Czwarta oś - łożyskowanie

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę
Awatar użytkownika

Autor tematu
ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#21

Post napisał: ursus_arctos » 11 wrz 2015, 10:26

Łożyska zamówione. Ostatecznie uderzam w 2x AXK 7095 (znane też jako AXK1114) + 1x HK6012 (igiełkowe). Na przedniej ścance (za tarczą) będzie O-ring 98x3 chroniący łożyska przed wiórami i chłodziwem. Projekt wału i oprawy spróbuję podrzucić dzisiaj albo w niedzielę (jutro raczej nie będzie czasu....).



Tagi:


CinekX0
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 228
Rejestracja: 18 paź 2014, 21:36
Lokalizacja: Poznań

#22

Post napisał: CinekX0 » 19 wrz 2015, 23:49

Interesujący temat :!:
Jako, że jestem w fazie projektowania 4 osi z chęcią obejrzę Twoje wypociny!
Jeżeli możesz podzielić się dokładnymi zrzutami ekranu to chwała Tobie za to! :wink:


oprawcafotografii
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 6108
Rejestracja: 29 kwie 2009, 10:11
Lokalizacja: Kraków / Jaworzno / Kopanka

#23

Post napisał: oprawcafotografii » 20 wrz 2015, 09:06

ursus_arctos pisze:Łożyska zamówione. Ostatecznie uderzam w 2x AXK 7095 (znane też jako AXK1114) + 1x HK6012 (igiełkowe). Na przedniej ścance (za tarczą) będzie O-ring 98x3 chroniący łożyska przed wiórami i chłodziwem. Projekt wału i oprawy spróbuję podrzucić dzisiaj albo w niedzielę (jutro raczej nie będzie czasu....).
Nie chcialoby Ci sie zrobic tych osi odrazu dwoch?
Wyjdzie Ci taniej napewno :)

q

Awatar użytkownika

Autor tematu
ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#24

Post napisał: ursus_arctos » 20 wrz 2015, 21:27

A co, kolega chciałby się dołączyć? Hmm... nie wiadomo, jak to wyjdzie.
Pracuję teraz nad projektem wału i jak na razie zamysł jest taki: zrobić wał zintegrowany z tarczą, w której będą liczne otwory gwintowane - tak, aby ta tarcza mogła służyć za stolik obrotowy. Na obwodzie tarczy będzie zamek do zamocowania przejściowej tarczy zabierakowej, do której z kolei będzie mocowany uchwyt tokarski.
Teraz myślę, jak by tu obrobić ten wał, żeby nie zapłacić kosmicznych pieniędzy. Jak na razie koncepcje są 3 i nie wiem, która z nich będzie najbardziej atrakcyjna ekonomicznie.
1. Zrobić wał i tarczę z jednego kawałka stali - co wymagałoby nawęglenia i przeszlifowania bieżni pod łożysko igiełkowe (promieniowe). Ew. dorobić sam wał i dalej postąpić jak w wersji 3.
2. Zrobić miękki wał i wcisnąć na niego tulejkę hartowaną, która będzie bieżnią dla łożyska igiełkowego.
3. Kupić wałek fi60 szlifowany na h6, dać go do ucięcia i wytoczenia przelotu. Do tego wałka dospawać (lub - jeżeli wystarczy - zamocować na skurcz) tarczę i przetoczyć.
Koncepcja 3b: w wale zrobić od czoła otwory gwintowane i przykręcić tarczę na 6 śrub. Opcja ultrabudżetowa to tarcza z alu, zrobiona własnym sumptem.

We wszystkich przypadkach od drugiej strony mocowane będzie koło napędowe wraz z bieżnią drugiego łożyska wzdłużnego. Z łożyskami wzdłużnymi nie będzie problemu, gdyż mam do nich gotowe pierścienie oporowe, które już mają odpowiednią twardość - nie wymagają też bardzo precyzyjnego montażu, byle tylko nie było bicia osiowego to będzie dobrze.

Ufff.. chyba trochę namotałem, ale może rysunek nieco rozjaśni koncepcję:
Obrazek
Niebieskie: korpus
Ciemnoszare: wał + tarcza
Zielone: koło napędowe
Jasnoszare: tarcza przejściowa
Czerwone: łożyska.

Mocowania koła na wale jeszcze do końca nie rozpracowałem, ale raczej nie powinno sprawić jakichś kosmicznych problemów...


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#25

Post napisał: ma555rek » 21 wrz 2015, 08:04

Zrób tak
Obrazek
czarne to dwustronnie szlifowana płyta - będzie równoległość dla łozysk której nie uzyskasz przy wytaczaniu dwustromnnym.
ciemnozielone to tuleja dystansowa o długości równej 2xgrubośc łozyska +płyta. Skręcasz na sztywno i ten wymiar raz na zawsze ustawi ci oczekiwany luz łożykowania.
Całość po ustawieniu przykrćana jest za płytę do korpusu i mocowanie nie wpływa na węzeł łożyskowy.
Do tokarza idź z łożyskiem HKxxxx już wciśniętym w płytę bo to bardzo wpływa na tolerancję.
Pasjonat

Awatar użytkownika

Autor tematu
ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#26

Post napisał: ursus_arctos » 07 paź 2015, 13:53

Eh, zupełnie nie mam ostatnio czasu zająć się tematem - ciągle też myślę, jak zrobić ten wał przyszła mi do głowy koncepcja przyklejenia tarczy do wału na klej anaerobowy (np. loctite 648).Z prostego rachunku wychodzi, że powierzchnia złącza to ponad 1800 mm^2. Przy wytrzymałości na ścinanie 20N/mm^2 daje to 36kN wytrzymałości na przesuwanie i ponad 800Nm na skręcanie. To tyle w teorii. Czy w praktyce ktoś z kolegów stosował tego typu złacza? Z jakim skutkiem?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”