23:11
autor: Dziejo
Zależy od ramienia i kierunku siły przyłożonej jeśli ramię jest długie to lepiej zaraz przy ramieniu wtedy łożysko mniej odczuje, gdyż te zaciski są wyjątkowo stabilne danie zacisku za łożyskiem zwiększy nacisk na bieżnie-kulki.
Symetria myślę, że w tym układzie nie ma znaczenia??
: 24 wrz 2017, 23:18
autor: Petroholic
frangerhawer pisze:dwa krótsze wózki i zacisk pomiędzy nimi
tak by było stabilniej...
: 25 wrz 2017, 10:11
autor: Dziejo
Witam,
podaję namiar na katalog specjalistycznych rozwiązań w tej dziedzinie:
http://www.zimmer-group.de/downloads/lt ... pr_-v1.pdf
Być może w statycznych rozwiązaniach wózek na kulkach w ogóle nie jest potrzebny?
: 25 wrz 2017, 20:04
autor: frangerhawer
Tu na zdjęciach przygotowałem rozkład sił o którym mówiłeś.
wydaje mi się że sytuacja po lewej jest lepsza gdyż momęt wytworzony działaniem czerwonej siły nie sprawia że blokada naciska na szyne.
W danych producenta pisze że blokada powinna wytrzymać do 1200N w osi równoległej do prowadnicy.
Co do wózków to w specyfikacji pisze że wytrzymają taki moment ale czy
myślicie że będą problemy z luzami w nim i odchyli się do tyłu (w prawo na zdjęciu) czy może ta blokada powstrzyma go przed odchyleniem?
: 25 wrz 2017, 22:46
autor: Dziejo
Witam,
o tym właśnie pisałem.... trzeba sprawdzić nośność statyczną wózków i wybrać wersję z napięciem wstępnym (preload) albo dwie blokady przed i za wózkiem są wersje automatyczne o żywotności 5 milionów cykli. Jeśli na przesuwaną zawsze w to samo miejsce oś będą działały siły dynamiczne (wibracje) mogą wybić bieżnie, pokantować kulki?? Przy dwóch zaciskach wózek pracuje tylko w czasie dosuwania osi, a w cyklu roboczym jest odciążony.
: 26 wrz 2017, 10:53
autor: frangerhawer
Siłę generowac będą dwa siłowniki pneumatyczne, wiec raczej nie bedzie wibracji a sila bedzie jednorodnie narastac.
Czyli mozna zostawic jeden wozek i dodac dwie blokady po obu stronach. Wtedy najlepiej automatyczne bo takich kompletow będzie 8.
Lepiej tak czy dwa wózki z blokada pomiędzy?