XMD32 i problem z planowaniem stołu w alu
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 40
- Rejestracja: 24 lip 2010, 12:14
- Lokalizacja: Żory
XMD32 i problem z planowaniem stołu w alu
Witam
Mam problem z moją frezarką. Podczas planowania stołu w alu zauważyłem, że powierzchnia nie jest idealnie gładka w miejscach przejazdów w osi Y. W poziomych przejściach (oś X) jest OK, gładka powierzchnia
Frez płaski, próbowałem 6mm i 8mm. Próbowałem z naddatkiem 40% i nawet 80% i ciągle to samo
Żeby pokazać o co dokładnie chodzi zrobiłem na szybko szkic, który przedstawia ścieżkę z wybierania oraz miejsca w których powierzchnia jest idealna, a w których nie.
Zielone pola = idealnie gładka powierzchnia
Czerwone pole = wyczuwalne rowki po przejściu freza
W czym tkwi problem?
Mam problem z moją frezarką. Podczas planowania stołu w alu zauważyłem, że powierzchnia nie jest idealnie gładka w miejscach przejazdów w osi Y. W poziomych przejściach (oś X) jest OK, gładka powierzchnia
Frez płaski, próbowałem 6mm i 8mm. Próbowałem z naddatkiem 40% i nawet 80% i ciągle to samo
Żeby pokazać o co dokładnie chodzi zrobiłem na szybko szkic, który przedstawia ścieżkę z wybierania oraz miejsca w których powierzchnia jest idealna, a w których nie.
Zielone pola = idealnie gładka powierzchnia
Czerwone pole = wyczuwalne rowki po przejściu freza
W czym tkwi problem?
- Załączniki
-
- planowanie.jpg (65.14 KiB) Przejrzano 1647 razy
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1012
- Rejestracja: 15 lis 2011, 14:21
- Lokalizacja: Śląsk
Pierwsze to bym sprawdził czy oś wrzeciona jest prostopadła do płaszczyzny stołu. Oczywiście w obu płaszczyznach X , Y .
W przypadku pochylenia wrzeciona ,frez skrawa pod skosem i tworzy "rowki" ( mają kształt podobny do zębów piły )
Przejedź paznokciem w poprzek tych śladów , w jedną stronę pewnie będzie haczył , a w przeciwną w miarę gładko przeskakiwał.
Miałem podobne zjawisko ,tylko w przeciwnym kierunku
W przypadku pochylenia wrzeciona ,frez skrawa pod skosem i tworzy "rowki" ( mają kształt podobny do zębów piły )
Przejedź paznokciem w poprzek tych śladów , w jedną stronę pewnie będzie haczył , a w przeciwną w miarę gładko przeskakiwał.

Miałem podobne zjawisko ,tylko w przeciwnym kierunku

Pozdrawiam , Michał. 

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 3730
- Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Planować powierzchnie stołu powinno się tylko w jednym kierunku i zwrocie (rzędami od lewa do prawa).
XMD to nie jest strasznie szytwna maszyna.
Z tego co piszesz, to jest sztywniejsza (ma mniej luzów) przy ruchu po Y. Gaspar planował lewo-prawo i powrót prawo-lewo.
Jeśli chcesz mieć jeszcze lepszą powierzchnię, to możesz planować lewo-prawo + jałowy powrót bez frezowania na lewą i tak linia za linią.
XMD to nie jest strasznie szytwna maszyna.
Z tego co piszesz, to jest sztywniejsza (ma mniej luzów) przy ruchu po Y. Gaspar planował lewo-prawo i powrót prawo-lewo.
Jeśli chcesz mieć jeszcze lepszą powierzchnię, to możesz planować lewo-prawo + jałowy powrót bez frezowania na lewą i tak linia za linią.
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 40
- Rejestracja: 24 lip 2010, 12:14
- Lokalizacja: Żory
Koleha Sajgon miał rację, oś wrzeciona nie była prostopadła do stołu. Po przestawieniu wrzeciona sytuacja się poprawiła, ale w dalszym ciągu nie jest idealnie. Trudno ustawić je dokładnie.
Narazie planowałem profile aluminiowe, które są oryginalnie zamontowane po zakupie. Jak się okazało różnica względem całej powierzchni stołu wynosi aż 2mm!! Planuje zainwestować w stół aluminiowy gr. 30mm z nawierconymi i nagwintowanymi otworami.
Gdzie można kupić taką płytę alu?
Przy planowaniu nowego stołu alu napewno zastosuje się do porady Zienka, planując stół tylko w jednej osi
Narazie planowałem profile aluminiowe, które są oryginalnie zamontowane po zakupie. Jak się okazało różnica względem całej powierzchni stołu wynosi aż 2mm!! Planuje zainwestować w stół aluminiowy gr. 30mm z nawierconymi i nagwintowanymi otworami.
Gdzie można kupić taką płytę alu?
Przy planowaniu nowego stołu alu napewno zastosuje się do porady Zienka, planując stół tylko w jednej osi
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1012
- Rejestracja: 15 lis 2011, 14:21
- Lokalizacja: Śląsk
Wpisz w googlalancer2000 pisze:Gdzie można kupić taką płytę alu?
Świat aluminium
Avanti
Na stronie avanti masz od razu fajny przelicznik ( kalkulator mas )
A o ustawianiu wrzeciona to już było na forum.
Chyba najdokładniej ,to można zrobić poprzez założenie ramienia z kolcem ,taka jak by korba . Tzn trzpień mocujesz w uchwycie (tak jak frez) do niego masz przymocowane belkę (lub tarczkę) w której na promieniu osadzony jest kolec ( rysik ) . Obracając to cudo widzisz czy rysuje pełne koło ,czy tylko łuk .
Im większy promień tym dokładniej można ustawić .
Pozdrawiam , Michał. 

-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 1714
- Rejestracja: 13 sty 2006, 16:41
- Lokalizacja: Stargard
- Kontakt:
Wykorzystanie płyty alu o grubości 25-30mm to doskonały pomysł. Dodatkowo warto porobić rowki by chłodziwo nie uciekało ze stołu.
Te profile estrudowane faktycznie się do niczego nie nadają, ale w tej cenie maszyny nie oczekujmy lepszych rozwiązań i tak jest git
Aha, ważne. Jak odkręcisz te profile "t-rowkowe" to będziesz musiał pod płytę dorobić jeszcze ze dwie podpory z ceownika lub kształtownika zamkniętego, ponieważ w oryginale jest tylko jeden ceownik pod stołem na środku a to trochę mało. Wystarczy, że otworzysz drzwiczki i spojrzysz pod maszynę. Ja po zmianie sterowania na PikoCNC bardzo lubię tą maszynę.
Jak już splanujesz to będziesz mógł na całym stole grawerować np. tabliczki znamionowe jak poniżej na głębokość 0,15mm i przecinać je bez podkładu nie kalecząc wcale stołu... Wystarczyła grubość taśmy dwustronnej grawerskiej około 0,1mm i wszystko idealnie wycięte.

Te profile estrudowane faktycznie się do niczego nie nadają, ale w tej cenie maszyny nie oczekujmy lepszych rozwiązań i tak jest git

Aha, ważne. Jak odkręcisz te profile "t-rowkowe" to będziesz musiał pod płytę dorobić jeszcze ze dwie podpory z ceownika lub kształtownika zamkniętego, ponieważ w oryginale jest tylko jeden ceownik pod stołem na środku a to trochę mało. Wystarczy, że otworzysz drzwiczki i spojrzysz pod maszynę. Ja po zmianie sterowania na PikoCNC bardzo lubię tą maszynę.
Jak już splanujesz to będziesz mógł na całym stole grawerować np. tabliczki znamionowe jak poniżej na głębokość 0,15mm i przecinać je bez podkładu nie kalecząc wcale stołu... Wystarczyła grubość taśmy dwustronnej grawerskiej około 0,1mm i wszystko idealnie wycięte.



https://www.instagram.com/cncworkshop.pl/
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 40
- Rejestracja: 24 lip 2010, 12:14
- Lokalizacja: Żory
Dzięki za informacje
Z jakiego stopu aluminium najlepiej wykonać taki stół? Czy to raczej nie ma znaczenia?
Zastanawiam się jeszcze nad zakupem czujnika zegarowego, tylko nie wiem który kupić, nie używałem nigdy tego narzędzia
Na allegro znalazłem takie:
Czujnik zegarowy za 37zł
Czujnik + statyw za 128zł
Warto brać statyw?
Z jakiego stopu aluminium najlepiej wykonać taki stół? Czy to raczej nie ma znaczenia?
Zastanawiam się jeszcze nad zakupem czujnika zegarowego, tylko nie wiem który kupić, nie używałem nigdy tego narzędzia
Na allegro znalazłem takie:
Czujnik zegarowy za 37zł
Czujnik + statyw za 128zł
Warto brać statyw?
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 1714
- Rejestracja: 13 sty 2006, 16:41
- Lokalizacja: Stargard
- Kontakt:
Co do aluminium to ja użyłem zwykłe PA11, szkoda przepłacać (koszt takiej PA11 na stół i tak wyszedł około 850zł), zawsze po zadrapaniach możesz ponownie go splanować o np 0,2mm...
Co do czujnika to bez statywu ni rusz. Chyba, że chcesz się bawić i sam sobie dorabiać
Ja używam akurat częściej zegarowego z wyświetlaczem elektronicznym, nie muszę wytężać wzroku na podziałkę
Aczkolwiek zwykły z rodowodem ZSRR też posiadam.
Druga sprawa, nie warto kupować płyty tak samo wielkiej jak te połączone profile. Ja kupiłem tylko o wielkości pola roboczego, czyli około 68cm x 80cm. Wolną przestrzeń zasłoniłem blachą 3mm alu, niżej niż stół. Dzięki temu po splanowaniu dalej mogę wkładać długie elementy. Jeśli dasz taką samą jak masz teraz to po splanowaniu będziesz miał schodek 20cm od końca stołu i nie przyczepisz nic do płaszczyzny stołu bez podkładania pod materiał dystansów.
Oprawcafotografii płytę przyczepił na te profile aluminiowe, ale ja uważam, że takie rozwiązanie mija się z celem. Te profile i tak trzymają się na słowo honoru. (są przyczepione za pomocą kilku małych śrubek bodajże M4) Poza tym tracisz zakres pracy w osi i trzeba tak jak On zrobił podkładać pod nogi bramy też kostki alu. Niepotrzebne koszty.
Dodatkowo ja po zdjęciu puściłem je na alledrogo i poszły za 200zł, więc zwróciły część inwestycji w płytę alu
Co do czujnika to bez statywu ni rusz. Chyba, że chcesz się bawić i sam sobie dorabiać

Ja używam akurat częściej zegarowego z wyświetlaczem elektronicznym, nie muszę wytężać wzroku na podziałkę

Aczkolwiek zwykły z rodowodem ZSRR też posiadam.
Druga sprawa, nie warto kupować płyty tak samo wielkiej jak te połączone profile. Ja kupiłem tylko o wielkości pola roboczego, czyli około 68cm x 80cm. Wolną przestrzeń zasłoniłem blachą 3mm alu, niżej niż stół. Dzięki temu po splanowaniu dalej mogę wkładać długie elementy. Jeśli dasz taką samą jak masz teraz to po splanowaniu będziesz miał schodek 20cm od końca stołu i nie przyczepisz nic do płaszczyzny stołu bez podkładania pod materiał dystansów.
Oprawcafotografii płytę przyczepił na te profile aluminiowe, ale ja uważam, że takie rozwiązanie mija się z celem. Te profile i tak trzymają się na słowo honoru. (są przyczepione za pomocą kilku małych śrubek bodajże M4) Poza tym tracisz zakres pracy w osi i trzeba tak jak On zrobił podkładać pod nogi bramy też kostki alu. Niepotrzebne koszty.
Dodatkowo ja po zdjęciu puściłem je na alledrogo i poszły za 200zł, więc zwróciły część inwestycji w płytę alu

https://www.instagram.com/cncworkshop.pl/
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie