Jak do jednego sterownika (Y) można podpiąć dwa silniki krok

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1345
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#11

Post napisał: pltmaxnc » 29 wrz 2012, 17:27

Pytanie autora brzmiało
Nie wiem jak podpiąć dwa silniki krokowe do jednego sterownika, a bardzo by mi to uprościło sprawe
więc dostał odpowiedż, nie jestem jasnowidzem.



Tagi:


ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#12

Post napisał: ezbig » 29 wrz 2012, 18:28

pltmaxnc pisze:Zawsze byłem zwolennikiem połączenia jeden sterownik - jeden silnik.
Jednak na świecie powstaje tysiące konstrukcji w których jeden sterownik zasila dwa silniki.
Takie rozwiązanie jest stosowane w większości RepRapów - drukarek 3D.
Tam masz znikome opory. W frezarce, podczas frezowania silniki mogą być różnie obciążone, zależnie od tego po której stronie pracuje wrzeciono. Nie wiadomo jak będzie zachowywał się "czoper" sterownika w takie sytuacji, bo będzie kontrolował sumę prądów. Może nastąpić przesterowanie słabiej obciążonego silnika.


Raven
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 681
Rejestracja: 24 paź 2011, 11:54
Lokalizacja: Warszawa

#13

Post napisał: Raven » 29 wrz 2012, 18:52

Jeden silnik... jeden sterownik.

Kombinowanie kilku silników pod jeden ster to usiłowanie nadawania sygnałów dymnych.

Chopper utnie prą na 4A - który silnik dostanie ile?

Alternatywnie aby mieć po 4A na silnik teoretycznie dajmy 8A - ponownie pojawia się pytanie, który silnik dostanie 8A i dlaczego nie obydwa po 4...


pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1345
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#14

Post napisał: pltmaxnc » 29 wrz 2012, 19:58

Sami jasnowidze
Skąd wiecie że to frezarka , na dodatek z wrzecionem
Przecież pytanie brzmiało
Nie wiem jak podpiąć dwa silniki krokowe do jednego sterownika, a bardzo by mi to uprościło sprawe
(domyślnie dla osi Y)
a może to jest ploter rysujący w którym takie połaczenie jest przez analogię do reprapa możliwe , też małe silniki ze znikomym obciażeniem.
A czy Kol. Raven sprawdzał kiedyś rozkład prądów fazowych przy równolegle połączonych silnikach ?
Wróżycie z fusów , czy świadomie wprowadzacie Kolegę w błąd ?


Raven
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 681
Rejestracja: 24 paź 2011, 11:54
Lokalizacja: Warszawa

#15

Post napisał: Raven » 29 wrz 2012, 20:37

A po co sprawdzać? :)

Wystarczy sprawdzić czy silniki mają IDENTYCZNE parametry.

Szkoda mi czasu na sprawdzanie - nie mają.


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#16

Post napisał: jacek-1210 » 29 wrz 2012, 22:17

Wszystko zależy co, komu, dlaczego i po co :wink: . Jak podłączyć silniki ? Jak inne odbiorniki: można i równolegle, można i szeregowo. Ważne żeby parametry silników były takie same, szczególnie przy szeregowym połączeniu

Raven pisze:Jeden silnik... jeden sterownik.

Kombinowanie kilku silników pod jeden ster to usiłowanie nadawania sygnałów dymnych.

Chopper utnie prą na 4A - który silnik dostanie ile?

Alternatywnie aby mieć po 4A na silnik teoretycznie dajmy 8A - ponownie pojawia się pytanie, który silnik dostanie 8A i dlaczego nie obydwa po 4...

U mnie oba silniki dostaną to samo, bo są ze sobą zapięte szeregowo do jednego sterownika. Mam miejsce na kolejny sterownik, ale stwierdziłem że póki co nie mam takiej potrzeby. Fakt, że moje sterowniki są na 75V. Szeregowe silniki chodzą trochę słabiej, ale chodzą całkowicie wystarczająco. Kiedyś maszynka podczas frezowania spodniej strony prawie 100kg stołu, z lekka ten stół przesunęła (nie był przymocowany do podstawy) kiedy zawibrował, ale kroków nie zgubiła :smile:
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? :wink:

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 7781
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#17

Post napisał: tuxcnc » 29 wrz 2012, 22:28

Silnik to nie jest opornik !!!

W silniku indukują się napięcia sinusoidalnie zmienne, a ich wartość i faza zależy od wielu czynników.
Trudno się spodziewać, że w dwóch silnikach wszystko będzie identycznie tak samo.

To że komuś dwa silniki podłączone pod jeden sterownik kręcą się i nie dymią, to absolutnie nic nie znaczy, w szcególności nie jest dowodem na poprawność takiego połączenia.

.


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#18

Post napisał: jacek-1210 » 29 wrz 2012, 23:04

Wydaje mi się, że robicie z igły widły :smile: . Przecież nawet w pojedynczym, 8-mio drutowym silniku muszę połączyć ze sobą po dwie fizycznie różne cewki, w których na skutek błędów wykonania mogą indukować się napięcia trochę różne w fazie. I co ? I nic, sterownik zwyczajnie musi sobie z tym radzić. Co za różnica dla sterownika, czy jest jeden silnik 4.5Nm 8mH 4A czy dwa silniki spięte szeregowo po 1.9Nm i 2mH 4A? (dane silników oczywiście wzięte z sufitu)
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? :wink:

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 7781
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#19

Post napisał: tuxcnc » 29 wrz 2012, 23:20

jacek-1210 pisze:Przecież nawet w pojedynczym, 8-mio drutowym silniku muszę połączyć ze sobą po dwie fizycznie różne cewki, w których na skutek błędów wykonania mogą indukować się napięcia trochę różne w fazie. I co ? I nic, sterownik zwyczajnie musi sobie z tym radzić.
I naprawdę myślisz że to można porównać do dwóch osobnych silników ?

A tak w ogóle ten drugi sterownik to raptem kilka procent kosztów całej maszyny, więc nie bardzo rozumiem jaki sens mają takie kombinacje.

.


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#20

Post napisał: jacek-1210 » 29 wrz 2012, 23:28

W moim przypadku (brak sprzężenia mechanicznego silników), połączenie szeregowe ma jeden istotny walor: w przypadku sfajczenia jednego z silników, drugi nie przekosi i nie powygina mi z rozpędu bramy. Przy niezależnych sterownikach musiałbym dołożyć jakiś układ zabezpieczający przed rozsynchronizowaniem obu śrub
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? :wink:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”