Strona 1 z 2

Frezarka konstrukcja metalowa, problem.

: 25 lip 2012, 16:34
autor: KcPr
Witam szanownych kolegów, w związku z przyrostem wolnych chwil zabrałem się za amatorski projekt frezarki. Będzie frezować w alu i w POMie i innych tworzywach sporadycznie w mdf. Frezarkę buduję z ciekawości i pewnie do zabawy,może czasem do frezowania kopyt pod termoformierkę.
Bedzie to moja druga frezarka (poprzednia miała pole pracy 250x250 i była wycięta z 12 mm blachy alu.

Mam parę problemów a właściwie chodzi i obniżenie kosztów projektu i uproszczeń.
Tyle słowem wstępu.


http://www.bankfotek.pl/view/1292698


Rama z profili stalowych.

profile po bokach podstawy 120x100x5
profile wewnątrz podstawy 80x80x5
nogi bramy 2 profile 80x100x5 ( jedna wręga 6mm wspawana połowie długości)
brama 2 profile 120x80x5 ( wspawane 6 mm wręgi co 230mm )

rozstaw prowadnic na bramie: 160
prowadnic stołu : 300

Zakładane pole pracy 500 x500
Oś Z 250

Blacha do planowania pod podpory wałków ma mieć 6mm grubości, czy to wystarczy ?

http://www.bankfotek.pl/view/1292756

Szukam jakiegoś taniego rozwiązania na podparcie śruby trapezowej, bloki na łożyskach skośnych są zbyt kosztowne. Jakie rozwiązanie mógłbym zastosować ? czy bloki w oprawach żeliwnych nadają się do stabilnego podparcia śruby? Nie mam też pomysłu na rozwiązanie podparcia śruby posuwu stołu.

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi, komentarze i podpowiedzi.

Re: Frezarka konstrukcja metalowa, problem.

: 26 lip 2012, 07:30
autor: oprawcafotografii
KcPr pisze: Szukam jakiegoś taniego rozwiązania na podparcie śruby trapezowej, bloki na łożyskach skośnych są zbyt kosztowne.
Zartujesz? Ile to kosztuje lozysko i klocek z al? 30zl?

q

: 26 lip 2012, 08:51
autor: zacharius
pewnie mowa o gotowych blokach typu FK i FF a te potrafią kosztować trochę więcej jak 3 dychy.

samonastawne w oprawie żeliwnej przerabiałem, ogólnie się nadają ale po cięższych pracach szybko łapią luzy bo nie są do tego typu obciążeń przeznaczone

: 26 lip 2012, 10:27
autor: KcPr
Zacharius , Dokładnie tak, brałem pod uwagę bloki łożyskujące ze sklepu sponsora... a te są drogie.

Sugerujesz żeby oprawy wyfrezować przetoczyć/przeszlifować, gniazda i wcisnąć przeciwstawnie po dwa łożyska skośne?

: 26 lip 2012, 10:30
autor: oprawcafotografii
Kawalek aluminium jedno lozysko 3201RS zablokowane srubkami zeby nie wyszlo
z gniazda i tyle. Po co cos wiecej?

Tu widac takie "bloki" :)

Obrazek

q

: 26 lip 2012, 10:52
autor: KcPr
widzę, jak rozwiązałeś kasowane luzu poosiowego śruby ?

: 26 lip 2012, 10:54
autor: zacharius
można i tak jak kolega Oprawca ma. aczkolwiek osobiście uważam że rozwiązanie FK+FF nie jest tak o po prostu wymyślone bo ktoś widział takie misie.

zasadniczo konstrukcja bloku FK czy BK nie jest jakaś mega skomplikowana lecz dla samodzielnego wykonania trzeba posiadać odpowiednie maszyny i wprawę i czas i materiał.

kupując gotowy blok FK+FF otrzymuje się gotowe rozwiązanie odpowiednio już wykonane i z nakrętką kontrującą wystarczy tylko poprawnie zatoczyć śruby i jest.

ja swoje FK+FF6 zamawiałem z chin przy okazji no to wyszło sporo taniej niż w Polsce aczkolwiek nie uważam że cena rzędu 130zł per blok jest jakoś specjalnie wyśrubowana. choć owszem gryzie. zwłaszcza jak trzeba kupić 3 po 130 + 3 po 70 to już się robi pokaźna kwota.

: 26 lip 2012, 11:06
autor: oprawcafotografii
KcPr pisze:widzę, jak rozwiązałeś kasowane luzu poosiowego śruby ?
Kupujac srube bezluzowa ;-) czyli toczna (kulowa).

q

[ Dodano: 2012-07-26, 11:07 ]
zacharius pisze:...ja swoje FK+FF6 zamawiałem z chin przy okazji no to wyszło sporo taniej niż w Polsce aczkolwiek nie uważam że cena rzędu 130zł per blok jest jakoś specjalnie wyśrubowana. choć owszem gryzie. zwłaszcza jak trzeba kupić 3 po 130 + 3 po 70 to już się robi pokaźna kwota.
Za 600zl mozna pewnie kupic sruby kulowe.

Znacznie lepiej wydane pieniadze ;)

q

: 26 lip 2012, 11:09
autor: zacharius
mam i to i drugie :razz:

: 26 lip 2012, 11:26
autor: KcPr
[quote="oprawcafotografii"]Kupujac srube bezluzowa czyli toczna (kulowa). [/quote]

Miałem na myśli kasowanie luzu poosiowego śruby w łozyskach w których jest podparta, czyli żeby nie latała na boki jak silnik da jej moment.