Strona 1 z 2

Projekt frezarki z profili alu, pole 205 x 190 x 97 mm

: 12 sty 2009, 14:52
autor: Ciowiec
Witam!
Przedstawiam projekt maszynki własnego autorstwa. Wykonanie poprzedziłem przeglądnięciem forum - mam nadzieję, że ustrzegłem się typowych błędów......
Krótka charakterystyka:
- materiał - profile aluminiowe ARMA 30x60,
- skok osi x : 205 mm
- skok osi y : 190 mm
- skok osi z : 97 mm
- planowane sterowanie - 3 x 1.5 A z akcesoria.cnc
- silniki - odpowiednie do sterownika, czyli 3 x 0,9 Nm , lub mocniejsze o takim samym
rozstawie otworów mocujących,
- wałki - osi x : fi20 x 440 mm,
osi y : fi20 x 500 mm,
osi z : fi20 x 280 mm, tulejki z brązu wykonane we własnym zakresie,
- śruby napędowe Tr 18 x 4,
- przewidziane wrzeciono Kress 500 - 1000 W ( zależnie od kasy, mocowanie uniwersalne)
- łożyska śrub napędowych - zwykłe kulkowe wzdłużne 10 x 24 x 9 mm,
- płyty wykonane w tańszej wersji z MDF, w droższej z Alu,
rysunki zrobiłem bez szczegółów (śruby, kątowniki łączące profile, wkręty) - zbyt słaby komp, żeby to uciągnął lub brak formatu :-)
Maszynka przeznaczona max. do obróbki alu....
Jeśli chodzi o wykonanie, to pewnie może upłynąć spoooro czasu, gdyż aktualnie nie mam zbyt dużo wolnego czasu....
Proszę o uwagi, odnośnie projektu..........
Obrazek
Obrazek
Obrazek

: 12 sty 2009, 16:37
autor: Bysiu
Witaj, jeśli chcesz frezować w alu to musisz zastosować mocniejsze silniki min. 1,89Nm i sterownik zrób sobie na M542 4,2A 50V- koszt nowej 1szt. to 180zł na Allegro(nie warto kupować tańszych i słabszych sterowników). Wałki fi20 na odległości 500mm będą się uginać podczas frezowania w alum., najlepiej podeprzyj je min. po jednej podpórce na środku lub zastosuj wałki fi25 bez podpierania. Śruba trapezowa jest jak najbardziej ok tylko od razu zastosuj przeciwnakrętkę do kasowania luzu, unikniesz później wielu problemów z dokładnością frezowania maszynki:) Wrzeciono Kress najlepiej FME 1050W, ja pracuję na takim i w alu ani się nie zająknie, możesz też dać 800W jak chcesz taniej lecz czasem lepiej dopłacić i mieć lepsze.
Poza tym fajny projekt sobie wykonałeś, życzę Ci powodzenia w dalszej pracy:)

: 12 sty 2009, 17:25
autor: sasii
a kolega Bysiu wie to z doświadczenia ze walki fi 20 będą się uginać?
na taki wałek nie działa siła w 1 punkcie trzeba brać pod uwagę rozstaw łożysk a wałek ma tylko 500mm

: 12 sty 2009, 17:40
autor: Ciowiec
wałki fi20 bardzo mi pasują, a to z tego względu, że mam gotowy pręt aluminiowy na uchwyty 35x35 pocięty na kawałki długości 70 mm, więc wałek fi 25 ciężko będzie w nim zamocować.......poza tym łożyska stołu są rozstawione dość szeroko, a jeśli jeszcze od długości wałka odliczyć 60 mm zajmowanych przez zamocowania, to wychodzi 440mm...
Odnośnie sterowania, jeśli zostanie mi więcej kasy, to kupię lepsze sterowniki i wrzeciono też mocniejsze.....O przeciwnakrętkach zupełnie zapomniałem - w wolnej chwili skoryguję projekt :mrgreen: :mrgreen:
Chciałem również zrobić estetyczną konstrukcję - dlatego silniki umieszczone do wewnątrz..
dzięki

[ Dodano: 2009-01-12, 18:53 ]
Mam jeszcze pytanie odnośnie alternatywnego sterownika MIXPOL SLIM-3 - używa go ktoś w swojej maszynce ? I pewnie jest trochę tańszy od stera z akcesoria.cnc.........

: 12 sty 2009, 20:24
autor: Bysiu
sasii pisze:a kolega Bysiu wie to z doświadczenia ze walki fi 20 będą się uginać?
na taki wałek nie działa siła w 1 punkcie trzeba brać pod uwagę rozstaw łożysk a wałek ma tylko 500mm
Dokładnie to znam, ponieważ moja pierwsza frezarka była zrobiona na takich właśnie wałkach fi20. W osi Y miałem dł. około 560mm i stolik o dużym rozstawie łożysk-wystarczyło lekko nacisnąć na krawędź stolika i wszystko się za bardzo uginało, dlatego też w 2 frezarce mam podparte wałki(fi16) w kilku miejscach i jest super sztywna. Wiadomo każdy wałek ma swoją wytrzymałość na gięcie zależną od swojej długości i średnicy, 500mm jest odcinkiem praktycznie max. dla fi20 aby się nie uginał za bardzo. Ja na miejscu kolegi bym je podparł.

PS. Jak kolega Ciowiec zbuduje swoją pierwszą frezarkę to zobaczy jak się będzie zachowywała przy frezowaniu metali miękkich i na tej podstawie wysunie jakieś wnioski co do kolejnych konstrukcji, które na pewno zrealizuje, bo trzeba dążyć do perfekcji:)

: 12 sty 2009, 23:18
autor: Ciowiec
Wiadomo, że podparte byłyby zdecydowanie lepsze, jednak ograniczenia finansowe raczej na coś takiego nie pozwolą.......... Ugięcie jest więc potwierdzone w praktyce, jednak przy mniejszych prędkościach posuwów, gdy główna siła skrawająca jest mniejsza, to ugięcie również będzie mniejsze, a że nie zależy mi na szybkości, więc.......
Jeśli chodzi o strzałkę, to będę mógł ją zmierzyć dopiero po pierwszych próbach frezowania, do czego jeszcze niestety daleeeko. Wiem, że na dużą dokładność w takim wypadku nie ma co liczyć - może kilka dych, przy składaniu maszynki na stole traserskim i użyciu dobrych kątomierzy......Przekonam się na własnej skórze. ehh....

: 12 sty 2009, 23:58
autor: sasii
Ciowiec pisze:że nie zależy mi na szybkości
oj zmieni kolega zdanie jak zrobi 1 maszynke
do wycinania prostych ksztaltow i cienkim frezem to moze nie az tak ale jak juz chce sie grawerowac to wiecej mocy by sie przydalo
moja jest oparta na konstrukcji drewnianej ale jestem z niej zadowolony koszt wykonania minimalny wszystko z odzysku (jedynie sterownik, silniki i sruby zakupione)

: 13 sty 2009, 12:32
autor: gmaro
Ciowiec pisze:Mam jeszcze pytanie odnośnie alternatywnego sterownika MIXPOL SLIM-3
Ja go miałem okazję używać , niczego złego powiedzieć nie mogę a na nie wielka maszynkę jak najbardziej oczywiście ważne aby dobrze dobrać silniki do tego sterownika . Po za tym oparty jest na kości A3977 i ma 1/8 kroku . Prędkości jakie można wycisnąć z niego to góra 1200 mm/min - to moje doświadczenia z tego typu sterowaniem .

: 13 sty 2009, 12:58
autor: Ciowiec
No i cena sterownika wydaje się przystępna.. Z resztą z uwagi na parametry maszynki, raczej nie będę się zapuszczać w takie posuwy....

: 13 sty 2009, 13:05
autor: gmaro
Ten silnik w osi Z daj bardziej centralnie na środku lub daj go z tyłu osi Z bo tak psuje całość to taka uwaga kosmetyczna a będzie wyglądało bardziej profi a jeśli nie będziesz korzystał z przełożenia 1:2 na kołach zębatych to może daj połączenie silnik-śruba na sprzęgłach a będzie tańsze w kosztach . Sprzęgła można samemu zrobić ( patrz forum )