Frezarka o polu roboczym 40x30x20cm

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
feriar
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 9
Posty: 12
Rejestracja: 07 maja 2013, 23:13
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

Frezarka o polu roboczym 40x30x20cm

#1

Post napisał: feriar » 08 maja 2013, 19:04

Cześć ;)

Ostatnio zagłębiłem się w tematyce frezarek co w sumie od dawna planowałem i nastał czas na zrobienie własnej frezarki :)

Podstawowe założenia:
*PCB
*rzeźbienie w pleksie, drewnie i metalach miękkich
*wycinanie w pleksie, drewnie i metalach miękkich

Parametry frezarki:
-wymiary(dł. x szer. x wys.) : 70cm x 66cm x 56cm
-rama z aluminiowych profili 6cm x 8xm grubość ścianki 3mm
-wałki prowadzące fi 20 aluminium PA6
-pole robocze (X x Y x Z) : 40cm x 30cm x 20cm
-śruby:
X i Y trapezowe Tr 20x4 CK15
Z trapezowe Tr 16x4 CK15
-łożyska liniowe
-śruby i silniki będą połączone przy pomocy sprzęgieł

Render jakby miała wyglądać:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pytania:
1. Czy będą dobre ?
1.1 Jaki dobrać do nich sterownik
2. Czy skręcana rama to dobre rozwiązanie czy lepsza będzie spawana ?

Na razie to tyle ;)

Pozdrawiam i czekam na odpowiedź



Tagi:

Awatar użytkownika

sajgon
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1014
Rejestracja: 15 lis 2011, 14:21
Lokalizacja: Śląsk

#2

Post napisał: sajgon » 08 maja 2013, 19:44

feriar pisze:-wałki prowadzące fi 20 aluminium PA6
//
-łożyska liniowe
Nie ,nie ,nie!! To nie ma prawa działać, znaczy będzie przez kilka minut zanim wałki się nie wygniotą.

Po za tym po 4-y łożyska na każdą oś, inne rozwiązania nie mają sensu
feriar pisze:-rama z aluminiowych profili 6cm x 8xm grubość ścianki 3mm
To też nie jest za szczęśliwe. Jeśli już to stalowe profile ( tańsze i sztywniejsze)
Spawane, czy skręcane to zależy od tego jaki masz możliwości warsztatowe.
Pozdrawiam , Michał. ;)


slider
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 3
Posty: 57
Rejestracja: 20 sie 2011, 00:56
Lokalizacja: wawa

#3

Post napisał: slider » 08 maja 2013, 19:54

Daj wałki podparte stalowe + na jeden wałek dwa łożyska


Autor tematu
feriar
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 9
Posty: 12
Rejestracja: 07 maja 2013, 23:13
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

#4

Post napisał: feriar » 08 maja 2013, 20:03

sajgon pisze:To nie ma prawa działać, znaczy będzie przez kilka minut zanim wałki się nie wygniotą.
To jak rozumiem powinny być hartowane ze stali ?
sajgon pisze:Jeśli już to stalowe profile ( tańsze i sztywniejsze)
profil stalowy prostokątny 6cm x 4cm x 2mm będzie już dobry czy za wąski ? Moim zdaniem powinen też być już.

Wzmocnienie bramy jest dobre czy inaczej(lepiej) można to rozwiązać ?

Awatar użytkownika

skrzat
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 887
Rejestracja: 02 maja 2007, 20:55
Lokalizacja: inąd

#5

Post napisał: skrzat » 08 maja 2013, 20:50

przeglądnij sobie konstrukcje innych forumowiczow, a kolorowe rendery zostaw sobie na koniec, zastanow sie np jak ustawisz prostopadlosci osi
Choć nie jestem detektywem, zawsze znajdę budkę z piwem!


Autor tematu
feriar
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 9
Posty: 12
Rejestracja: 07 maja 2013, 23:13
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

#6

Post napisał: feriar » 08 maja 2013, 20:57

"kolorowe rendery" są tylko podglądem jak widzę frezarkę i czy z punktu mechanicznego dobrze "kombinuje".


slider
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 3
Posty: 57
Rejestracja: 20 sie 2011, 00:56
Lokalizacja: wawa

#7

Post napisał: slider » 08 maja 2013, 21:01

Czym grubsze i większe profile tym maszyna jest sztywniejsza. Najlepiej żeby profile były kwadratowe, mniejsze drgania.

Raczej bym szedł w kierunku profili 80x80x5

Zawsze przy takim małym polu roboczym możesz zrobić ramę z płyt grubych stalowych lub aluminiowych.


Napisz lepiej jaki masz budżet na maszynke, ale sądząc po założeniach wstępnych na renderach to nie za duży.

Z taką konstrukcją maszyny jak na renderze to możesz obrabiać wosk, nic więcej.

Silniki są ok, kup sterownik zelpr 3A


Autor tematu
feriar
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 9
Posty: 12
Rejestracja: 07 maja 2013, 23:13
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

#8

Post napisał: feriar » 08 maja 2013, 21:14

na samą frezarkę mam zamiar wydać nie więcej niż 1200zł nie licząc wrzeciona, a co do prostopadłości osi Z do stołu to moim zdaniem to działa tak, że jak się dobrze wykona maszynę (znaczy się równe kąty) to takiego problemu nie będzie.
Po renderze bym się nie sugerował ile mogę na nią wydać bo się uczę i pewnikiem większość rzeczy jest źle :D
Słyszałem też podstawa frezarki powinna być kwadratowa, mógłby ktoś powiedzieć czemu ? :mrgreen:


slider
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 3
Posty: 57
Rejestracja: 20 sie 2011, 00:56
Lokalizacja: wawa

#9

Post napisał: slider » 08 maja 2013, 21:22

Za sterownik dasz ok 300zł
Zasilacz ok 100zł
Silniki ok 100zł za sztuke

Do tego dolicz koszt śrub, prowadnic itp

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#10

Post napisał: ursus_arctos » 08 maja 2013, 21:32

Co do kwadratowości - nie wiem, gdzie to słyszałeś....

Co do kosztów:
180zł wałki (6x500mm wałek fi20)
360zł łożyska w obudowach (12 sztuk po 30zł)
śruby Tr10x2 20zł + wysyłka
nakrętki z poliamidu 60zł + wysyłka
silniki 200zł
sterownik ZELRP ok 400zł z wysyłką
transformator 100zł (reszta zasilacza jest w sterowniku)

Razem wychodzi jakieś 1400zł i w tym nie ma ramy.
Jak masz dużo cierpliwości, a mało pieniędzy oraz dostęp (na przykład po znajomości) do kilku podstawowych maszyn, np wiertarki stołowej (porządnej - żaden chińczyk za 200zł ani inna dedra) - to możesz spróbować użyć łożysk bez obudów (13zł zamiast 30) albo tulejek ślizgowych. Wtedy odpadnie Ci z tego rachunku jakieś 200zł (łozyska) do 300zł (tulejki).

Zrobienie własnego sterownika NIE wyjdzie taniej, jeżeli nie masz już pewnego doświadczenia w budowie elektroniki mocy oraz pewnych elementów wyposażenia warsztatu elektronicznego. Ja miałem sterownik 3-osiowy do krokowców do 2.5A (puszczałem go na 1.5A bez chłodzenia), którego budowę szacuję na 170zł + 130zł zasilacz (+200zł płytka prototypowa z mikrokontrolerem, do obsługi przez USB).

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”