Frezarka z ruchomą bramą
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 384
- Rejestracja: 17 sie 2012, 14:23
- Lokalizacja: Trójmiasto
Na krzyżak osi XZ daj dwie skręcone blachy 15mm. Blachę zetki zrób od razu 20mm.
Gdybym teraz miał robić oś Z, to dałbym na nią od razu wózki liniowe, tu nie ma co oszczędzać, nawet wałki podparte są kiepskie, nie mówiąc już o wiszących. Jak się projektuje na papierze to blaszka 15mm i wałki 20mm wydają się człowiekowi pancerne, potem doznaje się szoku przy dotknięciu małym palcem
Gdybym teraz miał robić oś Z, to dałbym na nią od razu wózki liniowe, tu nie ma co oszczędzać, nawet wałki podparte są kiepskie, nie mówiąc już o wiszących. Jak się projektuje na papierze to blaszka 15mm i wałki 20mm wydają się człowiekowi pancerne, potem doznaje się szoku przy dotknięciu małym palcem
Ostatnio zmieniony 07 wrz 2015, 21:08 przez wojtek30, łącznie zmieniany 1 raz.
Tagi:
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 13
- Rejestracja: 23 gru 2014, 17:21
- Lokalizacja: Warszawa
Jak dużą różnicę robi zwykła zetka od odwróconej?a) odwrócić (zamień miejscami łożyska X i wrzeciono)
Poprawiłem zaraz po dodaniu zdjęćb) zdecydowanie za mały rozstaw łożysk (w pionie)
A tu muszę zamieścić radę dla chcących zbudować frezarkę:c) oś Z to miejsce, gdzie wałki wiszące są szczególnie podatne na wyginanie - lepiej dać podparte; konstrukcja też się od tego uprości.
Nigdy nie kupujcie żadnych części nawet jeśli w waszej głowie siedzi idealny projekt.
Po prostu w 3D już nie będzie tak pięknie...
Czy o taką oś chodziło z łożyskami na krzyżaku?
Łożyska i wałki już mam więc rzeźbię z tego co mam...
taka konstrukcja trochę skróci oś ale nie zależy mi na aż tak dużej wysokości
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 659
- Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
- Lokalizacja: Bolechowice/Kraków
Dorzuć na belce jakieś płaskowniki pod prowadnice bo po planowaniu mało co materiału zostanie.
Tak jak pisze kolega powyżej, odwróć Z'tke oraz dorzuć do niej jakieś wzmocnienia bo będzie się strasznie gięła.
Nie mając specjalistycznych narzędzi pomiarowych bardzo ciężko Ci będzie ustawić geometrię w tej maszynie. Wciąż zachęcam do zmiany planów na coś mniejszego. Prowadnice i śruby można bez
problemu przyciąć a liczba wózków i nakrętek i tak pozostanie taka sama.
Tak jak pisze kolega powyżej, odwróć Z'tke oraz dorzuć do niej jakieś wzmocnienia bo będzie się strasznie gięła.
Nie mając specjalistycznych narzędzi pomiarowych bardzo ciężko Ci będzie ustawić geometrię w tej maszynie. Wciąż zachęcam do zmiany planów na coś mniejszego. Prowadnice i śruby można bez
problemu przyciąć a liczba wózków i nakrętek i tak pozostanie taka sama.
-
- Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 93
- Rejestracja: 01 sie 2011, 20:32
- Lokalizacja: małopolska
wojtek30 ma rację
Chińskie wałki i łożyska zamknięte to ogólnie kaszana.... O skrawaniu alu bym zapomniał - co najwyżej w grę wchodzi szlifowanie frezem...
Chyba ze kupiłeś coś markowego to trochę zmienia sytuację ale wałek wiszący na takiej długości nie pachnie sztywnością...
Palcem będziesz wyginał Zetkę w którą stronę CI się tylko zamarzy ....
Myślę ze odchyłka 0,5-1mm nie będzie wyzwaniem jak nadusisz Zetkę w skrajnych położeniach.
Przemyśl to !
Chińskie wałki i łożyska zamknięte to ogólnie kaszana.... O skrawaniu alu bym zapomniał - co najwyżej w grę wchodzi szlifowanie frezem...
Chyba ze kupiłeś coś markowego to trochę zmienia sytuację ale wałek wiszący na takiej długości nie pachnie sztywnością...
Palcem będziesz wyginał Zetkę w którą stronę CI się tylko zamarzy ....
Myślę ze odchyłka 0,5-1mm nie będzie wyzwaniem jak nadusisz Zetkę w skrajnych położeniach.
Przemyśl to !
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 13
- Rejestracja: 23 gru 2014, 17:21
- Lokalizacja: Warszawa
Mam pytanie czy jak montuje się łożyska pod śruby trapezowe to trzeba te łożyska w jakiś sposób zabezpieczyć przed wysunięciem? jakiś kołnierz o mniejszej średnicy czy coś w tym stylu.
znalazłem wiele przykładów tu na forum gdzie łożyska są jedynie wciskane:
Co do całej zetki będzie całkiem przebudowana najprawdopodobniej będą to jedyne prowadnice liniowe w całej konstrukcji zamierzam przyoszczędzić dużo na podstawie bramy i blacie na którym to wszystko stanie. Zetka nie zając z maszyny mi nie ucieknie a będę mógł przełożyć ją razem z bramą do innej podstawy jak już się trochę odkuje. zastanawiam się nad napędem bramy w postaci 2 trochę słabszych silników(tańszych) niż pisałem na początku oraz paska do zsynchronizowania ich. Na osie X i Z polecą te o których mówiłem wcześniej.
znalazłem wiele przykładów tu na forum gdzie łożyska są jedynie wciskane:
Co do całej zetki będzie całkiem przebudowana najprawdopodobniej będą to jedyne prowadnice liniowe w całej konstrukcji zamierzam przyoszczędzić dużo na podstawie bramy i blacie na którym to wszystko stanie. Zetka nie zając z maszyny mi nie ucieknie a będę mógł przełożyć ją razem z bramą do innej podstawy jak już się trochę odkuje. zastanawiam się nad napędem bramy w postaci 2 trochę słabszych silników(tańszych) niż pisałem na początku oraz paska do zsynchronizowania ich. Na osie X i Z polecą te o których mówiłem wcześniej.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 128
- Rejestracja: 13 lut 2013, 23:17
- Lokalizacja: Plock
Łożyskowanie śruby to nie taka prosta sprawa trzeba uwzględnić kilka rzeczy. Jedną z nich jest to, po stronie napędowej w bloku znajdują się łożyska skośne ponieważ obciążenie śruby jest również osiowe, w bardziej profesjonalnych przypadkach są stosowane łożyska dwurzędowe z dzielonym wewnętrznym pierścieniem ale to już inna liga A więc łożyskowanie po stronie napędowej:
-dwa łożyska skośne w układzie O czyli gotowe pary łożysk bądź szlifowanie tulei pod pierścienie zew. i wew.
- strona podtrzymująca zwykłe łożysko kulkowe
Oczywiście żebym nie został zrugany za chwile istnieje wiele sposobów łożyskowań śrub napędowych ale ta jest chyba najbardziej rozpowszechniona na forum i wystarczająca
Reasumując blok łożyskowy od strony napędowej jest całkowicie zabezpieczony zarówno pierścienie wew i zew a na stronie podtrzymującej tylko pierścień wew, warto też spojrzeć na katalog hiwina wiele ciekawych informacji
Ps Na stronie SKF masz dokładnie opisane parowanie łożysk kulkowych skośnych precyzyjnych warto poczytać.
-dwa łożyska skośne w układzie O czyli gotowe pary łożysk bądź szlifowanie tulei pod pierścienie zew. i wew.
- strona podtrzymująca zwykłe łożysko kulkowe
Oczywiście żebym nie został zrugany za chwile istnieje wiele sposobów łożyskowań śrub napędowych ale ta jest chyba najbardziej rozpowszechniona na forum i wystarczająca
Reasumując blok łożyskowy od strony napędowej jest całkowicie zabezpieczony zarówno pierścienie wew i zew a na stronie podtrzymującej tylko pierścień wew, warto też spojrzeć na katalog hiwina wiele ciekawych informacji
Ps Na stronie SKF masz dokładnie opisane parowanie łożysk kulkowych skośnych precyzyjnych warto poczytać.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 13
- Rejestracja: 23 gru 2014, 17:21
- Lokalizacja: Warszawa
Witam, prace trwają powoli ale skutecznie
Trwa zacięta walka z projektowaniem osi Z oraz bramy, która zostanie najprawdopodobniej uziemiona na rzecz ruchomego stołu. (Łatwiej to będzie ogarnąć na razie w przyszłości chciałbym wsadzić zetkę do innej frezarki)
Mocowanie wszystkich łożysk liniowych na jednej płycie 30mm. Łożysko śruby (skośne dwurzędowe) osadzone w blaszce 20mm i przykręcone z drugiej strony mocowaniem silnika, żeby się przypadkiem nie wysunęło. Śruba podparta z jednej strony, nakrętka osadzona w obudowie łożyska liniowego.
Mam pytanie odnośnie silników i sterownika.
Chcę kupić sterownik Zelrp 4 osiowy (jakieś sugestie? tak/nie czemu?)
zastanawiam się nad silnikami czym właściwie różnią się te 2 silniki i czy nie są za duże?
http://www.automatyka-tombit.pl/strefa- ... okowy.html
http://www.automatyka-tombit.pl/strefa- ... _test.html
Trwa zacięta walka z projektowaniem osi Z oraz bramy, która zostanie najprawdopodobniej uziemiona na rzecz ruchomego stołu. (Łatwiej to będzie ogarnąć na razie w przyszłości chciałbym wsadzić zetkę do innej frezarki)
Mocowanie wszystkich łożysk liniowych na jednej płycie 30mm. Łożysko śruby (skośne dwurzędowe) osadzone w blaszce 20mm i przykręcone z drugiej strony mocowaniem silnika, żeby się przypadkiem nie wysunęło. Śruba podparta z jednej strony, nakrętka osadzona w obudowie łożyska liniowego.
Mam pytanie odnośnie silników i sterownika.
Chcę kupić sterownik Zelrp 4 osiowy (jakieś sugestie? tak/nie czemu?)
zastanawiam się nad silnikami czym właściwie różnią się te 2 silniki i czy nie są za duże?
http://www.automatyka-tombit.pl/strefa- ... okowy.html
http://www.automatyka-tombit.pl/strefa- ... _test.html
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 116
- Rejestracja: 23 sie 2015, 10:58
- Lokalizacja: Lubawa