Frezarka 125x50cm - projekt, ruchoma brama

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę
Awatar użytkownika

pool82
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 117
Rejestracja: 13 gru 2012, 14:12
Lokalizacja: Barlinek

#21

Post napisał: pool82 » 29 sty 2014, 14:51

endru666 pisze:Zastanawiam się jeszcze nad cięciem laserowym, ale nie orientowałem się jeszcze w cenach i w tym czy w ogóle jest możliwe laserowe przecięcie aluminium 15mm.
Zazwyczaj aluminium na laserze tnie się max 10-12 mm. Oczywiście jak się uprzesz grubsze detale również możesz ciąć, ale zapomnij o dobrej powierzchni cięcia.
Szukaj waterjeta :)


Nie staraj się wszystkiego zrozumieć, bo wszystko stanie się niezrozumiałe :D

Tagi:


majkel1987
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 14
Posty: 461
Rejestracja: 07 lut 2012, 11:26
Lokalizacja: Wyspy

#22

Post napisał: majkel1987 » 29 sty 2014, 15:16

ja tą podstawę zrobiłbym tak:
Płyta drewniana do niej przymocowane profile aluminiowe ale w poprzek dość gęsto i 4 w zdłuż lub więcej (jeśli da radę), na to wszystko kolejna płyta. I mamy dość solidną jednolitą podstawę.

Dolna płyta trochę szersza na prowadnice tak jak na kolegi projekcie.
Srubę puszczamy pod spodem razem z zastrzałami co mają w sobie bloki łożyskujące.
Całość można ustawić na czterech nogach.
Masz w tedy ładny dostęp do śruby i możesz ją łatwo zdjąć bez odkręcania stołu i brama ładnie zjedzie z prowadnic.

Możesz dodać jeszcze jeden profil pod prowadnice od spodu bo tak to trzyma je tylko drewno.

Druga opcja to płyty takiej samej szerokości wtedy poprzeczne użebrowanie podpiera (usztywnia) prowadnice na całej długości. Prowadnice na górnej płycie wtedy.

W kolegi ostatnim projekcie dalej ten stół może się uginać lekko.


Autor tematu
endru666
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 18
Posty: 24
Rejestracja: 17 lip 2010, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

#23

Post napisał: endru666 » 29 sty 2014, 15:35

majkel1987 pisze:ja tą podstawę zrobiłbym tak:
Płyta drewniana do niej przymocowane profile aluminiowe ale w poprzek dość gęsto i 4 w zdłuż lub więcej (jeśli da radę), na to wszystko kolejna płyta. I mamy dość solidną jednolitą podstawę.

Dolna płyta trochę szersza na prowadnice tak jak na kolegi projekcie.
Srubę puszczamy pod spodem razem z zastrzałami co mają w sobie bloki łożyskujące.
Całość można ustawić na czterech nogach.
Masz w tedy ładny dostęp do śruby i możesz ją łatwo zdjąć bez odkręcania stołu i brama ładnie zjedzie z prowadnic.

Możesz dodać jeszcze jeden profil pod prowadnice od spodu bo tak to trzyma je tylko drewno.
O tym, żeby odwrócić wałki z łożyskami nie pomyślałem, ale widzę dwie wady tego rozwiązania (ale być może są to tylko moje przypuszczenia). Pierwsza to taka, że łożyska są otwarte i ciężar bramy spoczywa właśnie na tej części łożyska. Druga to taka, że albo wydłużę ramiona bramy (koszem sztywności), albo będę miał mniejszy prześwit między bramą a stołem.
majkel1987 pisze:W kolegi ostatnim projekcie dalej ten stół może się uginać lekko.
Profile są dość sztywne, nie wydaje mi się, żeby się jakoś specjalnie ugięły.

Jutro postaram się narysować konstrukcję z odwróconymi wałkami, zobaczymy jak to wyjdzie.

P.S. Ma ktoś namiary na sprawdzony WaterJet w Warszawie?


majkel1987
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 14
Posty: 461
Rejestracja: 07 lut 2012, 11:26
Lokalizacja: Wyspy

#24

Post napisał: majkel1987 » 29 sty 2014, 22:28

endru666 pisze:O tym, żeby odwrócić wałki z łożyskami nie pomyślałem, ale widzę dwie wady tego rozwiązania
Nic nie mówiłem o odwróceniu wałków. Wady pewnie takie są jak kolega zauważył ale i tak powinno się zastosować regulację luzu.

Chodziło mi tylko o to aby, jak na zdjęciu, stół położyć na płycie drewnianej pod spodem, a bloki i śrubę pod całą konstrukcję.


Autor tematu
endru666
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 18
Posty: 24
Rejestracja: 17 lip 2010, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

#25

Post napisał: endru666 » 30 sty 2014, 15:51

Przerobiłem projekt zgodnie z uwagami majkel1987 (choć zostawiłem użebrowanie po staremu żeby mieć większy prześwit pod bramą.
Teraz wygląda to tak:
Obrazek

Chętnie posłucham dalszych uwag na temat konstrukcji (choć mam nadzieję, że nie będzie ich wiele :wink: )

Znalazłem też waterjet'a w Warszawie na Górczewskiej. Macie o nich zdanie, ewentualnie możecie polecić kogoś innego?


gozdd
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 842
Rejestracja: 02 gru 2013, 19:21
Lokalizacja: Częstochowa

#26

Post napisał: gozdd » 30 sty 2014, 16:08

Pytanie z innej beczki. W jaki sposób chcesz rozwiązać mocowanie podpór co jakiś kawałek? Kupić wałek niepodparty, nawiercać i gwintować? Czy są gdzieś do kupienia wałki pod podpory, ale bez podpór?


Autor tematu
endru666
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 18
Posty: 24
Rejestracja: 17 lip 2010, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

#27

Post napisał: endru666 » 30 sty 2014, 16:15

gozdd pisze:Pytanie z innej beczki. W jaki sposób chcesz rozwiązać mocowanie podpór co jakiś kawałek? Kupić wałek niepodparty, nawiercać i gwintować? Czy są gdzieś do kupienia wałki pod podpory, ale bez podpór?
Dokładnie. Kupię podpory, potnę je na kawałki 10cm i nawiercę, to samo z wałkami. Wiem, że z wałkami może być trudniej, ale już próbowałem i da się to zrobić na wiertarce stołowej po uprzednim lekkim nacięciu szlifierką kontową. Wałki dodatkowo oczywiście nagwintuje.

Awatar użytkownika

EG-SPOON
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 1
Posty: 41
Rejestracja: 04 gru 2013, 18:26
Lokalizacja: podkarpackie

#28

Post napisał: EG-SPOON » 30 sty 2014, 17:13

endru666 pisze: O tym, żeby odwrócić wałki z łożyskami nie pomyślałem, ale widzę dwie wady tego rozwiązania (ale być może są to tylko moje przypuszczenia). Pierwsza to taka, że łożyska są otwarte i ciężar bramy spoczywa właśnie na tej części łożyska...
Czy ktoś się orientuje jakim ciężarem można bez obaw obciążyć obrócone łożyska otwarte fi16. Chodzi mi o bezpieczny ciężar bramy zawieszonej na 4 łożyskach obróconych o 180 stopni.


Autor tematu
endru666
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 18
Posty: 24
Rejestracja: 17 lip 2010, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

#29

Post napisał: endru666 » 30 sty 2014, 17:37

EG-SPOON pisze:Czy ktoś się orientuje jakim ciężarem można bez obaw obciążyć obrócone łożyska otwarte fi16. Chodzi mi o bezpieczny ciężar bramy zawieszonej na 4 łożyskach obróconych o 180 stopni.
Moim zadaniem jeżeli możesz to nie obracaj łożysk w ogóle (jeżeli już koniecznie musisz to o max 90st.). Jeżeli dopiero projektujesz maszynę to zamieść projekt i na pewno ktoś Ci pomoże w rozwiązaniu tego problemu. Nie rób maszyny bez projektu, ja tak zrobiłem przy pierwszej konstrukcji i... teraz buduję teraz drugą :mad:


gozdd
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 842
Rejestracja: 02 gru 2013, 19:21
Lokalizacja: Częstochowa

#30

Post napisał: gozdd » 30 sty 2014, 19:08

Ja bym się mocno zastanowił z tymi podporami. Pamiętam, że jak ja robiłem kosztorys do swojej maszynki, to po doliczeniu podpór końcowych różnica w cenie nie była jakaś kosmiczna. Tu masz sporo więcej roboty, poza tym, jeśli otworów pod podpory nie zrobisz równo w osi lub będą trochę pod kątem, to po dociągnięciu ich śrubami do podłoża odegną się trochę. Choć prędzej chyba to sklejka się odkształci... Dość dyskusyjne rozwiązanie, ale nikt Ci nie broni spróbować ;)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”