Strona 1 z 1

Tuning wiertarko-frezarki

: 17 sty 2014, 00:18
autor: numerek
witam

zakupiłem swego czasu fajną maszynkę od kolegi Gaspara
malutka frezarka - zgrabna fajna ale jako że jestem leniwy to wymyśliłem sobie że zmienię napęd

w tej chwili jest napęd silnikiem o ile dobrze wyczytałem o mocy 0,75 KW przełożenie realizowane jest za pomocą pasów klinowych
przekładnia dwustopniowa

zmiana obrotów jest uciążliwa :(

ponieważ zalegają u mnie różna graty to postanowiłem że zmienię silnik i sposób napędu wrzeciona

mój plan
ma silnik 2,2 Kw 1400 obr/min ( gabarytowo mniejszy ) i dołożę do tego falownik
będzie łatwa i przyjemna regulacja

plan zakłada zastosowanie pasa wielo-rowkowego ( dobiorę sobie z katalogów )

pytanie zasadnicze :

jakie koło dać na silniku i wrzecionie ?
1:1 czy tez zmieniać przełożenie ?
np 2:1 lub odwrotnie 1:2 ?

planuję a właściwie zakupiłem maszynkę do frezowania aluminium ale też czasami jest potrzeba frezowania w stali np rowków na klin itp

czy może porzucić plan pasa wielorowkowego na rzecz np kół klinowych o 3 średnicach ?
miałbym wówczas takie np przełożenia :
2:1 , 1:1, i 2:1

jako że nie mam kompletnie pojęcia o frezowaniu i doborze prędkości skrawania proszę o poradę - jakie obroty będą mi potrzebne

dopiero co zakupiłem odpowiednie księgi i będzie trzeba przysiąść do tematu aby się nieco podszkolić - co by nie niszczyć narzędzi :)

: 17 sty 2014, 00:52
autor: adam Fx
stawiam na przekładnię 3 stopniową bo i wywiercisz durzy otwór (małe obroty ale potrzeba siły) i odwrotnie nawet malutkim wiertłem powiercisz (duże obroty) jak dasz 1:1 może okazać się że gdy trafi się nietypowa robota to albo braknie siły albo obrotów a tak to zawsze masz pewność że ogarniesz pełen zakres prac.

: 17 sty 2014, 16:05
autor: skrzat
Ja bym zostawił oryginalny napęd, zmienił silnik na większy, ustawił przełożenie 1:2 i zapomniał o nim. Jak się trafi coś nietypowego to sobie lepiej poradzisz zmieniając ręcznie przełożenie na odpowiedniejsze. Chyba, że hałas nie pozwoli Ci zapomnieć :smile:

: 23 sty 2014, 18:32
autor: numerek
dzięki za porady :)
zastanowię się jeszcze ale jak pisałem leniwy jestem i może zrobię tak że zostawię oryginalny napęd ale usunę koło pośrednie i zapnę falownik
nie będę musiał dorabiać nowych kół a przełożenia wystarczą te co są
falownik załatwi resztę :)