Strona 1 z 1
Oparcie osi Z
: 17 paź 2014, 20:00
autor: Dawid_pozn
: 17 paź 2014, 20:30
autor: 4FUN
Na dole masz łożysko z jednej strony seger z drugiej stopień śruby.
: 17 paź 2014, 20:39
autor: dragon44
Śruba jest zamontowana w blokach łożyskujących w których możliwy jest ruch obrotowy śruby. Nie ma możliwości aby śruba się przemieściła, ponieważ bieżnie wewnętrzne łożyska są dokręcone do śruby a bieżnie zewnętrzne są zablokowane w obudowach bloków łożyskujących. Chyba że chodzi Koledze o blokowanie ruchu obrotowego śruby, który ma miejsce w przypadku śrub tocznych charakteryzujących się 90% sprawnością. W tym przypadku silnik "trzyma", czyli ma obroty równe zero (dla silników krokowych, a dla serwonapędów prądu przemiennego pozycja silnika oscyluje wokół zera).
[ Dodano: 2014-10-17, 20:43 ]
A jeżeli to jest projekt rzeczywistej frezarki to moim skromnym zdaniem ktoś dał d*py, bo zablokował łożysko podtrzymujące, a zostawił pływające łożyska od strony napędowej, które powinny być skontrowanymi łożyskami kulkowymi skośnymi "na twardo" skręconymi do śruby. Chyba że na rysunku czegoś brakuje...
: 17 paź 2014, 21:46
autor: Dawid_pozn
Jest to projekt ściągnięty z Internetu. Brakowało mi czegoś. Teraz wiem, że chodziło o łożysko skośne.
Czyli prawidłowa konstrukcja powinna mieć na dole łożysko pływające w obudowie, czyli mogące przy montażu przesuwać się wzdłuż osi Z, zabezpieczone przed wypadnięciem segerem na śrubie. U góry od strony silnika powinno być typu ZKLF lub dwa skośne skręcone do śruby lub inne łożyskowanie zależne od obciążenia.
Zwykłe łożysko może przenieś obciążenie osiowe ale w bardzo małym zakresie. Opierać na segerze także nie można.
Poniżej inny przykład łożyskowania. Rozumiem, że tu też jest błąd gdyż podcięcie śruby w górnym łożyskowaniu jest za nisko. Podcięcie powinno dobiegać do łożyska aby miało w nim zaparcie podczas frezowania wzdłuż osi Z? W innym przypadku oparciem będzie sprzęgło i jego konstrukcja, jeżeli tam będzie sztywno to przechodzimy na silnik a to też nie jest wskazane.

: 17 paź 2014, 22:31
autor: dragon44
Dawid_pozn pisze:Podcięcie powinno dobiegać do łożyska aby miało w nim zaparcie podczas frezowania wzdłuż osi Z?
Łożyska od strony napędowej powinny mieć z jednej strony oparcie w postaci jak to nazwałeś podcięcia, powinno opierać się od podtoczenie, a z drugiej winno być dokręcone nakrętką, tak aby łożyska nie miały możliwości przesunięcia się. A właściwiej to żeby śruba nie miała możliwości przemieszczenia się względem łożysk. Oraz nakrętką kasujesz luz jaki jest na łożyskach, dlatego stosuje się dwa łożyska skośne w układzie X lub O. Rzecz jasna sama nakrętka również powinna posiadać zabezpieczenie przed samoistnym odkręcaniem się.