Pierwsza frezareczka CNC

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
Aldeberan
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 21
Posty: 53
Rejestracja: 18 paź 2014, 13:13
Lokalizacja: Wa-wa

Pierwsza frezareczka CNC

#1

Post napisał: Aldeberan » 31 paź 2014, 00:23

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów,

w temacie CNC czy nawet manualnych obrabiarek jako takich jestem zieloniutki, dlatego też na początek pisze z kilkoma pytaniami na które nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na forum.

Założenia projektu:
dość ogólnikowo sformułowane:"zbudować jak najsensowniejsza maszynkę w rozsądnej kasie..." jak sami widzicie nic nie mówią dlatego lekko je doprecyzuje:

- 3 osie
-pole robocze: min 400x400x150 max 600x600x250 (mniejsza maszyna się nie nada a większa nie wjedzie przez drzwi)
- materiał obrabiany: pleksa, ABS i pokrewne oraz Alu, o stali tylko śnię
- obrabiarka będzie realizowała głownie produkcję jednostkowa i małoseryjną na potrzeby robotyki, dlatego priorytetem jest powtarzalność, precyzja i "niezniszczalność" sprzętu, natomiast szybkość obróbki choć mile widziana nie jest priorytetem

Moje podejście do rozwiązania problemu:
- zamierzam się wzorować na "dziecince" użytkownika gaspar tj. zastosować ruchomą bramę, jednak napęd osiY(jeśli się nie mylę) zrealizować na prowadnicach będących na wysokości belki bramy(zmniejszy to momenty działające na newralgiczne punkt tj. prowadnice i wózki)
- konstrukcja najlepiej w pełni stalowa, spawana, planowana etc. (cały czas poluje na odpowiednią płytę granitowa/ blat traserski żeby wykorzystać to jako podstawę) jeśli się nie uda zamierzam się oprzeć o kształtowniki ze stali konstrukcyjnej o przekroju prostokątnym.
- We wszystkich osiach jako napęd planuje zastosować śruby toczne, brałem pod uwagę HIWIN 1605 i 1610, dla osi Y miałyby być oczywiście dwie spięte pasem napędowym