Strona 1 z 3

Czy takie połączenie silników zadziała

: 16 kwie 2014, 00:47
autor: bykol132
Witam, mam takie pytanko, czy takie połączenie szeregowe silników zadziała ? czy jeden załączał się prędzej, a drugi wolniej? a może to w ogóle nie zadziała, może już ktoś próbował czegoś takiego? no chyba, że trzeba podpiąć go do 4 sterownika lub jako 4 oś i skonfigurować jakoś, jako drugi silnik do osi y?
Obrazek

: 16 kwie 2014, 07:26
autor: upanie
Szeregowo nie będzie działać. Równolegle będzie ale sterownik musi być mcniejszy niż do jednego silnika.
Dołożenie sterownika to też rozwiązanie ale zwiększa się prawdopodobieństwo koszenia bramy ze zwzględu na rozjazdy w sterowaniu silnikami podczas wyłączania/włączania zasilania.
Lepszy jest jedden większy silnik i mechaniczne przeniesienie napędu na boki bramy.

: 16 kwie 2014, 08:02
autor: krzysiekgrab
Najlepiej dwa silniki i sterowniki, a następnie wykorzystać funkcję osi podrzędnych ( o ile używany program to oferuje ). Łączenie dwóch silników pod jeden sterownik odradzam - robiłem kiedyś próby i rezultaty były dalekie od zadowalających - niby silniki ładnie się kręcą, ale gdy tylko przyhamujemy jeden delikatnie, to drugi zaczyna drżeć i skakać.

: 16 kwie 2014, 08:18
autor: upanie
Dwa silniki założone na bramę będą podobnie hamowane więc może to trochę pomóc ale nie jest to dobre rozwiązanie. Oddzielne sterowniki też nie są dobre bo mogą się rozjeżdżać w czasie podczas włączania i wyłączania zasilania. Do tego może dochodzić gubienie kroków i kupa na całego.
Najlepiej jeden silnik i przełożenie mechaniczne.

: 16 kwie 2014, 08:30
autor: krzysiekgrab
Wiem, że z powodzeniem stosowane są dwa silniki - a najlepiej, gdy mamy funkcję osi podrzędnych.

: 16 kwie 2014, 09:23
autor: upanie
A o co chodzi z tą funkcją?

: 16 kwie 2014, 11:19
autor: krzysiekgrab
Chodzi o to, że program wysyła te same sygnały na dwa kanały, ale dodatkowo możemy bazować oba silniki 'niezależnie', czyli kasujemy ewentualne koszenie bramy.

: 16 kwie 2014, 11:47
autor: upanie
O to brzmi ciekawie :)
Sprytne, takie bazowanie po każdym uruchomieniu maszynki załatwi sprawę rozjazdu silników przy wyłączaniu zasilania. Potrzeba jednak dwóch zestawów krańcówek na oś.
Jednak gdy jeden z silników zacznie gubić kroki w trakcie pracy to nie pomoże :(

: 16 kwie 2014, 12:11
autor: bykol132
ok, dzięki za odpowiedzi, a ma ktoś może jakiś rysunek jak należy podłączyć oś z jednym silnikiem i rozdzielić to na 2 strony ?

oraz czy mach3 ma opcję podrzędnej osi ?

: 16 kwie 2014, 13:11
autor: krzysiekgrab
Mach 3 ma taką opcję. Jeżeli chodzi o podłączenie to np. silnik z jednej strony montujemy bezpośrednio np na śrubie, jednocześnie dajemy koło zębate i paskiem przechodzimy na drugą dronę, gdzie na śrubie mamy drugie koło.


Jeżeli chodzi o gubienie kroków podczas pracy, to ten argument zawsze mnie irytuje - oznacza to jedynie, że silnik został źle dobrany do aplikacji, czyli jednym słowem jest za słaby. Musi on być tak dobrany ( lub tak prędkości pracy ustawione ), aby nigdy moment oporowy nie przewyższył momentu silnika.