Drżenie serwonapędów w Polskiej myśli technicznej.

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę
Awatar użytkownika

Autor tematu
msauto
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 140
Rejestracja: 04 sty 2014, 13:13
Lokalizacja: Sandomierz
Kontakt:

Drżenie serwonapędów w Polskiej myśli technicznej.

#1

Post napisał: msauto » 27 lut 2017, 19:44

Witam,

Proszę o sugestie co może być przyczyną drżenia - wibracji śrub serwonapędów.
Najbardziej uciążliwy oś Z.

Frezarka ma 6 miesięcy, producent krajowy. Problem pojawiał się od samego początku. Teraz znacznie się nasilił.
Przebieg obrabiarki jest znikomy.

Zostały już kilkukrotnie zmienione parametry lecz to w niczym nie pomaga.

Jestem jeszcze cierpliwy więc nie podam producenta, wywołał bym niepotrzebne zamieszanie.



Tagi:

Awatar użytkownika

Alvar4
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1361
Rejestracja: 18 sie 2010, 10:58
Lokalizacja: Okolice Łodzi

#2

Post napisał: Alvar4 » 27 lut 2017, 21:29

Nieprawidłowe strojenie serw? Gdzie są enkodery? Na dekielku serwa czy na końcu śruby kulczastej?
Obrazek

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5598
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

#3

Post napisał: adam Fx » 27 lut 2017, 23:27

Alvar4, chyb dobrze celuje bo tak obiawy to często nadrabianie silnikiem pozycjonowania np. Luźny enkoder, poślizg na sprzęgle itd.
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos

Awatar użytkownika

Autor tematu
msauto
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 140
Rejestracja: 04 sty 2014, 13:13
Lokalizacja: Sandomierz
Kontakt:

#4

Post napisał: msauto » 28 lut 2017, 06:21

Alvar4 pisze:Nieprawidłowe strojenie serw? Gdzie są enkodery? Na dekielku serwa czy na końcu śruby kulczastej?
Enkoder znajduje sie pod dekielkiem. W osi Z jest dodatkowo hamulec. Reguluje cisnienie silownika przeciwwagi lecz to nie pomaga. Martwi mnie drzenie podczas obrobki najbardziej wysunietego do gory silownika.
Mam nadzieje ze nie robi sie luz na srubie lub nakretce. Przeciez to jeszcze jest nowe.

Awatar użytkownika

Alvar4
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1361
Rejestracja: 18 sie 2010, 10:58
Lokalizacja: Okolice Łodzi

#5

Post napisał: Alvar4 » 28 lut 2017, 19:26

Według mnie trzeba by wezwać serwis żeby dokonali autotuningu serw. Maszyna zapewne jeszcze na gwarancji więc grzebanie samemu raczej odpada. Samodzielnie można jedynie obadać czujnikiem czy nie ma luzów na napędach. czujnik i szukanie czy są jakieś luzy na maszynie na śrubach. Można skontrolować czy wszystkie śruby od nakrętki kulowej i od bloków łożyskowych są dokręcone. Sprawdzić czy nie występuje luz na blokach łożyskowych. Jeśli zastosowali chińskie odpowiedniki może się okazać że mają luzy. Tyle możemy wywróżyć na odległość. Ja jednak obstawiam źle zrobioną konfigurację serw.
Obrazek


mike217
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1182
Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
Lokalizacja: bydgoszcz

#6

Post napisał: mike217 » 28 lut 2017, 20:01

Przewalony jakiś parametr Pętli Pid. Kiedyś się bawiłem w strojenie swojej maszyny to jak odpowiedź na uchyb była za szybka to serwo wpadało w samooscylacje. Bez strojenia się raczej tu nie obejdzie i luzy na postoju nic nie mają do rzeczy skoro enkoder jest na osi silnika.

Awatar użytkownika

Autor tematu
msauto
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 140
Rejestracja: 04 sty 2014, 13:13
Lokalizacja: Sandomierz
Kontakt:

#7

Post napisał: msauto » 28 lut 2017, 20:09

Alvar4 pisze:Według mnie trzeba by wezwać serwis żeby dokonali autotuningu serw. Maszyna zapewne jeszcze na gwarancji więc grzebanie samemu raczej odpada. Samodzielnie można jedynie obadać czujnikiem czy nie ma luzów na napędach. czujnik i szukanie czy są jakieś luzy na maszynie na śrubach. Można skontrolować czy wszystkie śruby od nakrętki kulowej i od bloków łożyskowych są dokręcone. Sprawdzić czy nie występuje luz na blokach łożyskowych. Jeśli zastosowali chińskie odpowiedniki może się okazać że mają luzy. Tyle możemy wywróżyć na odległość. Ja jednak obstawiam źle zrobioną konfigurację serw.
Dziękuję.
Umówiłem się na koniec marca z serwisem. Mam nadzieję że to pomoże. Bo zaczyna pozostawiać to drżenie ślady na obrabianym materiale. A powierzchnia obrabiana nie jest taka jakiej bym sobie życzył.

Czeka minie trochę nawiercania frezem hss fi 23 2p. w aluminium. Doradźcie mi optymalne parametry które nie będą pogłębiały niedomagań osi Z.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”