Oparcie osi Z

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
Dawid_pozn
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 6
Rejestracja: 17 wrz 2013, 13:24
Lokalizacja: Poznań

Oparcie osi Z

#1

Post napisał: Dawid_pozn » 17 paź 2014, 20:00

Czy może mi ktoś wyjaśnić jak w frezarkach w osi Z blokowana jest śruba? Jeżeli maszyna wykonuje ruch roboczy to siły skrawania przenoszą się na śrubę a następnie poprzez łożyskowanie śruby na ramę. Przeglądam projekt takiej maszyny i nie mogę naprawdę znaleźć żadnego punktu podporu. Nie wiem czy dobrze wnioskuję, proszę o pomoc i wyprowadzenie mnie z blędu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek




4FUN
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 80
Rejestracja: 06 wrz 2011, 12:05
Lokalizacja: Białystok

#2

Post napisał: 4FUN » 17 paź 2014, 20:30

Na dole masz łożysko z jednej strony seger z drugiej stopień śruby.


dragon44
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 616
Rejestracja: 01 mar 2008, 20:46
Lokalizacja: Lubsko

#3

Post napisał: dragon44 » 17 paź 2014, 20:39

Śruba jest zamontowana w blokach łożyskujących w których możliwy jest ruch obrotowy śruby. Nie ma możliwości aby śruba się przemieściła, ponieważ bieżnie wewnętrzne łożyska są dokręcone do śruby a bieżnie zewnętrzne są zablokowane w obudowach bloków łożyskujących. Chyba że chodzi Koledze o blokowanie ruchu obrotowego śruby, który ma miejsce w przypadku śrub tocznych charakteryzujących się 90% sprawnością. W tym przypadku silnik "trzyma", czyli ma obroty równe zero (dla silników krokowych, a dla serwonapędów prądu przemiennego pozycja silnika oscyluje wokół zera).

[ Dodano: 2014-10-17, 20:43 ]
A jeżeli to jest projekt rzeczywistej frezarki to moim skromnym zdaniem ktoś dał d*py, bo zablokował łożysko podtrzymujące, a zostawił pływające łożyska od strony napędowej, które powinny być skontrowanymi łożyskami kulkowymi skośnymi "na twardo" skręconymi do śruby. Chyba że na rysunku czegoś brakuje...


Autor tematu
Dawid_pozn
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 6
Rejestracja: 17 wrz 2013, 13:24
Lokalizacja: Poznań

#4

Post napisał: Dawid_pozn » 17 paź 2014, 21:46

Jest to projekt ściągnięty z Internetu. Brakowało mi czegoś. Teraz wiem, że chodziło o łożysko skośne.
Czyli prawidłowa konstrukcja powinna mieć na dole łożysko pływające w obudowie, czyli mogące przy montażu przesuwać się wzdłuż osi Z, zabezpieczone przed wypadnięciem segerem na śrubie. U góry od strony silnika powinno być typu ZKLF lub dwa skośne skręcone do śruby lub inne łożyskowanie zależne od obciążenia.
Zwykłe łożysko może przenieś obciążenie osiowe ale w bardzo małym zakresie. Opierać na segerze także nie można.
Poniżej inny przykład łożyskowania. Rozumiem, że tu też jest błąd gdyż podcięcie śruby w górnym łożyskowaniu jest za nisko. Podcięcie powinno dobiegać do łożyska aby miało w nim zaparcie podczas frezowania wzdłuż osi Z? W innym przypadku oparciem będzie sprzęgło i jego konstrukcja, jeżeli tam będzie sztywno to przechodzimy na silnik a to też nie jest wskazane.


Obrazek


dragon44
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 616
Rejestracja: 01 mar 2008, 20:46
Lokalizacja: Lubsko

#5

Post napisał: dragon44 » 17 paź 2014, 22:31

Dawid_pozn pisze:Podcięcie powinno dobiegać do łożyska aby miało w nim zaparcie podczas frezowania wzdłuż osi Z?
Łożyska od strony napędowej powinny mieć z jednej strony oparcie w postaci jak to nazwałeś podcięcia, powinno opierać się od podtoczenie, a z drugiej winno być dokręcone nakrętką, tak aby łożyska nie miały możliwości przesunięcia się. A właściwiej to żeby śruba nie miała możliwości przemieszczenia się względem łożysk. Oraz nakrętką kasujesz luz jaki jest na łożyskach, dlatego stosuje się dwa łożyska skośne w układzie X lub O. Rzecz jasna sama nakrętka również powinna posiadać zabezpieczenie przed samoistnym odkręcaniem się.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”