Strona 1 z 3

Grubość linki - 0.5 czy 1mm??

: 04 wrz 2007, 15:52
autor: berrrcik21
Witam!
Mam pytanie takie jak w temacie. Mam już zrobione krążki do napędu linkowego ø50 i nie wiem jaką zastosować linkę 0.5 czy 1mm. Ta cieńsza linka jest spleciona z 19 drutów i jest bardzo mięciutka, i bardzo dobrze się układa na tych krążkach, natomiast ta druga linka była zakupiona w castoramie i jest dość sztywna. Nie wiem właśnie czy nie stwarzała by za dużych oporów podczas pracy maszynki. Gdybym wiedział że ta pierwsza z powodzeniem sie nada to nawet bym się nie zastanawiał, ale nie wiem czy wytrzyma, gdyż będzie musiała ciągnąć oś Z która będzie ważyła około 4kg, ale z drugiej strony wytrzymałość na zerwanie tejże linki wynosi z tego co pamiętam około 15kg, a i nie będzie dużych przyspieszeń (plotter termiczny) także - teoretycznie - powinna wytrzymać. Którą linkę koledzy byście mi poradzili? Z góry dziękuje za porady i czekam na odpowiedzi :) Pozdrawiam!

: 04 wrz 2007, 16:01
autor: paulg
Witam.
A jakie kolega ma zamiar zastosować silniki ?? - bo od tego będzie w dużej mierze zależał wybór :mrgreen:
Pozdrawiam

: 04 wrz 2007, 16:12
autor: berrrcik21
3.5V/1.5A/0.5Nm z niewielką przekładnią 1:1.5

: 04 wrz 2007, 16:51
autor: paulg
Witam.
Przy tych silniczkach lepiej jednak zastosować jak najcieńszy drucik :razz: - na tyle na ile pozwoli jego wytrzymałość - tzn oporów wielkich nie będzie - więc 0,5 powinien wystarczyć.
Choć lepiej przygotować wałki tak żeby w razie częstych zerwań można było zastosować grubszy drucik.
Może coś pomiędzy - np 0,75mm :mrgreen: .
Pozdrawiam

: 04 wrz 2007, 16:58
autor: berrrcik21
Tak, wziąłem pod uwagę przy projektowaniu o ewentualnej wymianie linki np. na grubszą. Dzięki kolego paulg, tez mi się wydaje ze ta linka 0.5mm powinna spokojnie wytrzymać, a jak nie, to wezmę pośrednią, np. 0.8mm z linki rowerowej od przerzutek (po zdjęciu oplotu zewnętrznego otrzymam właśnie taką linkę). Dzięki za pomoc i pozdrawiam!!! :)

: 04 wrz 2007, 17:38
autor: Leoo
berrrcik21 pisze:Tak, wziąłem pod uwagę przy projektowaniu o ewentualnej wymianie linki np. na grubszą.
Jak Kolega zamierza rozwiązać problem wzrostu średnicy szpuli napędowej? Grubsza linka spowoduje, że maszyna będzie pokonywała dłuższą drogę niż przy cieńszej. Podejrzewam, że obliczenia prowadzone były dla konkretnego wymiaru i taki należy aktualnie zastosować. Cięcie polistyrenu odbywa się praktycznie bezstykowo, więc opory obróbki można pominąć.

: 05 wrz 2007, 11:51
autor: berrrcik21
W sumie to od początku zamierzałem dać tą cieńszą linkę i teraz wynikły te niepewności co do jej wytrzymałości. Fakt, jakbym zmienił linkę na inną (o innej grubości) zmieniła by się liczba kroków na milimetr posuwu, ale myślę że nie było by większych problemów aby to ustawić w programie, by maszynką działała jak z poprzednią linką. Jak sądzicie koledzy?? Czekam na porady i pozdrawiam :)

: 07 wrz 2007, 21:03
autor: bartuss1
Leoo pisze: Jak Kolega zamierza rozwiązać problem wzrostu średnicy szpuli napędowej?
e, a ja myslałem ze rozwiązanie z linką to cos jak ster w okręcie z 19 wieku - kilka zwojów linki i na drugim krązku tez kilka zwojów, konce zaś do karetki.
z jednej strony sie nawija a z drugiej odwija i problemu nawijania sznurka nie ma ...

: 08 wrz 2007, 01:19
autor: diodas1
bartuss1, raczy pewnie żartować z linkowego rozwiązania, chociaż jest ono genialne w swej prostocie i godne polecenia w konstrukcjach nie narażonych na zbyt duże obciążenia mechaniczne. Prawda jest taka, że dla różnych średnic linki trzeba stosować różne średnice wałka napędowego dla uzyskania takiego samego posuwu liniowego na obrót . Dla maniaków precyzji możliwe jest bez wielu prób i toczenia niezliczonej ilości wałków napędowych (raz wychodzi że jest za gruby, za chwilę że za cienki) rozwiązanie dające możliwość płynnej zmiany przełożenia obroty/posuw liniowy. Mankamentem tego rozwiązania jest podwojenie ilości linek i wałków. Niestety-coś za coś.

: 08 wrz 2007, 15:17
autor: Leoo
Dla maniaków precyzji możliwe jest bez wielu prób i toczenia niezliczonej ilości wałków napędowych (raz wychodzi że jest za gruby, za chwilę że za cienki) rozwiązanie dające możliwość płynnej zmiany przełożenia obroty/posuw liniowy. Mankamentem tego rozwiązania jest podwojenie ilości linek i wałków. Niestety-coś za coś.
Może Kolega przybliżyć rozwiązanie?