Frezarka 125x50cm - projekt, ruchoma brama

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
endru666
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 18
Posty: 24
Rejestracja: 17 lip 2010, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

#31

Post napisał: endru666 » 30 sty 2014, 19:42

gozdd pisze:Ja bym się mocno zastanowił z tymi podporami. [...] Tu masz sporo więcej roboty, poza tym, jeśli otworów pod podpory nie zrobisz równo w osi lub będą trochę pod kątem, to po dociągnięciu ich śrubami do podłoża odegną się trochę.
Tematu wiercenia pod podpory się nie boję. Robiłem próby i wychodzi OK. Trzeba tylko robić to wolno i dokładnie. Aby otwory były prostopadłe do osi wałka trzeba użyć imadła maszynowego mocno dokręconego do stołu wiertarki kolumnowej. Do tego najpierw robimy otwór w osi wałka gwintujemy i przykręcamy kawałek czegoś prostego (ja przykręcałem kawałek blachy aluminiowej o długości ok 30cm). Później wkręcamy wałek w imadło a za pomocą poziomnicy przystawionej do tej przykręconej blachy ustawiamy pion lub poziom i wiercimy. Następnie przesuwamy wałek w imadle i znowu ustawiamy poziomnicą pion lub poziom (jak wcześniej). Sprawa jest czasochłonna i trzeba poświęcić trochę cierpliwości, ale rezultaty są więcej niż zadowalające. Ja na próbce wałka zrobiłem w ten sposób pięć otworów, następnie przykręciłem do kawałka stalowej płyty i było równo.
Oczywiście wałek przed wierceniem nacinałem delikatnie szlifierką, tak aby "zdjąć" warstwę zahartowaną (wałek wewnątrz jest stosunkowo miękki.



Tagi:


majkel1987
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 14
Posty: 461
Rejestracja: 07 lut 2012, 11:26
Lokalizacja: Wyspy

#32

Post napisał: majkel1987 » 30 sty 2014, 23:00

EG-SPOON, z tego co wiem to siły odrywające dla tych łożysk są zabójcze. Takiego rozwiązania na forum jeszcze nie widziałem aby dać je o 180 stopni odwrócone. Mimo wszystko dla tych łożysk zastosowanie kasowania luzu wydaje mi się bezdyskusyjne.

endru666, radzę pomyśleć o tym kasowaniu luzu. Zrobi Ci się większa powierzchnia na łożyskach i możesz jakieś zastrzały dać na te nogi od wewnętrznej lub zewnętrznej.
Możesz też sobie pomyśleć aby nogi przedłużyć pod stół i belkę bezpośrednio do nich mocować. Bęcdziesz miał mniej roboty o te dwa kawałki (niebieskie) po boku. W tedy możesz zastrzały dać od wewnętrznej strony na nogi.


majkel1987
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 14
Posty: 461
Rejestracja: 07 lut 2012, 11:26
Lokalizacja: Wyspy

#33

Post napisał: majkel1987 » 01 lut 2014, 02:37

Tak sobie jeszcze myślałem aby kolega zamiast tych zastrzałów pod bloki łożyskujące, zastosował stalowy profil zamknięty?? Pospawać ramę prostokątną z profili 60x40x5, do nich kolega przykręci bloki łożyskujące a dodatkowo usztywni to bardzo całą konstrukcję.


Autor tematu
endru666
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 18
Posty: 24
Rejestracja: 17 lip 2010, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

#34

Post napisał: endru666 » 02 lut 2014, 20:33

majkel1987 pisze:Tak sobie jeszcze myślałem aby kolega zamiast tych zastrzałów pod bloki łożyskujące, zastosował stalowy profil zamknięty?? Pospawać ramę prostokątną z profili 60x40x5, do nich kolega przykręci bloki łożyskujące a dodatkowo usztywni to bardzo całą konstrukcję.
Na pewno byłoby wtedy sztywno. Ale maszyna musi też być mobilna (czyt. niezbyt ciężka), dlatego muszę zrezygnować z tych stalowych profili. Pokombinuję trochę z profilami aluminiowymi, bo mam ich trochę na stanie. Planuję z nich zrobić ramę pod konstrukcję. Jak coś przyzwoitego zaprojektuję to się podzielę ilustracją i pomyślimy co z tym dalej zrobić.

[ Dodano: 2014-02-02, 23:41 ]
majkel1987 pisze: Możesz też sobie pomyśleć aby nogi przedłużyć pod stół i belkę bezpośrednio do nich mocować. Bęcdziesz miał mniej roboty o te dwa kawałki (niebieskie) po boku. W tedy możesz zastrzały dać od wewnętrznej strony na nogi.
Kurcze, jakoś nie potrafię sobie tego wyobrazić. Możesz mi to dokładniej opisać?


majkel1987
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 14
Posty: 461
Rejestracja: 07 lut 2012, 11:26
Lokalizacja: Wyspy

#35

Post napisał: majkel1987 » 04 lut 2014, 01:26

endru666 pisze: Kurcze, jakoś nie potrafię sobie tego wyobrazić. Możesz mi to dokładniej opisać?
noga idzie po zewnętrznej stronie łożyska. Zastrzał przykręcony do łożyska od wew strony nogi a noga do zastrzału. Noga długa na tyle aby sięgneła belki z naklrętką pod stołem.
Coś w podobie tego
Obrazek


Autor tematu
endru666
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 18
Posty: 24
Rejestracja: 17 lip 2010, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

#36

Post napisał: endru666 » 07 lut 2014, 15:04

Sporo ostatnio kombinowałem na różne sposoby. Narysowałem chyba ze cztery różne wersje maszyny i ostatecznie skłaniałbym się do czegoś takiego (drugie zdjęcie bez sklejkowych elementów):
Obrazek Obrazek

Choć konstrukcja jest już prawie pewna, to mam jeszcze sporo pytań dotyczących szczegółów, których nie ma na rysunkach.
Po pierwsze to mocowanie śrub. Zamierzam je stoczyć na 12mm i wsadzić w łożysko skośne dwurzędowe (po obu stronach). Wcześniej planowałem za łożyskiem nagwintować śrubę i dać nakrętkę, ale czy to konieczne?
Drugie pytanie dotyczy cięciem waterjetem. Chodzi mi dokładnie o precyzję takiego cięcia. Miałem w planach wycinanie otworów na wałki i łożyska, ale to musi być zrobione dość dokładnie i nie wiem czy waterjet da radę.

Na razie to główne moje zmartwienia.


gozdd
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 842
Rejestracja: 02 gru 2013, 19:21
Lokalizacja: Częstochowa

#37

Post napisał: gozdd » 07 lut 2014, 17:26

Gdzieś na forum był rysunek jak zataczać śruby. Gwint może nie tyle bardzo konieczny co wskazany do skasowania luzu osiowego.
Waterjet z tego co mi wiadomo to około 0.1mm. Najlepiej byłoby zrobić coś takiego jak do mocowania wrzeciona, żeby zacisnąć materiał śrubą.


wiktorelblag
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 309
Rejestracja: 19 sty 2014, 18:56
Lokalizacja: Elbląg

#38

Post napisał: wiktorelblag » 07 lut 2014, 19:18

kiedyś dałem na waterjeta otwory pod łożyska i spokojnie je wprasowałem.
ale z tym różnie bywa.


majkel1987
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 14
Posty: 461
Rejestracja: 07 lut 2012, 11:26
Lokalizacja: Wyspy

#39

Post napisał: majkel1987 » 07 lut 2014, 20:38

Ja poszukam Ci później na forum zdjęć z tymi nogami. Zastrzały daj. Dużo nie ważą, trochę roboty, a sztywność bardzo wzrośnie.
Co do gwintowania z obu stron, to ja jestem aby zrobić tylko z jednej. Z drugiej daj tulejki dystansowe takie jak są w sprzedaży na akcesoria razem z blokami łożyskowymi.
https://www.cnc.info.pl/topics60/po-co- ... t53963.htm

[ Dodano: 2014-02-07, 20:42 ]
Ten płaskownik nie będzie się odginał podczas pracy śruby??


Autor tematu
endru666
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 18
Posty: 24
Rejestracja: 17 lip 2010, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

#40

Post napisał: endru666 » 08 lut 2014, 09:21

majkel1987 pisze:Zastrzały daj. Dużo nie ważą, trochę roboty, a sztywność bardzo wzrośnie.
Zastrzały będą, tylko ich nie narysowałem bo nie wiem jakich będą rozmiarów (będę je wycinał z odpadów).
majkel1987 pisze:Ten płaskownik nie będzie się odginał podczas pracy śruby??
Mam nadzieję, że nie. Ma 15mm grubości i dodatkowo przykręcę go od góry do sklejki.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”