Frezarka 300x420x200 - konstrukcja spawana
: 26 lip 2013, 03:21
Witam,
Moje pierwsze podejście do tematu, przeglądałem od paru dni forum, trochę rysowania i powiedzmy że mam już podstawę:)
A więc tak założenia:
-Pole robocze A3 - czyli 300x420 i wstępnie 200- ale zastanawiam się o ile mogę to poszerzyć.
-obróbka aluminium, drewno - i podejrzewam że w takiej konstrukcji mam szansę na zabawę w stali.
-kosmiczne prędkości mnie nie interesują.
-niezawodność
-możliwe jak najtaniej - ale chytry 2 razy traci jak wszyscy wiemy:)
To co na razie mam:

Trochę o tym co już zaprojektowałem,
-profile użyte w podstawie 120x120x8 oraz 120x60x8 oraz płaskowniki grubości 10mm - (całość spawana będzie na zakładach mechanicznych, zakładam dużą dokładność obróbki - oczywiście powierzchnie splanowane, konstrukcja odpuszczona)
-na prowadnice liniowe mnie nie stać - dlatego użyłem wałków podpartych 25 -
walki
-łożyska w oprawie -
łożyska
- śruba też niestety trapez ze względu na koszty - Tr16x4
śruba
-silnik też ze względy na koszty, prostotę w zupełności wystarczy krokówka (tak sądzę).
silnik
A teraz pierwsze schody - zaczynamy od mocowania śruby

w środku łożysko kulowe skośne - 10x30x9, do montażu chce użyć śrub m10. Powiedzcie czy 2 wystarczą?
Za radą kolegi śruby będą lekko naciągnięte stąd łożyska skośne. Wałek przetoczony będzie z dwu stron do średnicy 10 mm i nagwintowany na pewnej długości M10, zabezpieczony oczywiście podkładka + nakrętka z teflonem na koniec. Tak to mniej więcej wygląda (szkoda że Solid nie chce mi pokazać tych gwintów, raz są raz znikają)

po stronie napędowej kolejne przetoczenie, na fi8 i tam chce bezpośrednio montować sprzęgło. I tu mój największy problem - dobrać sprzęgło które ma z jednej strony mocowanie na wałek fi8 a z drugiej fi14, pomysł na mocowanie silnika jest, narysuje jak tylko znajdę sprzęgło (oczywiście liczę na fachową pomoc)
Co do mocowania śrub mam parę pomysłów - przemyślę poczytam i wybiorę wydający mi się najbardziej odpowiedni - jak coś będzie to się pochwalę.
Brama jeszcze w robocie - na razie czekam na propozycję - jak rozstawić wałki - zakładam że też podparte i jakieś fajne rozwiązanie osi Z, też mam parę w głowie i ciężko się zdecydować. A z tym co napisałem wiąże się mój najgorszy problem - czyli jakie wrzeciono? (bo to niestety od niego wszystko zależy)
Wstępnie chce bramę zamontować na 4 śrubach M18 - jako ramię profil 200x100x8 - na podstawie płaskownik 15mm. "Góra" na 3 profile 200x120x8 + dwa płaskowniki szerokości 60mm grubość 10mm.
Liczę na pomoc, mam nadzieję że nie popisałem bzdur:)
Moje pierwsze podejście do tematu, przeglądałem od paru dni forum, trochę rysowania i powiedzmy że mam już podstawę:)
A więc tak założenia:
-Pole robocze A3 - czyli 300x420 i wstępnie 200- ale zastanawiam się o ile mogę to poszerzyć.
-obróbka aluminium, drewno - i podejrzewam że w takiej konstrukcji mam szansę na zabawę w stali.
-kosmiczne prędkości mnie nie interesują.
-niezawodność
-możliwe jak najtaniej - ale chytry 2 razy traci jak wszyscy wiemy:)
To co na razie mam:

Trochę o tym co już zaprojektowałem,
-profile użyte w podstawie 120x120x8 oraz 120x60x8 oraz płaskowniki grubości 10mm - (całość spawana będzie na zakładach mechanicznych, zakładam dużą dokładność obróbki - oczywiście powierzchnie splanowane, konstrukcja odpuszczona)
-na prowadnice liniowe mnie nie stać - dlatego użyłem wałków podpartych 25 -
walki
-łożyska w oprawie -
łożyska
- śruba też niestety trapez ze względu na koszty - Tr16x4
śruba
-silnik też ze względy na koszty, prostotę w zupełności wystarczy krokówka (tak sądzę).
silnik
A teraz pierwsze schody - zaczynamy od mocowania śruby

w środku łożysko kulowe skośne - 10x30x9, do montażu chce użyć śrub m10. Powiedzcie czy 2 wystarczą?
Za radą kolegi śruby będą lekko naciągnięte stąd łożyska skośne. Wałek przetoczony będzie z dwu stron do średnicy 10 mm i nagwintowany na pewnej długości M10, zabezpieczony oczywiście podkładka + nakrętka z teflonem na koniec. Tak to mniej więcej wygląda (szkoda że Solid nie chce mi pokazać tych gwintów, raz są raz znikają)

po stronie napędowej kolejne przetoczenie, na fi8 i tam chce bezpośrednio montować sprzęgło. I tu mój największy problem - dobrać sprzęgło które ma z jednej strony mocowanie na wałek fi8 a z drugiej fi14, pomysł na mocowanie silnika jest, narysuje jak tylko znajdę sprzęgło (oczywiście liczę na fachową pomoc)
Co do mocowania śrub mam parę pomysłów - przemyślę poczytam i wybiorę wydający mi się najbardziej odpowiedni - jak coś będzie to się pochwalę.
Brama jeszcze w robocie - na razie czekam na propozycję - jak rozstawić wałki - zakładam że też podparte i jakieś fajne rozwiązanie osi Z, też mam parę w głowie i ciężko się zdecydować. A z tym co napisałem wiąże się mój najgorszy problem - czyli jakie wrzeciono? (bo to niestety od niego wszystko zależy)

Wstępnie chce bramę zamontować na 4 śrubach M18 - jako ramię profil 200x100x8 - na podstawie płaskownik 15mm. "Góra" na 3 profile 200x120x8 + dwa płaskowniki szerokości 60mm grubość 10mm.
Liczę na pomoc, mam nadzieję że nie popisałem bzdur:)