konstrukcja bramy
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 148
- Rejestracja: 17 gru 2011, 11:13
- Lokalizacja: z tąd
konstrukcja bramy
mam pytanie dotyczące rozstawu łożysk liniowych w ruchomej bramie, w celu uniknięcia przekaszania... brama napędzana centralnie jedną śrubą.. na wałkach 30 niepodpartych
i jeszcze jedno.. który wariant jest lepszy?
.. oś wrzeciona znajduje się na wysokości łożysk osi X
.. czy wałki osi Y (albo Z) znajdują się nad łożyskami osi X
i jeszcze jedno.. który wariant jest lepszy?
.. oś wrzeciona znajduje się na wysokości łożysk osi X
.. czy wałki osi Y (albo Z) znajdują się nad łożyskami osi X
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1227
- Rejestracja: 21 sie 2008, 17:46
- Lokalizacja: Dania
Brama musi być sztywna, bo jak nie to rozstaw wózków nic nie zmieni, ale nim bardziej kwadratowy rozstaw, tym lepiej.
Belka bramy też powinna być skrzynką o nie za małych wymiarach. Na ogół brama jest dość wysoka. Nim większa średnica skrzynki, tym sztywniej boki bramy można do niej zamocować, co też zmniejszy wykręcanie sie bramy.
Według mnie najlepiej brame połączyć blachą od spodu.
W tym wypadku myśle że boki bramy (rozstaw wózków) u dołu powinny mieć co najmniej 1/3 jej szerokości - wtedy dość harmonicznie to wygląda, na oko:-)
Belka bramy też powinna być skrzynką o nie za małych wymiarach. Na ogół brama jest dość wysoka. Nim większa średnica skrzynki, tym sztywniej boki bramy można do niej zamocować, co też zmniejszy wykręcanie sie bramy.
Według mnie najlepiej brame połączyć blachą od spodu.
W tym wypadku myśle że boki bramy (rozstaw wózków) u dołu powinny mieć co najmniej 1/3 jej szerokości - wtedy dość harmonicznie to wygląda, na oko:-)
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Tak naprawdę, to nawet nie im bardziej kwadratowo, tylko w ogóle im dalej od siebie, tym lepiej. Ograniczają tutaj tylko względy praktyczne oraz fakt, że zbyt duży rozstaw oznacza "długą" bramę, w której może dojść do utraty sztywności.
Ja przy bramie szerokości 0.5m i rozstawie wałków bramy 0.5m mam rozstaw łożysk 15cm między ich środkami - czyli 19cm między ich końcami (łożyska mają 4cm długości) i nie jest różowo - myślę nad zastosowaniem linek do przeciwdziałania przekoszeniu bramy - właśnie; czy w Polsce można dostać łożyska z rowkiem?
Ja przy bramie szerokości 0.5m i rozstawie wałków bramy 0.5m mam rozstaw łożysk 15cm między ich środkami - czyli 19cm między ich końcami (łożyska mają 4cm długości) i nie jest różowo - myślę nad zastosowaniem linek do przeciwdziałania przekoszeniu bramy - właśnie; czy w Polsce można dostać łożyska z rowkiem?
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1418
- Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
- Lokalizacja: okolice
Możliwie jak największy odstęp między łożyskami poprawi stateczność bramy.pavell pisze:pytanie dotyczące rozstawu łożysk liniowych w ruchomej bramie, w celu uniknięcia przekaszania
Jeżeli będziesz frezował wyłącznie po środku pola obróbki nie absorbując do pracy osi X, to przekoszenia nie będzie.pavell pisze:brama napędzana centralnie jedną śrubą.. na wałkach 30 niepodpartych
Najlepiej od razu zaprojektuj podwójny napęd bramy, unikniesz rozczarowania. Widać że zależy Ci na sztywności, dwie śruby pociągowe napędzane osobnym silnikiem to dobre rozwiązanie.
Trochę zagmatwałeś, zresztą ciężko jest pisać o czymś czego nie widać.pavell pisze:.. oś wrzeciona znajduje się na wysokości łożysk osi X
.. czy wałki osi Y (albo Z) znajdują się nad łożyskami osi X

Generalna zasada to rozstawianie punktów podparcia jak najszerzej, reszta to czysty kompromis.
Bo nie ma rozwiązania idealnego, są tylko satysfakcjonujące.

Pozdrawiam Sławek
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 148
- Rejestracja: 17 gru 2011, 11:13
- Lokalizacja: z tąd
dwie śruby napędzane osobnymi silnikami... ludzie piszą o ryzyku gubienia kroków przez jeden silnik i związanymi z tym problemami.... dwie śruby napędzane jednym silnikiem (np. na pasku )... yyy to dalej 2 śruby (problem ekonomiczny
) i z tąd pytanie o napęd osi centralna śrubą
"Możliwie jak największy odstęp między łożyskami"
ok.. to może inaczej..
Jaki jest Minimalny(ale skuteczny) rozstaw łożysk.. czyli stosunek szerokości bramy do rozstawu łożysk na których ona pracuje

"Możliwie jak największy odstęp między łożyskami"

Jaki jest Minimalny(ale skuteczny) rozstaw łożysk.. czyli stosunek szerokości bramy do rozstawu łożysk na których ona pracuje
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1418
- Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
- Lokalizacja: okolice
A zwłaszcza kiedy pasek pęka.pavell pisze:dwie śruby napędzane jednym silnikiem (np. na pasku )... yyy to dalej 2 śruby
Ciekawe dlaczego na tak proste pytanie, nie ma jednoznacznej odpwiedzi...pavell pisze:Jaki jest Minimalny(ale skuteczny) rozstaw łożysk.. czyli stosunek szerokości bramy do rozstawu łożysk na których ona pracuje
Choć kiedyś, jeden grecki matematyk twierdził, że minimalny skuteczny rozstaw łożysk powinien wynosić ≈0,866 wysokości bramy, gdzie h= (√3/2)*a

Pozdrawiam Sławek