Ploter do drewna i aluminium

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
WarrioR
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 24
Posty: 42
Rejestracja: 01 cze 2007, 11:40
Lokalizacja: Wschowa

Ploter do drewna i aluminium

#1

Post napisał: WarrioR » 10 lis 2014, 23:26

Witam wszystkich serdecznie!

Tematem interesuję się od dawna, ale dopiero teraz pojawiły się realne możliwości i finanse żeby zbudować własną maszynę CNC.

Już na wstępie dziękuję za wszelką konstruktywną krytykę przy budowie mojej maszyny. A pomoc na pewno się przyda, bo chociaż jestem inżynierem to działam w branży elektrycznej i nie mam szerokiej wiedzy na temat budowy tego typu urządzeń. Ploter przeznaczony będzie do pracy przy budowie zabawek dla starszych dzieci (formy do laminatów, elementy konstrukcyjne i ozdobne).

Właściwości:
- obróbka drewna i aluminium (40/60%),
- pole robocze ok. 1400x1000x250 ze względu na obróbkę dużych elementów z drewna,
- materiał: elementy w osi Z z aluminium, pozostała konstrukcja stalowa
- profile 80x80x4/5 na ramę i boki (kolor szary na rysunkach) i bramę (fiolet)
- profile 60x60x4/5 na kratownicę (kolor pomarańczowy)
- żebra wzmacniające bramę gr. 8 mm
- blacha stalowa na wózkach w osi X gr. 20 mm
- prowadnice szynowe 25 Hiwin
- napęd: śruby trapezowe Tr 24x5 mm
- wrzeciono 2,2 kW "mokry chinol"
- silniki krokowe

Zanim zacznę dalej rysować mam pytania:
- czy dobrze zostały dobrane kluczowe elementy (prowadnice, napęd) do obrabianego materiału (tj. aluminium),
- czy rozstawy prowadnic nie będą za małe: X:200mm, Y: 180mm, Z: 165mm. W wielu konstrukcjach jest duży rozstaw prowadnic na bramie w osi Y, gdybym zwiększył ten rozstaw, to zrobi się miejsce na napęd tej osi (aktualnie jest kolizja ze śrubą z osi X). Z drugiej strony wysoka brama zmniejszy sztywność konstrukcji..