Strona 1 z 2

ZX7045 grzanie się łożysk?

: 20 kwie 2016, 20:31
autor: ahabich
Mam frezarkę zx7045, na najwyższych obrotach wałek wielowpust robi się wyraźnie ciepły. Dzisiaj podgoniłem ją falownikiem na 3000 obrotów... po chwili wałek przenoszący napęd na wrzeciono nagrzał się do takiego stopnia, że resztki olejuz wnętrza wrzeciona zaczęły parować.
Pytanie, czy to normalne? Czy traktować 1600 obrotów jako maksimum? Po zakupie wymieniłem wszystkie łożyska i oczywiście olej, niestety jak wkładałem tulejkę wielowpustową uderzyłem w nią kilka razy aluminiowym prętem (łożysko "dostało") i zastanawiam się, czy po prostu uszkodziłem łożyska czy może przekładnia najwyczajniej grzeje się powyżej pewnych obrotów ponad max. temperaturę?

: 20 kwie 2016, 21:28
autor: TwinB
tam wewnątrz wrzeciona niema oleju tylko to sa łożyska stożkowe na smarze stałym, a jesli Ci sie grzeją to znaczy ze masz je za ciasno ustawione bądź juz nawet uszkodzone
w tej frezarce w wersji z silnikiem 2 biegowym bez falownika masz 3k obrotów

: 20 kwie 2016, 21:44
autor: ahabich
Mówię o łożyskach, które są w pokrywie wrzeciennika (łożyskujących wielowpust). Łożyska stożkowe są chyba ok, zresztą one nie miałyby takie wpływu na temperaturę

: 21 kwie 2016, 00:56
autor: RomanJ4
ahabich pisze:Mówię o łożyskach, które są w pokrywie wrzeciennika (łożyskujących wielowpust)
które?
czerwone 29; 29 (2) łożyskują zabierak 57 wałka wielowypustowego,
niebieskie 56; 55 (3; 5) łożyskują sam wałek wielowypustowy wrzeciona 54 w tulei wysuwnej 53?
http://www.wttool.com/common/manuals/3006-0080-yz.pdf
Obrazek Obrazek https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q= ... 5492,d.bGg

: 21 kwie 2016, 06:35
autor: adam Fx
To jak co jest ciepłe wrzeciono czy wrzeciennik? bo po Twoim opisie miałem to samo zdanie co TwinB, ewentualnie smaru za wiele ..... Jeżeli to części wrzeciennika musisz zlokalizować najcieplejszą część i zobaczyć czy pracuje luźno bo to jednak maszyna niespodzianka i potrafi mieć np. zgięty wałek, za ciasne pasowanie itp.

: 21 kwie 2016, 08:59
autor: TwinB
ja mam taka frezarkę i wymieniałem w niej wszystkie łożyska i simeringi na nowe
czasem pracuje u mnie kilka godzin bez przerwy, jest normalnie ciepła ale jakiegoś nadmiernego grzania sie nie zauważyłem
3k obrotów dla łożyska kulkowego w kąpieli olejowej to zbyt dużo nie jest chyba ze ma za mocny wcisk, cos jest krzywo nie osiowo itd

: 21 kwie 2016, 10:15
autor: ahabich
Grzeje się wałek 57, jak na zdjęciu. 5 minut na obrotach 1600 i jest wyraźnie gorący(simering nie jest założony, ale nie ma wpływu na temperature) . Przy wyższych obrotach zaczyna parzyć.

: 21 kwie 2016, 13:09
autor: TwinB
łożyska powinieneś miec otwarte bo one pracują w oleju a z tego co widzę ma osłonę nie wiem jak z drugiej strony
nikt ci nic z fusów nic nie wywróży musisz rozebrać pomierzyć obejrzeć, może cos wymienić

: 21 kwie 2016, 13:27
autor: RomanJ4
3000/min obrotów to nie aż tyle by tak zagrzać nawet słabo smarowane łożyska...
Wg mnie przyczyny mogą być 3:
- za ciasno spasowane łożyska w gniazdach lub na wałku 57 (lub obu),
- uszkodzone, zapiaszczone, itd..
- wielowypust wrzeciona jest krzywy, i bijąc nierównomiernie naciska poprzez zabierak na łożyska.
Pokręć ręką 57 by sprawdzić jak zabierak chodzi bez obciążenia,
jeśli nic nie wyczujesz, to podepnij wiertarkę na kilka minut i sprawdź czy się nie grzeją,
jeśli Ok, to sprawdź prostoliniowość wrzeciona i centryczność złożenia całości w zespół.. (musiałby mocno naciskać)
Nic innego nie przychodzi do głowy....

: 24 kwie 2016, 12:13
autor: Pablo_470
A ja bym radził zastosować takie z indeksem C3. One są przeznaczone do wysokoobrotowych wałków czy silników.