Cześć koledzy mam do was pytanie która opcja jest według was najlepsza do zastosowania napędu na osi Y , długość 300 cm
- stała śruba kulowa 20/5 i ruchoma nakrętka z silnikiem 13Nm (napięta jak struna)
- 2x śruba kulowa 20/5 + 2 x silnik 13NM (śruby napięte jak struna)
Proszę piszcie śmiało swoje opinie wiem że śruby powinny być większe ale niestety ich cena jest koszmarnie wysoka więc wybrałem 20/5 i opcje napinania jak struny. Teraz na jednym silniku 13Nm i obrotowej śrubie chodzi ale zbyt wolno (przy większej prędkości lub oporze hamuje) dlatego zastanawiam się czy nie przetestować obrotowej nakrętki i tego silnika 13Nm.
frezarka 300x200 cm napęd na osi Y
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 61
- Rejestracja: 03 maja 2010, 22:27
- Lokalizacja: Kalisz
tzn przy listwach boje się o kilka rzeczy a mianowicie
- przede wszystkim nie mam pojęcia jak rozwiązać problem przekładni(może macie jakieś zdjęcia albo rysunki już gotowych wzorców)
- nacisk na listwy
- dokładność
- ewentualne luzy w trakcie użytkowania
- no i synchronizacja silników
A powiedz mi co myślisz o tych opcjach o których pisałem wyżej
- przede wszystkim nie mam pojęcia jak rozwiązać problem przekładni(może macie jakieś zdjęcia albo rysunki już gotowych wzorców)
- nacisk na listwy
- dokładność
- ewentualne luzy w trakcie użytkowania
- no i synchronizacja silników
A powiedz mi co myślisz o tych opcjach o których pisałem wyżej
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Przy 300cm i śrubie 20mm chyba warto pomyśleć o obrotowej nakrętce. Jest to dość skomplikowane, to prawda, ale efekt powinien być niezły.
Jeżeli mowa o napędzie jakiejś szerokiej bramy, to niezależnie od tego, który element jest ruchomy (śruba czy nakrętka), napęd powinien być obustronny.
Co do listw zębatych - luz można kontrolować za pomocą podwójnej zebatki (ze sprężyną i ew. blokadą). Nacisk na listwy - jeżeli występuje, to maszyna jest zbudowana źle. Koło zębate nie ma prawa naciskać na listwę.
Przekładnia - może być na przykład pasowa, coś rzędu 1:10.
Dokładność - będzie gorsza, niż dla śrub kulowych, porównywalne efekty można by uzyskać za pomocą listwy o zębach skośnych.
Synchronizacja silników - ja jestem przeciwnikiem synchronizacji elektronicznej; uważam, że należy mechanicznie połączyć napędy - da się to łatwo zrobić przy napędzanych śrubach i przy listwach zębatych; przy napędzanych nakrętkach sprzężenie mechaniczne robi się bardzo uciążliwe.
Jeżeli mowa o napędzie jakiejś szerokiej bramy, to niezależnie od tego, który element jest ruchomy (śruba czy nakrętka), napęd powinien być obustronny.
Co do listw zębatych - luz można kontrolować za pomocą podwójnej zebatki (ze sprężyną i ew. blokadą). Nacisk na listwy - jeżeli występuje, to maszyna jest zbudowana źle. Koło zębate nie ma prawa naciskać na listwę.
Przekładnia - może być na przykład pasowa, coś rzędu 1:10.
Dokładność - będzie gorsza, niż dla śrub kulowych, porównywalne efekty można by uzyskać za pomocą listwy o zębach skośnych.
Synchronizacja silników - ja jestem przeciwnikiem synchronizacji elektronicznej; uważam, że należy mechanicznie połączyć napędy - da się to łatwo zrobić przy napędzanych śrubach i przy listwach zębatych; przy napędzanych nakrętkach sprzężenie mechaniczne robi się bardzo uciążliwe.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 8363
- Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
- Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
- Kontakt:
a co ty opowiadasz, juz to przerabialem kiedys.ursus_arctos pisze:przy napędzanych nakrętkach sprzężenie mechaniczne robi się bardzo uciążliwe.
jednak ja mając taką dużą zabawke wsadziłbym układ linkowo krzyzowy pod stołem, po co się bawic w układ dwoch srub, skoro te linki działają calkiem sprawnie,
kol max pisał na pw ze mają napietą śrube jak struna, w tym układzie najlepiej napędzana nakretka, jest to dośc proste do wykonania, robiłem to chyba w 2007 roku w ukłądzie mostka na belce pod stołem - w mostku ulozyskowana tulejka na dwóch łozyskach wzdłuznych, wewnatrz nakretka a na zewnatrz kolo zebate pasowe, obok na pasku silnik
http://www.soltysdesign.pl/projekt/12/p ... x1000x200/
a sprzezenie nakretek
http://www.soltysdesign.pl/projekt/23/p ... x1000x200/
na trapezówkach nie bardzo zdaje to egzamin, ale na tocznych raczej problemu byc nie powinno, jednak ja poszedłbym na skróty i zrobił pająka z linkami
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign