Przeciwwaga powieszona na rowerowych linkach hamulcowych
: 24 sty 2015, 23:29
Witam,
ponieważ jedyne przeciwwagi do osi Z, które widzę na tym forum wymagają użycia siłownika pneumatycznego (w tym butli na sprężone powietrze, reduktor i innych kosztowności) lub sprężyn, postanowiłem przedstawić moją tańszą i według mnie lepszą alternatywę. Siła ciężaru kompensująca wagę osi Z jest przenoszona za pomocą linki stalowej umieszczonej w pancerzu od rowerowej linki hamulcowej. Przewód ten mozna z łatwością umieścić w prowadniku kablowym. Przeciwwaga może dzięki temu wisieć w dowolnym miejscu (np. schowana w profilu stalowym lub pod frezarką), nie obciążając przy tym bramy i nie wpływając niekorzystnie na dynamikę ruchu bramy (Y) czy też osi X. Poniżej przedstawie kilka zdjęć mojego rozwiązania.



Waga "zetki" wynosi ok. 15kg, zastosowałem linkę o przekroju 1mm, ponieważ nie mogłem dostać odpowiedniej długości linki hamulcowej 1,5mm (najczęściej sprzedawane są po 2m, dla mnie za mało). Jak widać na powyższych zdjęciach, rozwiązanie zajmuje bardzo mało miejsca na "zetce". Pozycja osi na maksymalnej wysokości, zakres ruchu ~200mm. Porównując do pneumatycznej/sprężynowej przeciwwagi jest wg. mnie też lepsze, ponieważ siła działająca na oś jest taka sama w każdej jej położeniu.
Nie ma znacznych ograniczeń co do wagi i zakresu ruchu. Można zastosować motocyklowy pancerz do linek hamulcowych i odpowiednio grubsze linki.
Powyższe rozwiązanie sprawdza się u mnie bez zarzutów.
ponieważ jedyne przeciwwagi do osi Z, które widzę na tym forum wymagają użycia siłownika pneumatycznego (w tym butli na sprężone powietrze, reduktor i innych kosztowności) lub sprężyn, postanowiłem przedstawić moją tańszą i według mnie lepszą alternatywę. Siła ciężaru kompensująca wagę osi Z jest przenoszona za pomocą linki stalowej umieszczonej w pancerzu od rowerowej linki hamulcowej. Przewód ten mozna z łatwością umieścić w prowadniku kablowym. Przeciwwaga może dzięki temu wisieć w dowolnym miejscu (np. schowana w profilu stalowym lub pod frezarką), nie obciążając przy tym bramy i nie wpływając niekorzystnie na dynamikę ruchu bramy (Y) czy też osi X. Poniżej przedstawie kilka zdjęć mojego rozwiązania.



Waga "zetki" wynosi ok. 15kg, zastosowałem linkę o przekroju 1mm, ponieważ nie mogłem dostać odpowiedniej długości linki hamulcowej 1,5mm (najczęściej sprzedawane są po 2m, dla mnie za mało). Jak widać na powyższych zdjęciach, rozwiązanie zajmuje bardzo mało miejsca na "zetce". Pozycja osi na maksymalnej wysokości, zakres ruchu ~200mm. Porównując do pneumatycznej/sprężynowej przeciwwagi jest wg. mnie też lepsze, ponieważ siła działająca na oś jest taka sama w każdej jej położeniu.
Nie ma znacznych ograniczeń co do wagi i zakresu ruchu. Można zastosować motocyklowy pancerz do linek hamulcowych i odpowiednio grubsze linki.
Powyższe rozwiązanie sprawdza się u mnie bez zarzutów.