Strona 1 z 1
Krancowki co lepsze
: 24 kwie 2014, 21:35
autor: hawai
Witam
Planuje jutro podpiac krancowki do maszyny plyta ssk mk2 , mach3 .
Czy lepiej dac po 2 krańcówki na os czy po jednej i ustawic programowo w machu ?
Podlaczam kable na krańcówce jako NO i jeden kabel idzie do home x a gdzie drugi ?
Czy do HMA+ bo mam tam spiete HMA+ i +5V.
Dzieki za odpowiedz
: 25 kwie 2014, 06:45
autor: mumin
Wszystko zależy od Ciebie, jak chcesz to możesz podłączyć po 3 krańcówki na oś, dwie awaryjne i home. Ja mam tylko home do bazowania i resztę ustawioną programowo (softlimit)
Podłączenie - jeden kabelek np do home X a drugi do +5V
: 25 kwie 2014, 10:59
autor: hawai
dzięki o to chodziło .
Najłatwiejszym rozwiązaniem dla mnie by bylo dac po 1 krancowke ale obawiam sie ze jak zgubi kroki to znowu będzie waliło w bandę. Czy ci sie to zdarzyło ?
: 25 kwie 2014, 12:01
autor: mumin
Na szczęście mi się nie zdarzyło, jak obrabiam coś dużego to raczej jestem przy maszynie. Drobne rzeczy obrabiam raczej blisko środka stołu jak by zgubiło kroki to jedynie mogę uszkodzić detal frez itp
Może założę kiedyś krańcówki awaryjne ale chyba szybko to nie nastąpi ...
: 25 kwie 2014, 19:52
autor: clipper7
Zgodnie z zasadami, powinny być 2 krańcówki: "normalna" i E-Stop. Niektórzy dają krańcówki Home niezależnie od dwóch wymienionych.
: 25 kwie 2014, 23:24
autor: skrzat
Mam frezarkę bez krańcówek i jakoś nie mogę sobie wyobrazić potrzeby montażu 3 na każdej osi. Jedynie na bazowanie by się przydały jeżeli mocujemy detal w tym samym miejscu za każdym razem. Te połączone z E-stop również są zbędne, jak frezarka jest przemyślana to tylko silnik zazgrzyta w razie kolizji.
: 26 kwie 2014, 22:22
autor: dragon44
skrzat pisze:Mam frezarkę bez krańcówek i jakoś nie mogę sobie wyobrazić potrzeby montażu 3 na każdej osi. (...) Te połączone z E-stop również są zbędne
skrzat pisze: jak frezarka jest przemyślana to tylko silnik zazgrzyta w razie kolizji.
Albo coś innego. Trochę uogólniasz do małych amatorskich konstrukcji na silnikach krokowych... Limity programowe stosuje się aby nie doszło do kolizji ze zderzakiem/ końcem osi. Krańcówki bezpieczeństwa stosuję się, aby w przypadku awarii systemu, sprzężenia zwrotnego pozycji, sterownika napędu, itd.. nie doszło do kolizji, która może być katastrofalna w skutkach. Krańcówki bezpieczeństwa są normalnie zwarte (NZ, NC), przerwa w układzie - najechanie na nią, lub awaria ciągłości obwodu powoduje zatrzymanie pracy maszyny. Oczywiście jeżeli ktoś ma krokówki 3Nm i uderzy przy dużej prędkości to tylko silnik zaterkota, ale przy serwach AC może już dojść do uszkodzenia posuwów liniowych, śruby,nakrętki lub ich łożyskowania, albo do przekoszenia całej konstrukcji.
: 27 kwie 2014, 00:49
autor: skrzat
Tak krokowe 1,89Nm. Jak w większości amatorskich konstrukcji na tym forum. O serwach nie było ani słowa, a to zupełnie inne rozwiązania. Serwo nie zgubi kroków i nie straci momentu.