Strona 1 z 1

Prześwit bramy a rozstaw wózków na osi Y

: 22 kwie 2025, 19:04
autor: AK95
Cześć. Jest mi ktoś w stanie podpowiedzieć jak sensownie dobrać rozstaw wózków na osi Y względem prześwitu bramy?
Planuję wykonać podpory bramy mniej więcej tak jak na zdjęciu. Prześwit bramy jaki chce osiągnąć to 210 mm. Dodając grubość blatu itp to odległość od prowadnicy osi Y do dołu belki bramy wyjdzie ok 300-350 mm. Mam blachę o szerokości 320 mm i zastanawiam się czy mógłbym jej użyć czy jednak 320 mm to będzie zbyt mały rozstaw przy takim prześwicie.

Prowadnice THK 20, wózki bez naprężenia wstępnego.

Czy dodanie trzeciego wózka zwiększy sztywność czy jedynie wpłynie na nośność?


Obrazek

Re: Prześwit bramy a rozstaw wózków na osi Y

: 22 kwie 2025, 19:15
autor: atom1477
Rozstaw równy prześwitowi da już całkiem sporą sztywność.
Trzeci wózek umieszczony na środku zwiększy tylko nośność dla obciążeń pionowych (na skręcanie, czyli siły od freza już nie). Więc jak już masz dawać trzeci, to po którejś ze stron.

Re: Prześwit bramy a rozstaw wózków na osi Y

: 22 kwie 2025, 19:21
autor: tuxcnc
AK95 pisze:
22 kwie 2025, 19:04
Jest mi ktoś w stanie podpowiedzieć jak sensownie dobrać rozstaw wózków na osi Y względem prześwitu bramy?
Prześwit bramy jest wielkością drugorzędną (choć oczywiście istotną).
Metoda jest taka, że łączy się liniami prostymi miejsca przyłożenia sił i z otrzymanych figur wnioskuje o tym, jakie dźwignie się utworzą i jak się będą na nich przekładać siły i luzy.
Tutaj miejsca przyłożenia sił to narzędzie i wózki, a brama ma być tylko wystarczająco sztywna, lecz jej kształt nie ma znaczenia dla obliczeń.

Re: Prześwit bramy a rozstaw wózków na osi Y

: 22 kwie 2025, 20:27
autor: KARABIN
Najlepiej żeby środek wrzeciona nie wystawał za przedni wózek.

Re: Prześwit bramy a rozstaw wózków na osi Y

: 03 cze 2025, 07:50
autor: kfaz
Istotne jeszcze jest położenie napędu względem obrabianego materiału. Jeśli napęd będzie poniżej prowadnicy to momenty siły będą się sumowały, jeśli powyżej to będzie ich różnica. Teoretycznie w idealnie sztywnym układzie przyłożenie napędu w płaszczyźnie obróbki doprowadzi do zniesienia momentów od sił skrawania. Przy dużych prędkościach pozostaje jeszcze bezwładność bramy i tutaj jej wysokość, masa i prędkość ma duże znaczenie.

Obrazowo pokazuje to przykład z pchaniem lodówki. Rozstaw podparcia jest stały. Siła tarcia jest w płaszczyźnie podstawy. Jeśli pchasz zbyt wysoko, to się przewróci. Jeśli się rozpędzisz i zatrzymasz nagle trzymając u dołu, to się przewróci, bo nie utrzymasz. Nie jest to przykład idealny, ale wydaje mi się, że pokazuje jakie występują tu problemy.

Oczywiście umieszczenie napędu powyżej prowadnic statycznie wydaje się lepszym rozwiązaniem, ale ma inne wady. Łatwiej i taniej dać szerzej wózki lub o większej nośności.

W idealnym świecie większa ilość wózków zwiększa nośność i przenoszony moment. Nie stosuje się naogół tego rozwiązania, bo w rzeczywistości to wygląda jak stół na krzywej podłodze. Niby nogi ma cztery, ale i tak większość obciążenia jest na dwie z nich. Ze względu na niedokładność wykonania i montażu prowadnic, nie da się wyliczyć sił działających na wózki. W skrajnych przypadkach obciążenie w układzie wielu wózków, przypadające chwilowo na pojedyńcze najbardziej obciążone z nich, może być większe niż w układzie dwóch wózków.

Pewnie piszę głupoty, bo to tylko wyniki z komplikatorów w mojej głowie.

Re: Prześwit bramy a rozstaw wózków na osi Y

: 16 cze 2025, 04:41
autor: Helengrace
AK95 pisze:
22 kwie 2025, 19:04
Cześć. Jest mi ktoś w stanie podpowiedzieć jak sensownie dobrać rozstaw wózków na osi Y względem prześwitu bramy?
Planuję wykonać podpory bramy mniej więcej tak jak na zdjęciu. Prześwit bramy jaki chce osiągnąć to 210 mm. Dodając grubość blatu itp to odległość od prowadnicy osi Y do dołu belki bramy wyjdzie ok 300-350 mm. Mam blachę o szerokości 320 mm i zastanawiam się czy mógłbym jej użyć czy jednak 320 mm to będzie zbyt mały rozstaw przy takim prześwicie.

Prowadnice THK 20, wózki bez naprężenia wstępnego.

Czy dodanie trzeciego wózka zwiększy sztywność czy jedynie wpłynie na nośność?Retro Bowl


Obrazek
Ciekawy temat – przy takim prześwicie (300–350 mm) faktycznie warto dobrze dobrać rozstaw, bo sztywność konstrukcji może mocno ucierpieć.
Moim zdaniem 320 mm rozstawu może być na granicy przy tej wysokości, ale wiele zależy od masy samej bramy i sztywności materiału belki.
Dodanie trzeciego wózka raczej nie poprawi sztywności, chyba że rozmieścisz je strategicznie – może pomóc w nośności, ale niekoniecznie w eliminacji ugięcia.
Możesz też rozważyć pogrubienie belki albo dodanie żeber usztywniających.

Chętnie zobaczę jak to wyjdzie – daj znać, jak zmontujesz! 👌

Re: Prześwit bramy a rozstaw wózków na osi Y

: 16 cze 2025, 07:33
autor: vacheard
Cześć! Przy prześwicie 210 mm i odległości 300–350 mm od prowadnicy, 320 mm rozstawu wózków to minimum – może wystarczyć przy lekkiej bramie, ale im większy rozstaw, tym lepsza sztywność.

Dodanie 3. wózka zwiększy nośność, ale niekoniecznie sz