Frezarka o polu roboczym 40x30x20cm
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 12
- Rejestracja: 07 maja 2013, 23:13
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
Frezarka o polu roboczym 40x30x20cm
Cześć
Ostatnio zagłębiłem się w tematyce frezarek co w sumie od dawna planowałem i nastał czas na zrobienie własnej frezarki
Podstawowe założenia:
*PCB
*rzeźbienie w pleksie, drewnie i metalach miękkich
*wycinanie w pleksie, drewnie i metalach miękkich
Parametry frezarki:
-wymiary(dł. x szer. x wys.) : 70cm x 66cm x 56cm
-rama z aluminiowych profili 6cm x 8xm grubość ścianki 3mm
-wałki prowadzące fi 20 aluminium PA6
-pole robocze (X x Y x Z) : 40cm x 30cm x 20cm
-śruby:
X i Y trapezowe Tr 20x4 CK15
Z trapezowe Tr 16x4 CK15
-łożyska liniowe
-śruby i silniki będą połączone przy pomocy sprzęgieł
Render jakby miała wyglądać:
Pytania:
1. Czy będą dobre ?
1.1 Jaki dobrać do nich sterownik
2. Czy skręcana rama to dobre rozwiązanie czy lepsza będzie spawana ?
Na razie to tyle
Pozdrawiam i czekam na odpowiedź
Ostatnio zagłębiłem się w tematyce frezarek co w sumie od dawna planowałem i nastał czas na zrobienie własnej frezarki
Podstawowe założenia:
*PCB
*rzeźbienie w pleksie, drewnie i metalach miękkich
*wycinanie w pleksie, drewnie i metalach miękkich
Parametry frezarki:
-wymiary(dł. x szer. x wys.) : 70cm x 66cm x 56cm
-rama z aluminiowych profili 6cm x 8xm grubość ścianki 3mm
-wałki prowadzące fi 20 aluminium PA6
-pole robocze (X x Y x Z) : 40cm x 30cm x 20cm
-śruby:
X i Y trapezowe Tr 20x4 CK15
Z trapezowe Tr 16x4 CK15
-łożyska liniowe
-śruby i silniki będą połączone przy pomocy sprzęgieł
Render jakby miała wyglądać:
Pytania:
1. Czy będą dobre ?
1.1 Jaki dobrać do nich sterownik
2. Czy skręcana rama to dobre rozwiązanie czy lepsza będzie spawana ?
Na razie to tyle
Pozdrawiam i czekam na odpowiedź
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1014
- Rejestracja: 15 lis 2011, 14:21
- Lokalizacja: Śląsk
Nie ,nie ,nie!! To nie ma prawa działać, znaczy będzie przez kilka minut zanim wałki się nie wygniotą.feriar pisze:-wałki prowadzące fi 20 aluminium PA6
//
-łożyska liniowe
Po za tym po 4-y łożyska na każdą oś, inne rozwiązania nie mają sensu
To też nie jest za szczęśliwe. Jeśli już to stalowe profile ( tańsze i sztywniejsze)feriar pisze:-rama z aluminiowych profili 6cm x 8xm grubość ścianki 3mm
Spawane, czy skręcane to zależy od tego jaki masz możliwości warsztatowe.
Pozdrawiam , Michał.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 12
- Rejestracja: 07 maja 2013, 23:13
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
To jak rozumiem powinny być hartowane ze stali ?sajgon pisze:To nie ma prawa działać, znaczy będzie przez kilka minut zanim wałki się nie wygniotą.
profil stalowy prostokątny 6cm x 4cm x 2mm będzie już dobry czy za wąski ? Moim zdaniem powinen też być już.sajgon pisze:Jeśli już to stalowe profile ( tańsze i sztywniejsze)
Wzmocnienie bramy jest dobre czy inaczej(lepiej) można to rozwiązać ?
-
- Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 57
- Rejestracja: 20 sie 2011, 00:56
- Lokalizacja: wawa
Czym grubsze i większe profile tym maszyna jest sztywniejsza. Najlepiej żeby profile były kwadratowe, mniejsze drgania.
Raczej bym szedł w kierunku profili 80x80x5
Zawsze przy takim małym polu roboczym możesz zrobić ramę z płyt grubych stalowych lub aluminiowych.
Napisz lepiej jaki masz budżet na maszynke, ale sądząc po założeniach wstępnych na renderach to nie za duży.
Z taką konstrukcją maszyny jak na renderze to możesz obrabiać wosk, nic więcej.
Silniki są ok, kup sterownik zelpr 3A
Raczej bym szedł w kierunku profili 80x80x5
Zawsze przy takim małym polu roboczym możesz zrobić ramę z płyt grubych stalowych lub aluminiowych.
Napisz lepiej jaki masz budżet na maszynke, ale sądząc po założeniach wstępnych na renderach to nie za duży.
Z taką konstrukcją maszyny jak na renderze to możesz obrabiać wosk, nic więcej.
Silniki są ok, kup sterownik zelpr 3A
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 12
- Rejestracja: 07 maja 2013, 23:13
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
na samą frezarkę mam zamiar wydać nie więcej niż 1200zł nie licząc wrzeciona, a co do prostopadłości osi Z do stołu to moim zdaniem to działa tak, że jak się dobrze wykona maszynę (znaczy się równe kąty) to takiego problemu nie będzie.
Po renderze bym się nie sugerował ile mogę na nią wydać bo się uczę i pewnikiem większość rzeczy jest źle
Słyszałem też podstawa frezarki powinna być kwadratowa, mógłby ktoś powiedzieć czemu ?
Po renderze bym się nie sugerował ile mogę na nią wydać bo się uczę i pewnikiem większość rzeczy jest źle
Słyszałem też podstawa frezarki powinna być kwadratowa, mógłby ktoś powiedzieć czemu ?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Co do kwadratowości - nie wiem, gdzie to słyszałeś....
Co do kosztów:
180zł wałki (6x500mm wałek fi20)
360zł łożyska w obudowach (12 sztuk po 30zł)
śruby Tr10x2 20zł + wysyłka
nakrętki z poliamidu 60zł + wysyłka
silniki 200zł
sterownik ZELRP ok 400zł z wysyłką
transformator 100zł (reszta zasilacza jest w sterowniku)
Razem wychodzi jakieś 1400zł i w tym nie ma ramy.
Jak masz dużo cierpliwości, a mało pieniędzy oraz dostęp (na przykład po znajomości) do kilku podstawowych maszyn, np wiertarki stołowej (porządnej - żaden chińczyk za 200zł ani inna dedra) - to możesz spróbować użyć łożysk bez obudów (13zł zamiast 30) albo tulejek ślizgowych. Wtedy odpadnie Ci z tego rachunku jakieś 200zł (łozyska) do 300zł (tulejki).
Zrobienie własnego sterownika NIE wyjdzie taniej, jeżeli nie masz już pewnego doświadczenia w budowie elektroniki mocy oraz pewnych elementów wyposażenia warsztatu elektronicznego. Ja miałem sterownik 3-osiowy do krokowców do 2.5A (puszczałem go na 1.5A bez chłodzenia), którego budowę szacuję na 170zł + 130zł zasilacz (+200zł płytka prototypowa z mikrokontrolerem, do obsługi przez USB).
Co do kosztów:
180zł wałki (6x500mm wałek fi20)
360zł łożyska w obudowach (12 sztuk po 30zł)
śruby Tr10x2 20zł + wysyłka
nakrętki z poliamidu 60zł + wysyłka
silniki 200zł
sterownik ZELRP ok 400zł z wysyłką
transformator 100zł (reszta zasilacza jest w sterowniku)
Razem wychodzi jakieś 1400zł i w tym nie ma ramy.
Jak masz dużo cierpliwości, a mało pieniędzy oraz dostęp (na przykład po znajomości) do kilku podstawowych maszyn, np wiertarki stołowej (porządnej - żaden chińczyk za 200zł ani inna dedra) - to możesz spróbować użyć łożysk bez obudów (13zł zamiast 30) albo tulejek ślizgowych. Wtedy odpadnie Ci z tego rachunku jakieś 200zł (łozyska) do 300zł (tulejki).
Zrobienie własnego sterownika NIE wyjdzie taniej, jeżeli nie masz już pewnego doświadczenia w budowie elektroniki mocy oraz pewnych elementów wyposażenia warsztatu elektronicznego. Ja miałem sterownik 3-osiowy do krokowców do 2.5A (puszczałem go na 1.5A bez chłodzenia), którego budowę szacuję na 170zł + 130zł zasilacz (+200zł płytka prototypowa z mikrokontrolerem, do obsługi przez USB).